torsdag 16 januari 2020

Musik....

.... och bild och idrott, behandlas märkligt i skolans värld, anser jag.


Bild ger en otroligt bra möjlighet till avkoppling, att gå in i sig själv och bara vara. Vid en väl fungerande bildlektion, så är det alldeles knäpptyst, för alla använder sin högra hjärnhalva och skapar, utifrån sin egen förmåga. Sällan går tiden så snabbt, och sällan känner man sig så avslappnad, som när man jobbar med en bild.


Musik är en utmärkt källa för energiuppladdning. Sång, musicerande och musikskapande i grupp, det är en riktig batteriladdare, både för barn och vuxna.


Att rörelse, koordination och konditionsträning är viktig för välbefinnandet det vet vi alla.
Daglig rörelse är en investering för framtiden . Dessutom skapas god energi, då man rör på sig.

Ändå så är de tre viktiga ämnena väldigt styvmoderligt behandlade i timplanen. Det ges alldeles för lite tid för att våra elever ska kunna uppleva och att ta till sig den energi och återhämtning, som de kan ge.

På vår lilla skola så "fuskar" vi lite, vi tar lite tid från andra ämnen. Tyvärr kanske man inte kan göra så på större skolor, med mindre flexibilitet i schemana. 
Och "fuskar" ... nej, det gör vi inte.... vi ger eleverna mer av det bästa de kan få.

10 kommentarer:

  1. Så kloka tankar och så klokt av er på skolan att låta eleverna få dess stunder av kontemplation, energi och rörelse! Det borde fler ta efter!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara så konstigt att inte de som sätter timplanen inser detsamma! Känns som om Skolverksfolk/skolkunniga på högre nivå, inte vet något om hur bra undervisning ska läggas upp.

      Radera
  2. Jag kan bara hålla med dig till 100%! Bild, idrott och musik blir som små oaser för många elever och ämnena är så viktiga. Eftersom jag undervisar klassen i svenska också så lägger jag in bilduppgifter även där. Kallar det att jag arbetar ämnesövergripande vilket står högt i kurs i vår kommun. Eleverna klagar absolut inte :D

    SvaraRadera
  3. Japp, så tycker jag att vi ska göra så. Använder svenska till musik, när vi jobbar med eget skapande av text och musik. Bilden kan få en del av so/no inom många arbetsområden. Och det lilla som finns kvar av eleverna väl, det här till stor del lagts på idrott.

    SvaraRadera
  4. Så bra att det går och kringgå timplanen och få in lite kreativt också. När ska de högt upp i bestämmandeledet fatta att de här ämnena är minst lika viktiga som övriga skolämnen? Ha en trevlig helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, det är konstigt. Och dessutom har man teoretisera de här ämnena också. Vara att jag, som snart ska sluta, struntar i mycket av den delen

      Radera
  5. En bra idé att ta lite tid från annat! Det underliga är att det här är väl något alla vet, så visst är det konstigt att just de ämnena blir åsidosatta.
    Vet inte det krånglar idag ... måste skicka kommentarerna via mitt Googlekonto ... hm - mystiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och denna kommentar vill heller inte gå fram. Knepigt!

      Radera
  6. Jag kan inte se att det är något fel i det, även om jag aldrig gillade de ämnena när jag gick i skolan. Tvärtomm, jag hade gärna avstått både gympa, musik och teckning som jag tror det hette då. Kanske är inte min högra hjärnhalva utvecklad :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha... klart vi är olika. Gillade inte bild, för jag fick sällan beröm för det jag gjort. Gympa var jag inte bra på, och det accepterade jag och tyckte att det var ganska ok. Ändå tills på gymnasiet, då skolkade jag mycket från gympan.Kanske för att vår lärare var en äldre kvinna, lite knubbig och alltid klädd i jumper och snäv kjol!!!!

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas