fredag 23 december 2022

God Jul!

 

 

Likadant varje år, dan före dan, under de jular som granen inte varit välkommen öin  i vårt hus. Jag saknar en julgran. Jättemycket. Doften, de gamla energitjuvande ( ?) julgransljusen.

Nu får jag hålla tillgodo med en yvig tallbuske i ett höganäskrus. Den doftar inte gran...


Amaryllisarna, i kopparbunken, är överblommade. Klippte av stänglarna... och även ljusslingan, som lyste upp "adventsprydnaden". Som tur var, så fanns ytterligare en ljusslinga i källarförrådet.  Några tomtar har fått landa i mossan. Samt några låga växter.

Kom just på att jag saknar doften av hyacint. 


Är julen en saknadens tid?  Kan det vara så att ju äldre man blir, desto mer minnen har man. Minnen att gå tillbaka till i denna traditionstid.

Tomtarna på bilden är närmare sextio år. Det är mina käraste julprydnader . Jag fick dem av min morfar i julklapp, när jag var ett litet barn. Jag var tolv när morfar gick bort. Saknar jag honom? Nej, det gör man inte efter med än 55 år.


Den här fönsterprydnaden fick jag av min mor, några år innan hon gick bort. Den tycker jag om.

Min mor har varit borta i mer än 20 år. Saknaden finns inte kvar.  Däremot blir jag ofta förvånad då folk i min ålder, och t.o.m äldre, berättar att de har en eller två föräldrar kvar i livet. Lite avundsjuk också. Åtminstone om föräldern/föräldrarna är "klara i huvudet". Vilken ynnest att få ha sin föräldrar kvar, då man själv är i sjuttioårsåldern!

Samtidigt...att ha en dement förälder..helt personlighetsförändrad...som både min mor och svärmor blev ..det önskar jag ingen...


De här tomtarna fick jag av två kollegor, tror att det var då jag fyllde 40.

Inger var jämngammal med mej. Inga tio år äldre.  Inger har varit borta i tio år, Inga nästan lika länge. 

För ett par veckor sedan, så var jag på tradionellt julfika hos en kollega. Nu är vi bara fyra av de ursprungliga sju, som började träffas en fredag i luciatid, då när vi splittrats upp på olika skolor. 

Jag saknar mina gamla vänner, som absolut  lämnade det jordiska alldeles för tidigt 


Det här blev ett "konstigt" inlägg! Man tänker nog lite för mycket då man blir gammal.

Jag som bara tog fram mobilen för att önska GOD JUL  

Snön har pudrat naturen vit. Vackert! Fast jag saknar den fina byvägen. Idag var det halt i bilspåren igen.  

Julförberedelserna är klara.  Bara att packa in allt i bilen och åka till Ulås i morgon.

Önskar er alla, mina fina bloggvänner...och läsare... en fridfull och fröjdefull jul!


16 kommentarer:

  1. Önskar dig också en riktigt fin jul!
    Javisst var det ett aningen deprimerande inlägg sådär dagen för dopparedagen. Nästa år kan du väl lösa "problemet" med julgranen genom att ställa en med ljus och utsmyckningar på ute på altanen/trädgården.
    Jag menar di åker ju i alla fall till dottern på julafton, då spelar det ju egentligen mindre roll om det står en julgran i vardagsrummet.
    Kul att du har sparat dina gamla julklappar som du fick av din morfar. Är inte helt säker på att det är jultomtar utan det kan lika gärna vara trädgårdstomtar. Då går dom "hem" året om;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej! Tomtar till jul. Trädgårdstomtar göre sig icke besvär. Det är grandoften jag saknar. Så plastgran är helt uteslutet.
      God Jul! //Anna-Lena

      Radera
  2. En likadan som din gamla tomte står i mitt kök. Egentligen tycker jag de är fula, men har inte hjärta att göra mig av med dem. Jag har tre stycken. De lär vara väldigt eftertraktade. Jag önskar dig en God Jul.Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker att den är fin. Hoppas att någon vill ta över den en gång. Kram! Anna-Lena

      Radera
  3. Men ta in en gran ... ni har ju skogen alldeles bakom knuten! Ta in en ful gran, bara för att få känna doften. Och för att den ska bli glad över att bli utvald till julgran. :)
    Apropå att sakna, jag saknar min mamma väldigt mycket. Hon har varit död i 25 år och saknaden går inte över. Också min pappa saknar jag. Visst är det konstigt att saknaden inte går över....

    God Jul till dig också. / Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är nog olika dom människor. Jag är hård och kall...tror jag...
      Maken tål inte gran...tror han. Och jag är en mes! Kram !

      Radera
  4. Visst tror jag också att julen är en saknadens tid. Visserligen var jag inte särskilt "julig" som barn eller tonåring. Har nog aldrig varit det- Men sen 2002 är jag helt bortrest över julen-
    Förstår att du saknar grandoften- Det kan jag också göra. Men någon ersättare för den blir det inte. Vad gäller tomtar så "nej tack".
    Önskar dig en God Jul och trevlig samvaro med de dina.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får plocka upp de flesta av tomtarna som ligger gömda i min gamla brudkista 50 veckor om året.
      Den bästa tiden, den är när julen är över..och det är långt till nästa.
      Kan kanske vara så att julen behövs som en eftertankens tid.
      Ser just på Rapport och att det blir 26 grader hos er i morrn. Låter som en underbar jul. Kram

      Radera
  5. Många minnen kommer upp runt juletid. Fina tomtar du fick från din morfar, och även den fina fönsterbonaden av din mamma! God Jul till dej och de dina!

    SvaraRadera
  6. Detsamma //Anna-Lena

    SvaraRadera
  7. Jag tycker inte det blev ett konstigt inlägg jag tycker det blev ett fint inlägg med minnen efter nära och kära. Har själv tomtar och andra julprydnader som jag tar fram varje jul som är gamla minnen jag inte vill vara utan.
    Nu vill jag önska dig och de dina en riktigt God Jul!

    Kram

    SvaraRadera
  8. Så julfint ni har det hos er! Jag kan förstå att du saknar granen. Vi har ju en konstgjord men samma sak blir det inte.

    Önskar dig och de dina en riktigt God Jul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, konstgran vill jag inte ha. Då kan jag likaväl ha den risbuske vi har. Det är doften och känslan av riktiga barr jag är ute efter. Kram//Anna-Lena

      Radera
  9. Ju äldre man blir ju mer minnen får man ju i jultider, fast mest minns man väl sin barndoms jular.
    Saknaden av de som gått före finns ju där men minnena får duga gott känner jag.
    Man behöver ju faktiskt inte ha en gran, vi har en i plast som vi haft sen 2015, den håller många år men doften av gran får man väl ha i någon doftspray isåfall, men jag står över det.

    Tomtar som gjordes förr består ju ännu här också, vackrare på något vis, handmålade,

    Ha en jättefin juldag.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas