fredag 28 januari 2022

Tillståndet?

 


Ja, det är frågan. Hur tillståndet är?? 

Konstaterade  igår, då jag träffade kollegorna under veckans "arbetsdag", att man känner efter lite extra, i dessa omikrondagar. Kan det vara så att man känner något som kan vara covid? Eller är det bara inbillning? Eller... man behöver ju knappast känna sig sjuk, men ändå ha viruset.... 

Hade lite ont i huvudet i går för middag, men det gick över när jag kom igång med mina lektioner. 

Hade ont i huvudet redan på morgonen idag. Tog en Alvedon ihop med blodtryckstabletterna, och värken försvann. Den har inte kommit tillbaka. Har "aldrig" ont  i huvudet, nu mera....  Så man kan ju fundera över det egna tillståndet.... är det en släng av virus... eller är det tanken på viruset som framkallar symptom....?

En stor del av vår tredelade familj ( på sammanlagt 9 personer),  är förkylda eller har varit. Snabbtest har konstaterat covid i ett par fall... i samma hushåll.

Planen med gemensamt firande av Konrads femårsdag, i morgon,  den har vi gett upp. Eller rättare sagt, i första han skjutit upp en vecka,,,, och hoppas på tillfrisknande hos alla tills dess.



 Det var tre decimerade klasser som jag träffade i går. Klasserna är små i vanliga fall, men med det antal elever som fanns på plats i går ( och även förra torsdagen) så blir lektionerna riktigt bra. Alla måste vara delaktiga på  de olika instrument, som jag passar på att plocka fram då jag vet att alla kan ges möjlighet att spela på dem. 

Kollade på frånvaron idag.  Den hade nästan dubblerats sedan igår. Tog fram kalkylatorn på mobilen, och räknade fram att att 38 % av eleverna på vår lilla skola varit  frånvarade denna fredag. 

Så det där med att låta syskon vara hemma, då smittan finns i familjen, det känns lite överkurs just nu.  Förhoppningsvis så gör den skenande omikronsmitan,  att viruset "bryter nacken av sig". ( Nej, det var inte jag som kom på det... har hört /läst från flera experthåll, att det kan vara så)

Dagens väder har varit superhärligt och vårlikt. Har blivit ett par, lite kortare promenadrundor. När solen skiner, så är folk ute och rör på sig, även i vår by. Så det blev några trevliga pratstunder ute i solskenet. Och domherrarna ( var läte är ganska ömkligt) talade också om att de gillade den värmande solen och den blå himlen.

I morgon ska Malik överfalla oss. Så på ett sätt var det tur att det tilltänkta födelsedagsfirandet, blev framflyttat. Hade inte varit kul att köra från  Malmö i morgon kväll. Vädrets tillstånd och förkylningarnas tillstånd får utvisa om det blir en födelsedags-firar-resa till Värnamotrakten i stället.

Varningar är utfärdade för Malik. Känns lite oroligt.... för visst kommer man ihåg hur det var med Gudrun och Sven..... samtidigt minns man att det ett antal gånger under senare år har utfärdats stormvarningar, men sen har det bara blivit " lite  blåst". 


Tulpanernas tillstånd ar debatterats en del på  sistone. 

Förra fredagens ICA-inköp, a 59 kr, med fem-dagarsgaranti, ser ut så här idag.  De har inte slagit ut helt, men har fortfarande  färg och lyster kvar.

Behövde nya krukväxter till köksfönstret, besökte blomsteraffären i Hestra i går, och kunde inte motstå den blandade tulpanbuketten. Pris- ganska exakt dubbelt så mycket som för ICA-buketten.

Flera blommor  har börjat slå ut, och den dubbla vita är bara så läcker. Sen är frågan, hur är tillståndet med den buketten  om en vecka?

Bra att man "tvingas" vara hemma så mycket som man gör, för då hinner man njuta av blommorna medan de är njutbara.  

Var anmälda till ett quiz i Glasets Hus i Limmared i kväll. Fick meddelande igår om att det var inställt. Det vara alldeles för många som bokat av sin anmälan. Vilket är absolut klokt, i det tillstånd som råder. Förhoppningsvis kan det bli nypremiär på de populära quiz-kvällarna om en månad. 


Det är två år sedan man senast kunde genomföra evenemanget. Den här vinst-trofen, handblåst i "hyttan",  tillföll vårt lag. 

( Lite skryt- Vårt lag är riktigt bra. Maken, jag, makens syster och svåger. Det är svägerskan som är den skarpaste hjärnan, men vi andra kompletterar henne alldeles förträffligt bra)

Senaste riktiga förkylningen, fick jag efter det evenemanget. Massor av folk, trångt, både i lokalen och kring de två borden med buffé. Blev genomförkyld, och hade en djup "skrällhosta" som höll i sig ända in i den första covid- restriktionstiden.  

Tänker ofta på hur jag hostade tills jag tappade andan, då man numera skäms som en tokig, bara man råkar nysa offentligt. Det fanns en tid, då man kunde vara förkyld och ändå anses som varande i ett arbetsfört och icke-sjukt tillstånd..... Undrar om den tiden kommer tillbaka.... ?


20 kommentarer:

  1. Synd att födelsedagsfirandet får flyttas fram, risk för det här också, Ena dottern , sonen och ett barnbarn har covid. Vi nyser på och är lite svajiga fortfarande, fast det vi slutat skratta åt ,-)ont i halsen osv , men negativt på test!
    LER viruset bryter nacken av sig, låter intressant, här kan man om man har viruset slå två flugor i en smäll, man bryter nacken av sig tillsammans med viruset, för det är SÅ halt! (hoppar över svorordet)
    Ja alla mår nog lite si och så nu, för har man inte covid , så har man något annat (nysbart)
    Vilka fina tulpanbuketter , bra pris, nu kollar jag, står dom i vatten?! bloggvännen Znogges tips, nej det gjorde dom inte , så dom står kvar i affären. Men tulpaner i Januari är underbart .
    Härliga bilder och den lilla röda lyser så fint.
    Grattis till vinst-trofen, kanon, vilket gäng ni är, En skarp hjärna räcker ,-))) fler andra som kompletterar ! ,-))) din hjärna verkar skarp den också! ,-))
    Hostan man får nu är inte att leka med. klämmer in den meningen nu!
    Ha det jättefint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Köper alltid tulpaner som står i vatten. Såg att blomsteraffären hade många buntar som låg ovattnade i kylen. Antar att de vet vad de gör. Kanske min bukett också förvarades så, innan man satte den i en spann utomhus ..
      Fick ju till ett ok foto på domherrarna, trots att jag bara hade kompaktkameran. Blev så glad när jag såg paret i björkens topp. De njöt verkligen av solskenet.
      Ha det gott! Kram

      Radera
  2. Ett väldigt tänkvärt inlägg. Bara det faktum att pandemin pågått i drygt två år är aningen deprimerande. Vem hade trott att vi återigen har hamnat i ruta 1. Håll i och håll ut - två år till eller...
    Annars är tillståndet rätt så bra här. Dagens väder var likt ert - helt fantatiskt. Täby Centrum så gott som folktomt med undantag ICA och Systembolaget - ja det var ju löning den 25:e så.
    Köpte nästan en bukett med tulpaner idag, bara för att. Men 108 kronor för 10 stycken hos ICA tyckte jag var i högsta laget. Dessutom var färgen fel - röd. Din färgblandade bukett är så mycket finare. Så jag avstod.

    Då är det bara att hoppas att födelsedagsfirandet blir av nästa helg istället. Håller tummarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade inte heller köpt röda tulpaner. Det är för juligt för mig. Hoppas på ett antal veckor med blandade färger. Klar favorit!
      Nä, nu hoppas vi att det är sista covid-vågen! Gott att det inte längre är så många som blir allvarligt sjuka. Håller med danskarna, släpp på/strunta i restriktionerna, viruset sprider sig som det vill ändå. Urlöjligt med familjekarantän, tycker jag. Men jag vet... åsikterna går isär där.
      Få se om det blir firande av något slag i morgon. Beror mest på hur Malik -prognoserna ser ut.

      Radera
  3. Dina tulpaner är fina ju!
    Det sägs ju morgondagens storm ska vara värre än Gudrun! Det bådar verkligen inte gott.
    Det var nog bra att kalaset blev inställt, i storm bör man hålla sig hemma.
    God kväll!

    SvaraRadera
  4. Visst är detta knepigt med allt som florerar. Men om man är smittad vet man ju inte alltid. Man kan ju vara pigg ändå. Andra har lite symtom. Men av vad? Man kan ju lika gärna vara förkyld.
    Tror vi här hemma hos oss tillhör några av undantagen. Vi har än så länge inga som är sjuka i familjen eller i den närmaste vänkretsen.Om någon är smittad men pigg vet vi ju inte.
    Så fina dina tulpaner är och nu är det ju en härlig tulpantid.
    Nu tar vi sats och hoppas att läget bara blir bättre och allt mer återgår till det mer vanliga "normala" och där har ju förkylningar och influensor länge florerat. Ä tacksam för mina tre vaccinsprutor och om jag blir sjuk hoppas jag på en lindrigare variant.
    Hoppas ni kan fira Konrad nästa vecka.
    Kram

    Hoppas det inte blir så illa med "Malik"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror på vaccinet och längtar till den tid få det är helt ok att vara lite förkyld.
      Och nog är det så att covid-viruset var ett virus att ha respekt för från början. Men med forskning och virusmutationer, så är vi ett annat läge just nu. Dags att tagga ner och se framåt.

      Är dock lite bekymrad vad det gäller Malik. Tycks som om ni stockholmare inte blir lika drabbade...
      Kram!

      Radera
  5. Tack för detta kloka och tänkvärd inlägg ... för hur är tillståndet egentligen? Beror nog på vem man frågar. Tycker dina tulpaner ser väldigt fina ut!
    Fina bilder och så fint du fångade domherrarna i björken!
    Tråkigt att födelsedagsfesten blir inställd, men då har ni ju något att se fram emot kanske till nästa helg ...
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förhoppningsvis då ska alla vara friska nästa helg....
      Ja, domherrparet satt och solade sig så fint i björken. En enkel kamera fångade dem alldeles utmärkt

      Radera
  6. Tillståndet ja. Det kanske är lätt att känna efter lite extra i dessa tider. Jag träffar inte några så jag har inte kommit dit, att känna efter, men min Mysing undrar ibland om han är på väg att bli förkyld.
    Förstår att ni väntar med firandet, för säkerhets skull.
    Det var väldigt så många som är sjuka i skolan. Bra att det verkar som om barnen får den mildare varianten.
    Härligt vackra blommor, jag njuter av att titta på dom. Tulpaner påminner om att våren väntar runt hörnet.
    Fint med fåglarna där i trädet och den mycket blåa himlen.
    Trevlig helg.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Idag är himlen grå och fåglarna tycks ha flugit till skogs, i väntan på stormen.
      Tulpanerna är fina idag också, men tycks ha svårt för att slå ut ordentligt.
      Detsamma! Kram

      Radera
  7. Tillståndet ja, jag tror att många känner efter lite extra och funderar på vad det kan vara eller om det är något. Jag hade huvudvärk i går vilket jag aldrig har. Tänkte direkt att är det min tur men icke sa nicke.

    Tulpaner ja, att få bra sådana verkar vara något av en raketvetenskap numera. Vår ersättningsbukett står fint ännu men det är den enda som levererat hittills.

    Klokt att ni skjuter upp firandet samtidigt som det är tråkigt att mer eller mindre alla planer ändras numera. Hoppas verkligen att den där kulmen som experterna pratar om är här väldigt snart.

    Kram och god lördag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen huvudvärk idag!, här heller. Mest uttråkad. Speciellt som det är tråkväder! Blev en runda på fm, men jag tvingade mig själv ut. Sällan som det tar emot att gå ut!
      9 februari! Då ska det värsta vara över. Vi hoppas att det är så!
      Samma till dej! Kram

      Radera
  8. Jag minns minsann när du berättade om quizzvinsten! Sånt är jätteskoj. De jag har deltagit i har varit på tok för svåra för mig, PRO brukar ha quizz i samband med sina aktiviteter. Inte kan jag något i På spåret heller, är nog ovanligt korkad. Fast igår var jag inte sämre än det förlorande laget. Alltid något. Jag har ännu inte köpt mina första tulpaner, såg på Coop, de var knappt i knopp och jag tror inte de hade slagit ut alls. Krukväxter håller jag på att avveckla, till sommaren ska det vara over and done. Mitt enda fönster, söderfönstret, där går det inte sommartid att ha några växter, det är hett som i en bastu. Så jag tänker övergå till fejkväxter, passar mig ypperligt, hihi
    Hoppas huvudvärken flyttat för gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen huvudvärk idag!
      På spåret är verkligen blandat.
      Sverige är jag ganska bracpå, Europa hyfsat, världen katastrofdålig. Men ligger bäl lite högre än journalistlagen ...
      Krukväxter gillar öst och bäst bäst.
      Ska snart börja odla tomatskivor i österfönster, tänkte jag!
      Du är inte alls korkad, Paula! Tvärtom, ovanligt klok!
      Ha det gott !

      Radera
  9. Här är tillståndet gott. Sjukdomar i närmaste familjekretsen har jag lyckats undkomma. De verkar vara friska nu, så till veckan kan jag nog träffa dem. Just nu är det bara en katt som håller mig sällskap. Inte illa det heller.
    Ingen Malik här, men rätt så blåsigt och snöigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Malik håller hov. Men det är värre längre söderut och längs kusterna.
      Gott när alla de dina är friska.
      Hoppas att mina nära och kära ska piggna på sig till nästa helg.
      Ha det gott!

      Radera
  10. Jag var ute igår och plockade in allt löst som skulle kunna ge sig iväg, men det blev inte så mycket av Malik här. Visst har det blåst men inte i den omfattning som det varnades för. Vi har kanske haft tur på just den plätten där jag bor, för jag läste att ner emot Malmö hade det varit värre. Ha en fin söndag.

    SvaraRadera
  11. Var nog värre söderut. Ingen fara här heller, även om det blåste ordentligt! Det samma!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas