måndag 31 januari 2022

Ordlek/Selfie#5


Blev en tur till skogen i eftermiddag. Härligt att gå på mjuk mossa och se solstrålar sippra in genom grenverket.

Ett fåtal träd hade fallit då Malik dragit fram. Samtliga var heldöda före fallet, eller i dåligt skick. 


Skogen bjuder såväl på vacker konst som på egna byggnadsverk.

Kollade igenom bloggarna på mobilen,  då jag om hem.

Oj, en selfie i gång redan. Måste testa! 

Klimakteriehäxan ligger bakom temat.  Man ska svara på 12 frågor- och man får inte använda Google.

Varje svar måste starta med den sista bokstaven i föregående svar.

Eventuella tillägg inom parantes är frivilliga.

1 Där börjar jag skolan:  Rångedalaskolan ( en liten skola, med årskurs 1 till 6. Sexorna var stora och hemska, dem vågade man inte gå i närheten av. Fröken, det var en gammal surtant. Tyckte jag iaf. Kanske beroende på att jag alltid velat gå min egen väg.... Funkade inte i sextiotalets skola)

2 Bok:  Nadima Hasinis bok, Pärlan som sprängde sitt skal. ( En skildring av en ung afgansk kvinnas liv under förra talibanstyret. Hur kan man bara behandla kvinnor på detta sätt... ? )

3 Äter gärna:  Lax

4  Väder:   X-tra många dagar med sol och små lätta moln på blå himmel ( Funkar året om. Med regn nattetid, förstås)

5  Konsert:  Laleh ( En så duktig tjej. Helt utan divalater. Såg henne i Jönköping för några år sedan. Linnea Henriksson, skulle också funka. Även hon en så go och naturlig sångfågel) 

6  Nyttigt:  Ha ett gott förhållande till sig själw. ( Läser just Björn Natthiko Lindeblads bok "Jag kan ha fel". Bland mycket annat framhåller denne kloke man vikten av att vara sin egen bäste vän. Vilket jag ibland har svårt  för... av förståeliga skäl... : )

7  Abba-låt  Waterloo ( Är ingen super-abba-fan... men visst, Björn och Benny, det är några riktiga hitmakare)

8   Färdig mat:  Obefintligt ( gott så länge man orkar laga sin egen mat)

9  Skrämmande:  Tomten ( Oj vad rädd jag var. Och så rädda barnbarnen varit för tomten, vid olika tillfällen. Varför envisas vi med att skrämma barnen på barnens bästa högtid?)

10  Roligt för barn : Nya leksaker  ( som för det mesta snabbt blir tråkiga)

11  Ömtåligt:  Relationer ( så lite det ibland kan behövas för att en god relation ska bli en dålig, eller ingen relation alls... )

12  Grönsak :   Rädisa ( Finns det något bättre än att ta upp krispiga, småbeska rädisor ur grönsakslandet i juni? Ja, det finns det förstås... men fräscha rädisor är väldigt gott.... )

Tack för denna gång, Klimakteriehäxan. Riktigt kul att sätta sig vid datorn och låta tankarna löpa....

40 kommentarer:

  1. Tack för att du hänger på! Jättekul att läsa dina svar! Rädisa med smör och salt ... mmm ... Gillar också både Laleh och lax och, självklart, Xtra fina soldagar (den löste du finurligt!)

    SvaraRadera
  2. Har faktiskt aldrig testat att äta rädisor på det sättet. Får testa när de första primörerna kan skördas. Längtar dit!

    SvaraRadera
  3. Laleh har stått på Götaplatsen och haft fin utomhuskonsert.

    SvaraRadera
  4. Den boken vill jag också läsa! Mycket att lära sig av denna mannen.
    Laleh är jättebra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skickar en till dej! Råkade beställa 2! Du behöver absolut inte betala! Hittar din adress på Eniro! Kul att bok 2 kommer till nytta!

      Radera
    2. Klart jag vill betala! Tack ☺️

      Radera
    3. Om du gör det, så skickar jag inte. Snälla... Skulle ändå bara ge den till Återbruket i Limmared

      Radera
    4. Okej 👌🏻 Tack 🙏🏻 men portot?

      Radera
  5. Du är fenomenalt bra på att komma på helt okonventionella svar. En nödvändighet antar jag om man som du gärna äter lax.
    Varken man gillar eller ogillar Abba, men vid det här laget är vi tre stycken som hittat varsin Abba-låt till frågan. Så nåt är det med den gruppen;-)
    Jultomtar och clowner är mina två hatobjekt vad gäller barn. Båda två är skrämmande och det är fler och fler barn som är rädda för just tomtar. Den som satt i Täby Centrum ifjol var ingen succé. Det lilla jag såg så såg jag bara gråtande eller hysteriskt skrikande barn med föräldrar som tyckte det hela var pinsamt.
    Rädisor - mums! En av våra sushi-ställen friterar skivor av rädisor. Yummie, yummie:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är inte så förtjust i lakrits...Så då fick det bli lax. Bättre än lakrits. Och roligare.
      Abba imponerar. Alla är 70 plus och så får man till nya låtar. Som låter som de gamla!

      Radera
  6. Du är en fena att svara, ska komma ihåg X-et ,-))
    Den boken verkar bra, tack för tipset, en bra relation till sig själv, verkar ju viktigt, och så hopplös så det inte funkar tror jag vare sig jag eller du är ,-)))
    Jättekul att läsa dina svar, och tycker att du alltid får till det så bra ,-)
    Ha det jättefint KRAM Primrose ,-))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min egrnrelation, den går upp och ner. Men boken är bra!

      Radera
  7. Jättekul att läsa dina svar! Hittade flera som kunde passa in på mig också. Men så blir det inte efter inledningsfrågan.
    "Pärlan som sprängde sitt skal" tyckte jag mycket om. Likaså Björn Natthikos bok. Tyckte även hans sommarprogram var så fint.
    Laleh tycker jag också om men gillar verkligen ABBA.
    På pluskontot här idag hamnade också den fina promenaden i skogen med vackra bilder.
    Även rädisor gillas. Ja, en hel del annat du har med också. Men mina svar i morgon landar lite annorlunda beroende på första svaret.
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gott att gå i skogen, på ställen där vi inte rör oss så ofta.
      Njuter av att det är möjligt att gå i skogen i januari.
      Ser fram rmot dina svar i morgon! Kram

      Radera
  8. Gillar också Laleh och Linnea Henriksson. Och har läst Natthikos bok och lyssnat på hans sommarprat.

    SvaraRadera
  9. Du är såå himla bra på att svara på dessa knepiga frågor och få det gå ihop. :)
    Boken Pärlan som sprängde sitt skal var verkligen bra! Laleh och Linnéa Henrikssoon gillas också av mig!
    Ha en fin tisdag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul grej! Ordlek! Och kul att hitta gemensamma "skatter". Kram

      Radera
  10. Många goda igenkänningssvar från dig! Har gillar Laleh sen första gången hon sjöng SNÖ. Jag visste inte ens vem hon var, blev bara så fascinerad av rösten och framförandet!
    Lax, mums, rädisor mums.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att se, man har en hel del gemensamt! Kram

      Radera
  11. Det är vackert i vår natur! En mossig sten, eller stubbe, vilket konstverk.
    Idag har vi fått snö, ett par cm.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snöar nu! Har hunnit bli någon cm. Befinner mig utanför Värnamo, Ulås. Är här hos barnbarnskillarna varje tisdag. Kram

      Radera
  12. Gissa om jag börjar längta efter skogspromenader. I Fredriksberg kunde jag ta mig in i skogen även vintertid, med spark eller utan då det alltid fanns uppkörda skoterspår. så är det inte här i Falun. Och den närmaste skogen där ligger elljusspår o där är man inte välkommen utan skidor på fötterna. Nu ska jag bena ut lite av dina svar: Att du soliga människa gillar sol råder inga tvivel om, den får gärna skina men jag har ju själv lite svårt för stark värme. Lax gillas men äts alltför sällan. Jag läste Nathiko för några år sedan, sen var han på tv, och jag blev rätt imponerad över denna man. Tragiskt slut på hans liv, men han var själv full av tillförsikt...
    Relationer ja, så fiffigt att komma på att nämna dem. Jag vet mycket i ämnet...och att de är ömtåliga kan jag bara hålla med dig om.
    Nä nu har jag upptagit många rader av din kommentarsfunktion, vi hörs/Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevligt upptag av kommunikationsfunktion.
      Idag kom det snö här. Inte då mycket. Så om man vill, så kan man nog ta skogspromenad i morgon oxå. Kram

      Radera
  13. Laleh ... stor favorit hos mig liksom rädisor! Kan riktigt känna smaken av dom i munnen ...Förra året blev skörden misslyckad, men som tur är finns dom ju att köpa ...

    Kram och fin tisdag kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart godast från grönsakslandet. Längtar så till den tid då man kan börja jobba i trädgården. Detsamma Kram

      Radera
  14. Än har jag inte hängt på men vi får väl se. Hur som helst så är det alltid kul att veta mer om personen bakom bloggen.
    Själv var jag aldrig rädd för tomten. Kanske berodde det på att vi inte hade någon konstgjord tomtemask utan vanliga glasögon och bomull som skägg. Fortfarande kör vi på samma koncept :D

    Kram och god kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trots att barnbarnen inte behövt uppleva de tidigare groteska tomtemakwrna, så har de varit helt förtvivlade... fast inte samtidigt...då tomten kommit. Har aldrig hört ett så förskräckt skrik från K-P, som när han fick se tomten förra julen. Detsamma

      Radera
  15. Vilken otur du hade med din första fröken. Min fröken var världens snällaste och jag minns fortfarande så roligt det var att gå till skolan. Precis så ska det ju vara så din fröken hade nog valt fel yrke. Jag var aldrig rädd för tomten som barn fastän min far ...som var tomte...bar mask. När våra barn var små hade vi ingen tomtemask för jag tycker tomten blir mysigare då.

    SvaraRadera
  16. Mysigare tomten utan mask, absolut.
    Härligt att ha en "snäll" fröken. Jag har säkert haft mina "sidor" som "fröken" också.

    SvaraRadera
  17. Det är roligt att läsa dina svar också.
    Färdigmat, obefintlig, det var bra.
    Väder, x-tra många dagar med sol, så påhittigt.
    Det blir att jag känner dig mer och mer då jag läser dina svar på dessa frågor som ni besvarar.
    Blåsten var hård och nästan storm på sina håll, bra att det inte föll så många träd, de som är ruttna ska ju ner snart ändå.
    Fina naturfoton.
    Sköt om dig.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Idag är det snö. Och grått. Inga fina foton idag! Kram

      Radera
  18. Svar: Så impad jag är att du såg semifinalen i Africa Nations Cup ikväll. Det blir nog en "fotbollsmänniska" av dig med;-)
    Kamerun borde ha avgjort i första halvlek, men gjorde det inte. Egypten borde ha gjort samma sak i förlängningen.
    Men nät kom till straffar visste jag redan innan att Egypten skulle ta det. Laget har ju "krånglat" sig till final via endast förlängning och straffsparkar - så.

    Det blir en höjdare - Senegal-Egypten. Satsar en slant på kyliga Egypten. Plats om 3:e pris Burkina Faso-Kamerun - helt klart vinner Kamerun. Annars får hela värdlandet nog hissa flaggan på halvstånd;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Var mycket mera fitbollsmännidka förr. Och idrottsmänniska överhuvudtaget!
      TVn står ju på! Kan inte undgå

      Radera
  19. Heisann, det med relasjoner var et intelligent svar, du har så rett! Spennende å lese hva du ellers har skrevet også. Ha go´hælj ;:OD)

    SvaraRadera
  20. Blev en tur till skogen i eftermiddag. Härligt att gå på mjuk mossa och se solstrålar sippra in genom grenverket.
    bulk neon t shirts
    buy plain white t shirts in bulk cheap

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas