På onsdag ska hela kommunens lärarpersonal ha en två timmar lång sittning för att ta en första koll på kursplanerna som håller på att utarbetas inför nya läroplanen 2011. Vi ska sitta gruppvis, och många av oss har blivit slumpvis utplacerade, jag och tre till ska kolla kursplanen för samhällskunskap. Samhällskunskap är ett ämne som sällan har egna so-lektioner ( förutom i tider av riksdagsval) utan är ett mer övergripande ämne som kommer in lite här och lite där. Ibland när man minst anar det.... Ni som inte är lärare ska veta att det för mig är den största tjusningen med lärarjobbet - trots att jag alltid har en planering för en lektion, så vet man aldrig var man utifrån denna planering hamnar. Ofta hamnar man i samhällsorienterande eller naturorienterande sfären - ofta religion, astronomi, geografi eller samhällskunskap.
Jag skrev ut ytterligare några kursplaneutkast - i musik, bild, geografi - innan jag lämnade skolan. När jag sedan läste igenom dessa, så tyckte jag att det var så intressant, så nu har jag kollat ytterligare några via datorn.
Kursplanerna tilltalar mig. Det känns väldigt konstigt att vara så här positiv - kanske är det gårdagens blogg som hänger i - jag brukar ju alltid hitta något att klaga på.
Kursplanens innehåll har blivit mycket tydligare, och de, mina ögon avskyvärda uppnåendemålen, är borta. I den nya planen förklaras först syftet med att ha ämnet på schemat, sedan finns ett fåtal utvecklingsbara mål ( använda, beskriva, tolka, kommunicera....) innan det centrala kursinnehållet för 1-3, 4-6 resp 7-9 återfinns. Jättebra, här har man koll på att man fått med allt i sin undervisning.
Vad det gäller ämnet samhällskunskap så har jag gjort det allra mesta som står i 4-6 kursplan. I matte, så har jag inte alls jobbat med sannolikslära. I engelska så gör man redan allt som står där. Vad det gäller musik, så är det svårt att kunna uppfylla det centrala kursinnehållet i de stora grupper som man alltid får ha det ämnet. Bild blir lättare för mej, det handlar mycket om tolkningar....
Sist i kursplanen finns så bedömningsmallar för betyg A, C och E i åk 6 och 9. Det är inte så lätt att få A, men när jag kollade i matten, så har jag ett antal i min klass som har de kunskaper, insikter och färdigheter som behövs för att nå betyget A. I so-ämnen blir det svårare att sätta betyg, man har inte lika stor koll på elevens kunskaper - en hel del inlämningsuppgifter blir nödvändiga för bedömning redan i sexan. För att nå E, vilket jag ser som godkänd nivån, så är kunskapskraven ganska mediokra.
Ser fram emot nya kursplanen - känns som jag i dag helt slängt av mig de gamla hemska uppnåendemålen....Nu blir det att jobba utifrån helhetsperpektiv i stället.....och det passar mig jättebra. Plus att bedömningnstanken faktiskt gör att inte alla ska nå till samma ställe... Flexibilitet.
På bilden syns ett av mina favoritskogsställen. Åtta olika lavar på ett par kvadratmeter - inkluderande skägglav. För E så behöver jag bara veta att det är olika slags lavar ... och att lavarna trivs där naturen är frisk och ren.
För C så behöver man kunna lite om mager jord, svamp och alg...... och för A, ja, då ska man dessutom kunna ange namn och veta lite om lavars utbredning på jorden, och förutsättningen för denna.
Sen har man bokstäverna D och B att spela med, om eleverna ligger lite mittemellan. I matte, så skulle jag nog inte riktigt "våga" ge en sexa A - men många B skulle jag ha i min klass.....
Ser också fram emot de nya kursplanerna. De verkar vettigare än de gamla. De slänger vi ut direkt. Nu ser vi framåt. Visst är vi positiva!
SvaraRadera