söndag 23 januari 2022

Influencers

 Kom att lyssna på en "Influencer" i gårdagens lokalradio. Det var en tjej, ca 25, som hade varit med i såväl Robinsson som Bachelorette. Inga TV-program som jag kollar på, alltså hade jag missat tjejen. Hon kom i från en ort som "hörde hemma" i Radio Sjuhärad.

Utan att vara alltför elak, så verkade tjejen helt tom i utrymmet mellan öronen. Men det är min tolkning. Hon har iaf 100 000 följare på Instagram. Det tycktes vara hennes plattform för att influera unga tjejer.

Funderade vidare på fenomenet influensers under eftermiddagens promenad. Och så slog det mej, NI ALLA; mina uppskattade bloggvänner, är mina influencers. Oj, vad ni har bidragit med många olika val, stora som små, under årens gång.


Senaste influensen fick jag av znogge.  I samband med förra helgen visade hon på en bukett tulpaner, snyggt ordnade i en tulpanvas.
Varför äger jag ingen tulpanvas? Så mycket tulpaner som jag/vi konsumerar på en säsong, så borde  jag ha en bättre vas, än de jag hittills haft. 
Sagt och gjort, några klick på mobilen, och så var den här ändamålsenliga vasen på väg till vårt köksbord.

Men låt oss gå tillbaka till mina tidiga influencers:

Inga, hon var den som gjort allra störst på inverkan på min vardag.


Vi fick kontakt via bloggen, insåg att vi, båda mellanstadielärare med ett års skillnad i ålder, hade en hel del gemensamt, Genom influence från Inga lyckades t.o.m jag genomföra lyckade bildlektioner, med tredimensionella inslag. Vi tog "Grön Flagg" till vår skola, tack vare Inga,  och jag började med den roliga hobbyn geocaching. Vi var ute på en hel del geocachingturer tillsammans, Inga och jag.  
Tyvärr tog cancern hennes liv för snart fyra och ett halvt år sedan.

Miatankar, henne känner många av er till. Henne hade jag också flera fina geocachingupplevelser tillsammans med. 


Bilderna från resan till Omberg, och det otroligt vackra försommarlandskapet, dem tar jag ofta fram och tittar på. Den här vyn, den är bland de allra vackraste jag någonsin upplevt. 

Sen har jag faktiskt fått många av er, mina nuvarande bloggvänner och influencers, via Maj-Britts blogg. 


Lite kul är det att ha ett äkta  par som bloggvänner och influencers. 

Walkaboutsweden, Barbro, har influerat till ett antal olika utflykter i trakterna kring Borås, utifrån sin blogg. 
Det blåklocksrika gravfältet i närheten av Vårgårda, hör också till de vackraste platser jag någonsin sett. 
Barbro har verkligen inspirerat mig att börja på gym, och hennes man En vanlig man, Tony, har dels fått mig att våga mig på gåbandet/löpbandet på gymmet och dels visat på många välkända platser genom sina professionella foton.


Hannele imponerar med sin kunskap om böcker. Den här boken, är den som betytt mest för mig. Efter att ha läst den, insåg jag att det fanns en möjlighet att påverka mitt midjemått, utan att behöva göra så stora förändringar i min livsföring. Minst 12 timmar, och allra helst 14 timmar mellan sista mål mat på kvällen och första målet på morgonen, det har inte gjort den här storvuxna tanten så mycket mindre, men det har tajtat till skinnet en del. Gott att känna att kläder, som tidigare skavt och haft en massa "överhäng" numera är mycket bekväma. 

Anki, har förutom att hon visar de mest fantastiska bilder på sin blogg, hjälpt mig att få syn på den mest fantastiska lilla blomma jag någonsin sett. Hasselblomman.  Den är så liten att den är svår att få på bild. Snart är det dags att ge sig ut och spana efter den lilla cerisefärgade skönheten igen!

Geddfish, Gerd, är ett rent föredöme, för den som har lite ( ganska mycket ) åldersnoja. Hon visar att håller man bara igång, så är åldern sjuttiofem bara en siffra.

BP, har på sin blogg beskrivit det här med glesnande ögonbryn. Det är nog det som stör mig mest med mitt åldrande, det att jag plötsligt en dag upptäckte att ögonbrynen bara var en skugga av sitt forna jag. BP influerade mig att börja med ett serum för att få tätare ögonbryn, och ögonfransar. Ögonfransarna har blivit längre och tätare, jättebra. Brynen har blivit lite tätare, dock inte fått kommit tillbaka till som de förr var. Men är ändå tacksam för den hjälp som serumet ger.



Dessutom rekommenderade BP att jag skulle ge mig ut i skogen och orientera, då när knäet var besvärligt. Sagt och gjort! Bra träning för knäet, även om det gjorde jäkligt ont i början. Och så 500 kr på Team Sportia ( blev bl.a. nya gå-stavar) som vinst i Naturpassets dragning.

Ditte, hon inspirerar till en Stockholmsresa till våren. Där jag bara måste åka till Hammarby sjöstad och äta lunch på Thai Boat samt ta en båttur, så att jag får se Nackas landmärke irl.  Dessutom har jag Ditte att tacka för att hon delade med sig av sin pappas träningsprogram, som gjorde sitt till att få ordning på denna tantens kropp igen. Det blev många härliga gympastunder ute på gräsmattan i somras.

Anita, aldrig att jag har tänkt på en resa till Södertälje. Men med de bilder som du visar från staden, så får det bli ett stopp där, på resan från eller till Stockholm.

Paula, med sina suveräna foton och underfundiga tankar, hon har influerat mig till att fundera på om jag  ska börja måla igen. Länge sedan sist, och jag är inte bra på det. Men det är otroligt avstressande att måla. Och via FB, så såg jag att Paula har sina egna knep. Av att se dem, så blev jag ännu mer inspirerad att ta mig 7an målandet. 

Även Primerose personliga bilder är klart inspirerande till att själv bli lite kreativ, utifrån mina egna förutsättningar.

Eva-L8, än har du inte lyckats med din stora influence. Vinterbad! Om jag inte vore så rädd för plötsligt hjärtstopp, så så skulle jag absolut göra ett försök.  Jaja, bara det blir lite varmt i luften och vattentemperaturen kommer upp i tvåsiffrigt, så ska det allt bli ett dopp igen. Ser fram enot det!

Wiolettan, du är ju ett sådant föredöme vad det gäller livsåskådning. Avundas dej din starka tro. Hur du influerar mig? Jag ser ju hjärtan överallt!


Mamsellen, min namne i Jämtland. När hon berättar om sina skidturer, så har jag många gånger tänkt att jag borde köpa mig ett par nya skidor. För visst skulle man kunna ta sig runt ett skidspår om man hade skidor som inte vore så bakhala.... ? Sen vore det förstås bra med snö ocså... det är ju lite si och så med en varann hos oss.... och egentligen vill jag ju helst ha barmark. Men visst blir jag influerad då jag läser om skidturererna.

Lisa i byn är en ganska nya bekantskap. En riktig ungdom jämfört med mig. Men, då hon har en hel del problem med sin unga kropp, så får hon mig att vara extra tacksam för den relativt starka kropp som bär ganska så bra.

Och så Gunnel, Pantertanten, hon kanske inte influerat så mycket. Men hon har gett så mycket ny kunskap,  framförallt genom sina adventskalender.

SÅ visst är ni INFLUENCERS allihop. Och kloka sådana. Eller också är jag alldeles för lätt influerad. 


30 kommentarer:

  1. Men...så fint Anna-Lena.
    Tack för att du tänkte på mig/oss.
    Blev rörd när jag läste dina fina ord om Inga. ♥
    Ser fram emot att bli influerad av dig när vi flyttar till din hemkommun.

    SvaraRadera
  2. TACK vilket härligt inlägg ,-)) Så kul at vi influerar varann ,-) Konstigt jag gick idag och fantiserade ihop ett inlägg om betydelsen om gamla som nya bloggvänner ,-))) Vilken betydelse ni haft, nu spar jag den! Men kul, det har hänt ett par gånger tidigare att vi haft samma ide samtidigt! ,-)
    Älskar att läsa här hos dig! ,-))) Jag influerar nog inte så många, blir glad om två svarar ,_)))
    Långt till 100 000 följare som hon hade! ,-))) Hade varit överlycklig vid 9! ,-))) Men är glad åt de som tittar in hos mig. Härligt inlägg och jag tackar! ,-))) VARM KRAM Primrose .-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar verkligen dina bilder. Tänker att du borde göra en bilderbok. Har nogcskrivit det tidigare. Men jag menar det! Även om dina bilder är ganska enkla så är de verkligen härliga. Fortsätt att glädja oss med dem. Kram

      Radera
  3. Vilket härligt inlägg! Har aldrig tänkt i dina banor, men du har ju helt rätt med dina tankar. Det som är roligt är att vi bara har några få gemensamma bloggkompisar, och våra bloggar och intressen är ju vitt skilda. Ändå kan man anamma saker från varandra. Så himla kul:-) Blogglandia ÄR fantastiskt.

    Så glad jag blir att mitt serumtips blev lyckat. Det är samma här - ögonfransarna har både blivit fler och rejält mycket längre. Riktigt snyggt kan jag tycka. Ögonbrynen däremot har inte gett lika bra resultat. Skoj förresten att även Eva med bloggen Seniorvinklat har köpt serumet och är nöjd.
    Tusen tack för länken! Är hemskt gärna din influenser:-) Å tack för en helt ny "tankebana" som jag inte tänkt på förut.

    PS. Är "En vanlig man" samma bloggare (Tony) som har "KulTuriNatur"? Han är ju en proffsfotograf. Älskar hans bilder. Hans fru Barbro hade också en blogg ett tag "SoF". Tyvärr slutade hon blogga för många år sedan. Hon är nästan en lika duktig fotograf som Tony. DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kollar Tonys andra blogg också! Barbro är en riktig bra fotograf hon också. Hennes tidigare blogg har jag dock inte sett. Nu är det hon som är walkaboutsweden. Snart blir vi nästan grannar, då de flyttar från Borås till vår kommuns centralort, Tranemo.
      Ett aber med ögonbrynen. Tatuera? Har ju bra och "döljande" bågar på de glasögon jag använder mest. Och luggen växer då och då ner över de glesa brynen.
      Häftigt att ögonfransarna fortfarande har förmåga att frodas så bra!
      Bra med influencers!

      Radera
  4. Jo jag tackar jag, att jag får vara med i denna influencersamling. Fast influencer... vill nog inte ha den benämingen. Det klingar inte så bra i mina öron, vanlig vardagsbloggare låter bättre. (Fast jag förstår vad du menar). Om jag lyckas inspirera någon när jag ger en liten inblick i mitt liv så är ju det roligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har funderat mycket på skidor med skinn under. Just nu finns det ingen snö, så jag slipper fundera...
      Vardagsblogg är en bra benämning. De bästa bloggarna!

      Radera
  5. Ett fantastiskt inlägg fyllt av humor, kloka tankar och livsglädje. Ja, ordet i sig "influencer" har jag lite svår för, det liksom en del andra engelska inlånade ord. Men något helt annat är det med att bli "inspirerad av" för kan inte tänka mig att ordet inspirationsperson direkt är vedertaget.
    Dessa tankar som du så fint skrivit ner och delat med dig av har jag också. Och när jag läser namnen har vi många gemensamma inspirationsvänner i Blogglandia somger oss just inspiration. Fantastiskt. Jag är både glad och tacksam dels för att kunna inspirera andra och dels för all den inspiration jag får.
    PS Ska nog satsa jag också på BP:s serum . Och Znogges vas har jag en liknande.
    Tack för din inspiration.
    Kram


    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Inspirationsvän, det köper jag direkt. Jättebra benämning! Kram

      Radera
  6. Vilket roligt inlägg! Visst ger bloggvänner en otrolig inspiration ☺️
    Jag frågade doktorn om ”lov” att bada på vintern. Det tror jag är klokt att göra, så man inte råkar illa ut. Och bara inte sluta efter sommaren!
    God söndagkväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gäller nog att inte sluta. Har för långt till vatten för att bli en riktig vinterbadare. Men i maj är det också kallt..och få vågar jag. Detsamma!

      Radera
  7. Så roligt att läsa, ett mycket inspirerande inlägg. Du skriver ju så många inlägg som berör mig och får mig att i vissa delar tänka i nya banor. Jag tycker att det är så trevligt att jag har hittat dig här på bloggen.
    Tack för dina fina ord om mig och jag skulle vilja sända en mängd hjärtan över cyber rymden till dig.
    Ha det bra.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju riktigt häftigt... rätt som det är så stannar jag upp och ser ett hjärta... med inspiration från dej.
      Tack det samma, fina tjej! Kram

      Radera
  8. Vilket otroligt trevligt inlägg. Och ett stort tack Anna-Lena för fina ord! Så glad jag blir om jag kan inspirera till ett stopp i Södertälje på väg till eller från huvudstaden. Torekällberget är en plats jag kan rekommendera i staden. Vi har ju hittet varandra sent, tror förra året och det var nog du som hittade mig. För ett par år sedan läste jag mycket om bloggdöden men nu är det helt andra tongångar. Bloggandet är på väg uppåt igen vilket jag är glad för. Tycker det är så trevligt att inspireras av blogginlägg och kunna prata med varandra via kommentarer. Tack för dina inspirerande inlägg!
    Mulet, milt och blåsigt här idag men en skön morgonpromenad har jag haft med vovven!

    Kram och en fin dag till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för fina ord
      Visst var det så att bloggen höll på att självdö, för några år sedan.
      Få inlägg, få kommentarer. Men för att få kontakt med andra bloggare, så måste jag ju själv göra något åt det.
      Vilket jag gjorde. Och fann många vänner ute i bloggvärlden. Ha det gott! Kram

      Radera
  9. Sonen hade mycket nytta och glädje av 24 timmars koden, när han tappade sömnen och gick upp efter stressigt skiftarbete på fartyget. Själv följer jag bokläsare i olika plattformer; instagram, twitter, facebook... där hittar man grupper som delar ens intresse, jag är med i ett par trädgårdsgupper också.
    Inte säkert att den unga damen "tjejen helt tom mellan öronen", hon kanske hade helt andra intressen än man själv...
    Tack för "bloggreklamen" ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, bara mun uppfattning. Har svårt för självupptagna människor. Vilket hon utstrålade i radio. Hör kanske åldern till.
      Så lite så!

      Radera
  10. Ååhhh ... så fint inlägg - och jag är glad att du gillar mina bilder! Förövrigt är du själv en duktig fotograf. Jag ser att vi har flera gemensamma influensers! Bloggvärlden är både lärorik och lärorik! Tack för dina ord och för länken!
    Önskar dig en fin ny vecka!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp! Vi har många gemensamma. Hittade nog dej bland någon av alla dessa.
      Detsamma! Kram

      Radera
  11. Vilket härligt inlägg och jag tycker att vi är ett trevligt gäng eller vad man kan kalla oss. Alltid lär man sig något eller får inspiration och det är verkligen inte det sämsta. Jag har haft förmånen att träffa några bloggvänner och du lyckades i alla fall få med Husse på bild i Skånes djurpark. Klart att du skulle ha en snygg tulpanvas. Glädjande nog ser din bukett dessutom ut att uppföra sig alldeles utmärkt.

    Ha en fortsatt fin måndag!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det!
      Och tulpanerna har snart levt upp till sin femdagarsgaranti.
      Vore ju häftigt med en bloggträff irl för alla i "gängen" som har möjlighet att ta sig till en "central" plats i Sverige. Inte aktuellt i dessa tider, men kanske i en framtid...
      Ha en bra eftermiddag! Kram

      Radera
    2. (vi trädgårdsälskare i facebook hade många träffar i verkliga livet, drygt trettiotal träffades i Göteborgs Botaniska på somrarna, folk kom från Stockholm, Skåne... och jag har besökt mångas trädgårdar!

      Radera
    3. Jämtland ligger ganska centralt i Sverige :) Bara som en upplysning...

      Radera
    4. Men då ses vi alla o Östersund i september!??

      Radera
  12. Så stolt jag är att jag kom med på din lista. Tack för det! Influencers är väl gamla tiders idésprutor antar jag. Håller helt med dig om att man får oerhört många bra tips från bloggvännerna. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tipsare Ett bra ord ! Svenskt, dessutom. Krsm

      Radera
  13. Jag tycker influencer är ett lite märkligt uttryck. Inspiratör tycker jag att man kan vara och det utan en massa betald produktreklam osv. Då har man ju "köpt" inspiratören och hur pålitlig är man då?
    En kul idé med en inspiratörslista! Oj så många jag också har som både borde nämnas och hyllas.
    Det får jag fundera vidare på. Nu kan jag bara säga att jag inspireras mycket av din varierade härliga blogg där du delar med dig av sånt som skaver eller glädjer.
    Kram från pörtet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Och detsamma! Har kommit många förslag till synonym till influencer bland kommentarerna. Inspiratör är jättebra! Kram

      Radera
  14. Det var en trevlig läsning, och presentation om dina bloggvänner.
    Tack för min presentation!
    Kram

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas