onsdag 14 december 2022

Luciafunderingar

 


Så här dagen efter, så kom jag att fundera på alla luciatåg som jag har "producerat". Lite kul att se luciafölje efter luciafölje  komma upp i Facebooksflödets "minnen". De lades ut innan ( det förb-e) GDPR ställde till det. 

Förra året var det ju fortfarande pandemitid, och det stora företaget ( Nexans) på orten, skickade filmteam till skolan för att göra en video och visa i samband med det traditionella lussefikat på företaget. Jag tog en bild på truppen, satte in den tillsamman med två andra bilder i ett "collage" och lade upp på FB/Instagram. Tror ni inte att en mamma till en av eleverna  hörde av sig och undrade om jag bett alla om tillåtelse... och bla.bla.bla... Jag tog bort bilden och tänkte  j-... ja... ni förstår....

Är glad för alla andra bilder på luciatåg, under årens lopp. Det är verkligen kul att se tillbaka till just det året och vilka barn som var med i luciatruppen . De bilder som kom upp i flödet, idag den 14, de "barnen" är en bit över tjugo nu. 

Nej, det där GDPR, det har jag aldrig fattat vitsen med. Gäller ju hela Eu.... men ändå. Vet inte vem den skulle skydda. Förr hade vi ett så bra system i skolan, föräldrarna fick fylla i en blankett där man bl.a. tillfrågades om deras barn fick synas på bild i olika medier. De elever som inte hade okejtas för detta, de visste om det, och gick åt sidan då vi tog bilder.... Inget konstigt med det, tycker jag. Väldigt bra.... t.o.m.


Sannolikt ett otillåten bild. Trots att det är svårt att identifiera något av barnen. 

Fem framträdanden hade vi igår, jag och luciatåget. Under en stor del av dagen var fem-sexans lärare med. Vilket kändes bra. Ett framträdande i kyrkan. För skolan, och för föräldrar /mor/farföräldrar. Tre uppträdanden på Nexans och ett i bygdegården för 150-talet Nexanspensionärer. En rolig dag för oss alla.

Kan ändå inte låta bli att reflektera lite kring förändringar. Det var tre års sedan vi hade "öppet" för allmänheten i kyrkan, det var tre år sedan som vi var inne på Nexans och lussade.

Tidigare så har det alltid funnits ett antal människor från företagets "serviceavdelning" till hjälp.  I år fanns det inte en enda. Ljudteknikern var den ende som var involverad i framträdandena. MEN man hade en ny, suveränt bra, ljudanläggning. Så det blev bästa ljudet någonsin!

En sak som jag sett fram emot då jag skulle vara med såväl inne på företaget som i bygdegården på kvällen, det var att jag skulle kunna norpa till mig två STRUVOR. Det bakverket har i alla tider funnits på Nexans lussefika. I år fanns det inga! Detta trots att företaget går väldigt bra, och inte skulle behöva spara på småsaker.... Inget kaffe var framdukat till pianoklinkaren, då jag kom till bygdegården.... Så någon lussebulle fick jag inte heller. Vilket jag absolut kan leva utan.... 

Men visst fick alla arton barn i luciatåget ( samt vi båda vuxna) rejäl fika mellan två föreställningar och frukt efter en annan. Så jag har inget att klaga på egentligen... Ja, utom avsaknad av struvor. Min mamma gjorde sådana, men jag har aldrig gjort. Verkar bossigt, tycker jag....


Var sin fin julbukett, fick jag och ljudkillen. Blir alltid väldigt glad för vackra blommor.

Funderar vidare och inser att jag varit producent och pianoklinkare i samband med luciafirande på Nexans, i mer än 25 år. Av och till. Under de senaste 10-12 åren mest "till". Det är så roligt, och det är något som eleverna verkligen ser fram emot, så kanske det inte var sista gången detta året heller..... Och det blir så bra! Ingen elev tvingas att vara med, ingen nekas heller. De allra flesta har en sångröst som kan förstärka en grupp av sångare. Ett fåtal kan bli solister...


Under många år, så har samhällsföreningen ordnat luciafirande. Först var det tjejer från åk nio, men under några år så var det så få tjejer som fanns att tillgå, så då fick skolans luciafölje ta över. De små barnen ( F-2) hade dessutom ett framträdande med tomtetema. En lördag eller söndagseftermiddag som samlade många av samhällets invånare, och då även flera lärare ställde upp.

Så sent som förra året, så ordnades lucia i bygdegården. Inte så välbesökt dock... det var fortfarande covid som skrämde många. Under de senaste åren har det dessutom varit svårt att få lärare att ställa upp och hjälpa till. Ja, utom knäppisen Anna-lena då.....

I år så sa man från "skolan" att man inte ville  lägga någon tid ( max två timmar) på helgen för att vara med på samhällsföreningens lucia. Under många år så har f.ö. allt överskott från luciafirandet gått till skolan. Något som vi bl.a.  gjort resor för. (Från Nexans får vi också en rejäl summa.)  Från samhällsföreningens sida, så var det också tyst. Ingen tycktes vilja ta jobbet.

Jag har hört att flera saknat "Lucia i bygdegården". 

Funderar på vad som kommer att hända med lucia. Är den fina traditionen borta om ett decennium? Viljan till ideella insatser, de har absolut minskat. Kanske är det snart bara förskolan som för traditionen vidare. Och dit är det inte många som tillåts komma. Bildförbud, förstås

.

Lucia, det är en fin högtid, tycker jag, Ganska kravlös. Även om någon måste hålla i de trådar som behövs. Hoppas verkligen att den fina traditionen får chans att leva vidare!


28 kommentarer:

  1. Jag tycker att Lucia är en väldigt fin högtid och tradition som verkligen förtjänar att leva vidare. Min saknad var stor när det inte blev något luciatåg i år så nästa år ska jag hänga på låset för att komma över biljetter till deras firande. I år blev det inte så. När jag gick i skolan var Lucia stort med lussevakor på många ställen. Den traditionen är nog helt borta nu skulle jag tro. Jag hoppas verkligen att du/ni kan fortsätta som vanligt så att traditionen får forleva.

    När det gäller GDPR kan man bli matt för mindre. Min skola hade samma system som ni hade och det fungerade alldeles utmärkt under alla år. Så varför komplicera något som kan vara enkelt blir min spontana tanke...

    Önskar en god kväll nu!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lussevaka känner jag inte igen. Men jag vet att det var vanligt att man, under gymnasietid, gick hem till en populär lärare och lussade. Tyvärr kunde vi lantisar inte ta oss in till stan så tidigt på morgonen.
      Faktum är att jag år efter år tänkt fortsätta med musikundervisning fram till jul. För att få ha hand om ytterligare ett luciafirande. Få se om det blir så nästa läsår... Äntligen.. Kram//Anna-Lena

      Radera
  2. fin tradition, det hade vi inte i Finland förr när jag bodde där (nu har ju en hel del barn skyddad identitet på grund av skilsmässa... och ännu allvarligare ting), ha en bra kväll (du har väl en egen dator att titta på filmer :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kollar inte på film på datorn. Vill ha storskärm!
      Skilsmässa ger sällan skyddad identitet. Hela samhället ska ju inte behöva "lida" för några fåtals skull. Vilka kan skyddas lika bra utan gdpr. Tycker jag..Ha det gott! //Anna-Lena

      Radera
  3. Lussevaka var jag aldrig med på, men de flesta andra var ju det. Lucia har jag aldrig varit, men tärna längst bak, så det inte hördes hur illa man sjöng.
    Många år sedan jag såg ett riktigt Luciatåg.
    Ha en fin kväll! Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fint på tv också! Ha det fint/_Anna-Lena

      Radera
  4. Som du märkt visar vi inga ansiktsbilder på M och vi respekterar detta givetvis. Men nog kan jag känna en liten saknad av att inte kunna lägga upp en fin bild på honom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan förstå det. Men nu har jag ju sett den fine killen! Det var verkligen kul Man tänker olika. Jag tänker att har man rent mjöl i påsen och ingrn hotbild mot sej, så kan det inte vara fel att visa hur man ser ut. Ha det gott! //Anna-Lena

      Radera
  5. Personligen tror jag att Lucia har "somnat in" lite efter två år utan på grund av pandemin. Det var ju så bekvämt att slippa alla frivilliginsatser då. Men nu helt plötsligt är det "allvar" igen. Så tänker jag, men hoppas att jag har fel.
    Sedan tror jag också att många företag inte ens bjuder in förskolor/musikklasser med mera längre. Anledning är att de flesta jobbar hemifrån nuförtiden, å då "lönar det sig inte" att ha ett luciatåg. Så har det varit på mitt förra jobb enligt min bästis Yvonne. Företaget bjöd inte ens på lussekatter igår. De fick man köpa själv. Förstår nästan företagets tankar. Är det bara fem som jobbar i kontoret och 55 hemifrån, då...
    GDPR är verkligen ett otyg. Håller helt med dig. Den lösningen som ni hade innan var ju perfekt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men så lite det hade kostat att bjuda de fem på en lussekatt!
      Jobba hemifrån vissa dagar, det funkar för många. Så gör båda mina döttrar samt en svägerska. Men ibland är den mänskliga kontakten viktig. Behövs ju mycket plats om alla "dina" 60 ska samlas! //Anna-Lena

      Radera
  6. Luciafirande är fint. Särskilt fint är det med de små barnens uppträdande.
    Jag har trott GDPR fungerar så att man får fotografera t.ex. luciatåg i skolan eller en skolklass ... om man har varje förälders tillåtelse att göra det. Men om någon förälder säger nej, då får man helt enkelt låta bli att ta bilder på gruppen. På något sätt så tycker jag att det är riktigt, men det är trist att det ska behövas en sådan lag. / Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enklare att den som inte får vara med står vid sidan.Lätt att ta bort från fotot. GDPR gör ju att det är svårt att spara fina minnen...//Anna-Lena

      Radera
  7. Intressant att läsa dina funderingar. Och visst är det en fin tradition att värna om. Inte minst om det är möjligt också med Luciafirande i kyrkan och på äldreboenden och andra platser. Så mycket glädje .Känner igen mig en delo din beskrivning. Visserligen inte vad gäller det musikaliska men väl det organisatoriska och att lära in sångtexter och verser.
    Du har ju gjort ett strålande jobb och roligt att det blev så bra. Sen var det trist med struvorna som utgått.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får gå in på ett konditori och se om de finns där. Ga det gott! //Anna-Lena

      Radera
  8. Ett enormt fint engagemang från ditt håll i många år! Applåder från mitt håll, många! Jag förstår din frustration. Det är en svår bit detta. Märkligt att man får ta skolfotografier längre. Någon annan kan ju visa sitt för någon som kan se ens barn på det som inte får visas. Det har gått för långt.
    Hoppeligen så dör inte luciatraditionen ut men det behövs många eldsjälar som t.ex du är och har varit för att det ska fungera.
    Har du foto på en struva a´la din tradition så skulle jag gärna se det i något inlägg. Struvor på Åland och i Finland är något man äter på Valborgsmässoafton och 1: sta maj men jag antar att de struvor du talar om är liknande dem som de också har i Danmark inför julen.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så det finns olika struvor! Hade inte en aning. Det går jag kolla upp..
      Det är nog många "gamlingar" som håller i luciatåg. En anledning till det är stt det inte finns då många "pianoklinkare" längre. De som är riktiga pianister har inte tid med enkla luciatåg. Kram//Anna-Lena

      Radera
  9. Det är så fint med Lucia-tåg. Fast det är lite synd att de inte sjunger de vanliga Luciasångerna.
    Ha en fin dag! Kram Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. I vårt luciatåg så sjunger vi lite blandat. Många adventssånger. De flesta handlar om ljus. Och det behöver vi ju.//Anna-Lena

      Radera
  10. Jag hoppas inte Luciatraditionen försvinner. Men visst har det blivit förändringar i och med pandemin. Men här i stan börjar det komma igång så smått igen har jag förstått av vad jag läst i lokaltidningen.
    Det lät som ni hade ett väldigt bra system i skolan, innan GDPR. Det finns så mycket minnen i gemensamma bilder från olika evenemang, typ Lucia. Tråkigt att tappa allt sådant.
    Vilken fin julbukett du fick! Synd bara att du inte fick några struvor.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Köpte struvor idag. I Gnosjö. Ändrade "mormorstisdag" till torsdag denna luciavecka. Så nu har vi ätit struvor till kaffet efter maten. Kram! //Anna-Lena

      Radera
  11. Luciatraditionen verkar vara en tradition som kanske försvinner, vilket vore väldigt trist. Verkligen en fin bukett - och den är du absolut värd! Struvor .. så gott! Farfar som var bagare gjorde massor till jularna när jag var barn ... och dem kan jag längta efter.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just ätit en struva. Köpte på vägen till Värnamo. Så gott! Kram//Anna-Lena

      Radera
  12. Jag blev ju alldeles paff när jag förstod att jag inte skulle få se varken filmsnutt eller bilder från lussefirandet på föris. När Noelle blev hämtad visade man Paulina en filmsnutt där ungen både sjunger och dansar av hjärtans lust. Och sen raderas härligheten..Hur blir det när dessa ungar växer upp och inte har några bilder att minnas till. Helt galet, och som med så mycket annat så är jag helt bergis på att andra EU-länder inte ens känner till denna lag! Reser man utomlands ser man ju hur många av våra EU-regler som aldrig landat i de andra länderna...
    Så kul att du orkar o vill hålla liv i traditioner. Hedervärt! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Typiskt svenskar. Följer okritiskt alla lagar. Andra länder struntar i dem. Kram //Anna-Lena

      Radera
  13. Synd om Luciatraditionen skulle försvinna helt. Jag tycker att ett Luciatåg med mindre barn är något av det finaste som finns. Ibland undrar jag om alla lagar är så nödvändiga. Nog finns det andra som kunde uppmärksammas och vara lite strängare då...jag menar när det gäller "riktiga brott".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men precis så. Tror att denna lag skyddar brottslingar mer än vanliga människor

      Radera
  14. Jag har också märkt att detta med Luciafirande inte är så populärt längre, som det var förr, i skolorna. Synd, för det är en fin tradition och det är ju roligt om barnen kommer ihåg, tycker det är trevligt och för det vidare som vuxna.
    Fint att ni har kvar det. Det måste kännas fint att ha varit behjälplig med detta i så många år och jag förstår att det uppskattas högt. Du är värd en stor eloge.
    Jag har varit på en hel del Luciafirande under årens lopp. Det mäktigaste var nog på Globen då en massa skolklasser ifrån Adolf Fredriks musikskola uppträdde. Det var så härligt att ha fått vara med om. Då de kom in där 100-tals barn med ljus i händerna och sjöng. Så vackert och stämningsfullt.
    Trevlig helg!
    Kram från Wiolettan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter helt fantastiskt ! Här har vi blandade sångröster. Men tillsammans blir det bra. Kram//Anna-Lena

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas