måndag 26 december 2022

Julkonsert

 Jodå, jag fick till en julkonsert. Tycker mycket om julens toner.

Kom på i går kväll: Jag åker hem och går på den traditionella julkonserten i barndomens kyrka. Kollade med svägerskan, om hon ville göra mig sällskap. Det ville hon gärna.

En trevlig fikastund hos bror och svägerska. På plats i kyrkan en halvtimme före det konserten började. Fick bra platser, ganska långt fram.


En stor kör, från flera orter i det stora pastoratet, framträdde. Det blev mäktigt.

I några julpsalmer fick vi alla sjunga med. Åh, så härligt att sjunga i en jättekör! 


 Solister var vanliga "amatörer". Mannen som sjöng "Adams julsång" var riktigt, riktigt bra. ( Fick bara ett kort klipp tyvärr)

Han ackompanjeras av harpa. Wow! 

Harpisten hade också en soloakt. Har aldrig hört harpa som soloinstrument tidigare. Mycket vackert!



Jag tycker om att vara i ett kyrkorum. Bara vara. Lyssna till musik. Har däremot svårt för att uppskatta den liturgi som finns i en vanlig gudstjänst.

Barndomens kyrka framkallar så många minnen. Kyrkogång med mamma och mormor. Söndagsskola. Ledare för den samma. Blockflöjtskvartett. Körverksamhet.Skolavslutningar. ....

De två tidigare generationer som jag är en produkt av, har alla sina gravar på kyrkogården 


En fin avslutning på juldagarna. Är så nöjd och belåten att jag bestämde mej för att åka "hemåt".

Bilden? Jo, det är utsikten från barndomshemmet. Gör sig betydligt bättre när det är ljusan dag!

18 kommentarer:

  1. Kul! Då kunde du avsluta julen 2022 precis som du ville. Dessutom var konserten helt i din smak:-)

    SvaraRadera
  2. Så fint med en julkonsert. Och inte minst att också sjunga med. Har helt missat dessa i år.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske kan bli en till i trettondagstid.Men känns allra bäst, i juldagarna. Kram//Anna-Lena

      Radera
  3. En fin julkonsert sätter liksom locket på julen på ett fint sätt. Julsånger/psalmer som man får vara med och sjunga brukar sitta väldigt bra i all synnerhet om man känner igen dem från barndomen.
    Kram!
    Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Härligt att såväl lyssna som att delta. Kram//Anna-Lena

      Radera
  4. Några år var jag i kyrkan här på julkonsert. Här är (var då iaf) en man som hade den mest otroliga röst. Det är mäktigt med konsert i kyrkan! Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Love it! Bästa känslan. Kram Anna-Lena

      Radera
  5. Så fint med en julkonsert. Bra beslut helt enkelt och ett fint inslag under julen.

    Kram och god tisdag nu!

    SvaraRadera
  6. Visst är det fint, vi var i julkyrkan med sonens familj på julafton.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltid lika fint med musik i kyrkan//Anna-Lena

      Radera
  7. Wow det var en speciell konsert! Harpa har jag nog aldrig hört i "verkligheten" däremot kantele som också ljuder så vackert i kyrkorummet. Och visst sjöng solisten fint och med känsla. Jag tillar också kyrkan bara det inte blir för långdraget. Men det har ju bara med min egen begränsning att göra. Förstår att du fick ett fin minne. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sitter gärna i kyrkan rn stund, men går ..tyvärr...aldrig på vanlig gudstjänst.//Anna-Lena

      Radera
  8. All musik gör sig i kyrkan. Tyvärr så är jag dålig på att gå dit. Kram Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Borde användas ner som konsertlokal...Kram//Anna-Lena

      Radera
  9. Julkonsert i kyrka, kan knappt bli bättre! Vi har i några år nu missat det, fast min svåger sjunger just i en kyrkokör på söder! Nästa år så ska vi se till att gå!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Brukar finnas konserter vid trettonhelg också. Kan tänka mej en till! Kram//Anna-Lena

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas