söndag 12 januari 2020

Hinder

Fantastiskt väder idag. Iallafall för den som inte gillar vinter. Lite blå himmel har kunnat skönjas mellan molnen, och det har varit ljus, det har varit nästan lite ljummet i luften.
För alla som vill ha snö, eller iallafall möjlighet att tillverka kanonsnö, så är verkligen mildvädret ett hinder.

Har tagit två promenader idag, en före kött stroganoff-lunchen, en efter.
Första promenaden gick på landsväg, körväg och byväg. 
Gick planlöst ut efter lunch, men fick plötsligt en idé; Jag ska gå den lilla rundan, där det i våras låg en stor kvistig, nedfallen asp i vägen. Den måste väl borta nu, jag har inte gått där sedan i april/maj.


Till min förvåning låg den kvar, i samma skick som för tre årstider sedan. Förvånade mig storligen att inte markägaren röjt undan den.


Tanken slog mig, liksom andra gånger då det legat nedfallna träd i min väg; Är hinder till för att övervinnas eller ska de i möjligaste mån undanröjas?
En fråga som man kan diskutera länge!Tycker själv att är  bra att det finns hinder att utmanas sig mot, men de ska inte vara oövervinneliga. De ska vara lagom, precis så att man klarar dem.  Jag tog mig förstås runt, vilket betydde krypande under taggtrådsstängsel, en liten bit på djurstig och ett längre kliv över ett litet dike. Frågan är om jag övervunnit hindret, då jag bara tagit mig runt det.
Fram kom jag iallafall!


Det här hindret, på en annan runda, en runda som jag ofta går, det är lätt att ta sig över. Det har jag gjort många gånger.
Ändå sänder jag lite syrliga tankar till markägaren varje gång jag ser hindret framför mig; ska det vara så svårt att undanröja det gamla granskelettet?


Den här krabaten, som jag mötte på byvägen, den borde iallafall absolut hindrats från att ge sig ut. Än så är det långt till vår, men det är inte så lätt att förstå, när vädret signalerar något annat.

13 kommentarer:

  1. Här i våra trakter är det många nedfallna träd som ligger kvar vilket jag tycker är synd. Själv har jag en bild av att även en skog måste vårdas men självklart med varsam hand. Det finns många sätt att ta sig förbi ett hinder både bildligt och bokstavligt talat ;-)

    SvaraRadera
  2. Förstår inte att markägaren inte kan röja upp. De tycks få gärna vilja använda sina motorsåg. Kanske är det för att virket inte är så användbart? Japp, över, under eller runt kan man gå.Eller igenom. Bara man kommer förbi, så..

    SvaraRadera
  3. Det finns några områden här i närheten av där vi bor där kommunen låter allt vara, nerfallna träd får ligga och inget röjs undan, utom på promenadstigarna. Detta är för att de små krypen ska ha någonstans att vara, tror jag.
    Den lilla krabaten fick du en mycket fin bild av.
    Ha en finfin måndag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. På eftermiddagens promenad var lättaste hindret....äntligen... undanröjt!

      Radera
  4. Så ser det lite ut i vår skog också. En del hinder går att klättra över, men vissa håller man på att fastna i så då får det bli en annan runda.Jag har faktiskt inte sett så mycket småkryp än, men jag har heller inte varit så flitig med mina skogspromenader.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kryper träffade jag på utvägen. Brukar finnas där på sommarn. Vet tyvärr inte vad det är för art.

      Radera
  5. Det där känns igen ... men som sagt hinder är till för att övervinnas, eller kringgås :)
    Stackars lille lurvige larven som lurats ut alldeles för tidigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, stackarn. Undrar om han ens överlevde natten.

      Radera
  6. Inte är det lätt att driva slalombackar, elljusspår och sånt i det här vädret, det blir dåligt med inkomster! Idag har du många funderingar kring hinder....en del kan man verkligen ställa sig tvekande till om det ens är värt att forcera! Andra kanske man måste, för att ta sig framåt och på ett eller annat sätt så brukar det gå :)
    Ha en fin måndag nu :)

    SvaraRadera
  7. För oss i södra Sverige så här det varit många dåliga vintrar. Besvärligt för de anläggningar med backar och spår som vill ha snö. På senare år så här man gjort konstsnö lite varstans. Men till det behövs minusgrader, och sådana här vi inte sett många av denna vinter. Men ljuset börjar komma tillbaka, så man kan ju ut och springa eller ut och gå om man vill motionera. Kan säkert bli vinter innan vintern är slut, men den kan inte bli så lång.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas