torsdag 23 januari 2020

Tack


Det finns ett enkelt litet ord på fyra bokstäver, som är så lätt att säga och som sprider så mycket positiv energi.
Ordet TACK!
Ändå tycks det användas allt mindre, kanske det är ett o-coolt  ord, sån´t förstår ju inte jag.
TACK- visst är det ett neutralt laddat ord, men ändå ett positivt gödningsmedel?
Även om man inte gillar en person, så kostar det ju inget att uttrycka ett TACK. Om man har något att tacka för, förstås.
Även om tjänsten som någon gjort en är liten, så är ett TACK helt gratis att de tillbaka.
Ett ärligt TACK är av så stort värde för den som får det.
Finns det oärliga TACK? Nej, för ett TACK kan inte vara oärligt, då har man inget att tacka för.


I skolans värld, så händer det att man bjuder eleverna på något. Det kan vara alltifrån en lite sötsak när man kommer tillbaka från en utlandsresa till en lite enkel julklapp. Det är absolut inte självklart för eleverna att säga TACK. Nästan lika vanligt är frågan HUR MÅNGA FÅR VI ? FINNS DET MER?

Vuxna borde ha vett att tacka, tycker man. Det är inte ett dugg självklart. Ibland känner jag mig ledsen över uteblivna TACK. Lika positiva ringar som ett TACK ger, lika negativa känsla sprider det uteblivna tacket.

Jag tror att jag är bra på att tacka. Jag hoppas verkligen det!

Mina små barnbarn, dom är riktigt bra på att säga uppriktiga tack. - TACK mormor! - TACK för maten!

Jag är så glad för att mina döttrar och svärsöner varit så noga med att lära sina små att säga TACK! Hoppas att de fortsätter att ta med sig det lilla viktiga ordet genom livet.

13 kommentarer:

  1. Jag kan bara hålla med dig om att tack är ett ord som alla borde kunna, en självklarhet helt enkelt. Men att det inte är så har jag tyvärr också noterat. Av våra adepter är det långtifrån alla som säger tack men det är alltid samma som gör det. För vår del var det en självklarhet att lära våra barn att säga tack och vårt lilla barnbarn är redan välbekant med ordet. Själv vet jag att jag är bra på att tacka för det sitter helt enkelt i ryggmärgen att man gör så. Ett föräldraansvar att lära barnen det helt enkelt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så märkligt att det inte är självklart för alla. Borde vara det klart enklaste ord att lära dig använda.

      Radera
  2. Kan bara hålla med! Ordet TACK borde vara en självklarhet ... men som sagt, så verkar det inte vara.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  3. Stor igenkänning här. Jag minns från melliset på fritids att det första barnen frågade när vi serverade var: "Hur mycket får man ta?" Vi brukade svara att de fick ta så mycket så det räckte åt alla. Ordet tack är väldigt ovanligt idag både bland barn och vuxna. Helt klart är det föräldrarnas skyldighet att lära sin barn att säga tack. Hur svårt kan det vara? Ha en trevlig helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis. Hur svårt kan det vara? Världens enklaste ord!

      Radera
  4. Ett mycket litet, men ack så viktigt ord.
    Jag tror att det är föräldrarnas förtjänst att barnen använder ordet tack. För det är sådant som lärs ut i hemmet, eller borde läras ut. Vi vuxna måste i det avseendet vara goda föredömen. Barnen gör som vi gör, så enkelt kan det vara många gånger.
    Tack för ett viktigt inlägg.
    Kram och trevlig helg.

    SvaraRadera
  5. Så bra tankar om ordet TACK... lätt att säga och betyder så mycket <3

    SvaraRadera
  6. Tack Anna-Lena! för dina intressanta ämnen som du verkar ha i oändlig mängd!
    Alltid lika intressant att läsa vad Du har på hjärtat!
    Trevlig helg till Dig och C-E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för en trevlig kommentar! Trevlig helg till dej och din fru oxå.

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas