tisdag 26 maj 2009

Alla applåderade...


.. när Stefan Isizaki lämnade planen drygt halvvägs in på andra halvlek. Naturligtvis applåderade jag också, men inte så kraftigt som mannen på platsen bredvid. Han levde verkligen med i matchen, skrek åt domaren och skrek åt spelarna.

Det är lätt att dras in i den massuggestion som uppkommer på en fotbollsmatch. Den hör till - för tänk, vad tråkigt det skulle vara att sitta på en alldeles tyst läktare och se på fotboll.

Stefan Isizaki valdes ut som matchens bästa spelare, och fick ännu mer applåder. Det unnar jag honom, det var verkligen kul att se honom igen, men samtidigt så kunde jag inte låta bli att tänka ... där valde de väl fel, det vara Emir Bajrami som var bäst ... men jag förstår nog inte sån´t riktigt. BT sporten höll med mig, men jag tycker att det var en god gest att ge Isizaki utmärkelsen efter sin skade-bortavaro - Bajrami har ändå uppmärksammats så mycket under senaste veckorna.

Applåder borde också domaren ha, ja, inte för sin insats, utan för att han utsätter sig för all negativ, högröstad, kränkande kritik och genom det otacksamma jobbet ser till att den stora fotbollscirkusen fungerar. Tänk om någon skulle bära sig åt så mot mej på mitt jobb, att mer eller mindre dissa mej vid varje arbetstillfälle - jag skulle bryta ihop, storgråta, gå hem och aldrig mer komma tillbaka.

Några andra som ska ha stora applåder är de som är scoutledare. De allra flesta av mina elever skulle på scoutläger i Åsenshöga under långhelgen.

-Stanna gärna hemma och sov ut på måndag, sa jag när vi skiljdes. Det är bättre att ni kommer utvilade lite längre fram på dagen...

Alla barna var på plats igår morse. Glada, sjungande, fyllda med positiv energi. De berättade med glädje om allt kul de varit med om - gemenskap, musik, lekar, matlagning, disk, lära från andra. ...

-Scouterna måste vara lika bra som både hemkunskap och slöjd, sa jag. Barnen höll med!

- Ja, det är det VERKLIGEN, tyckte de.

Hemkunskap och slöjd tycker jag annars är de mest utvecklande ämnen i skolan - hjärna, hand, hjärta är med och då blir det bra... innovativt ... och för livet.

Jaja, svenska,matte och engelska och allt det andra är också för livet - men det är mer "bara hjärna" där ... och får man med hjärta och hand också, då blir det liksom mer fulländat.

Hemkunskapen hade jag hand om i flera år, i min gamla skola - och tillsammans med eleverna från Grimsås kunde vi förr också åka dit och ha lektioner i riktig lokal. Så skulle köket byggas om, och det blev den ändamålsenliga hemkunskapslokalen som fick stryka på foten.....

Nästa år är det tänkt att femmorna ska åka till centralorten vid sex praktiska hemkunskapstillfällen - resten av hemkunskapslektionerna ska vara teoretiska .... ja, ni hörde rätt 60 min per vecka teoretisk hemkunskap .... det applåderar vi inte.

Det gör vi inte heller åt mitt beteende idag. En ny vaktmästare satt i personalrummet och vår gamle, snart bortflyttande vaktmästare, presenterade honom för alla som gick in genom dörren. Vad tror ni jag gjorde ... jag gjorde ingenting ... hälsade inte, tittade inte, sa inte hej..... för mitt huvud var uppfyllt av något som jag måste fixa...OCH DETTA GJORDE ATT JAG IGNORERADE EN PERSON SOM JAG SÅ SMÅNINGOM SKA JOBBA MED. Hur mycket hjälp kan jag räkna med att få av honom i höst... han lär ju inte proritera mina önskningar, för så otrevlig käring hade han väl aldrig förrut träffat.

Jag skäms för mitt beteende ... varför blir det så fel ibland....?

Jaja, that´s me -- in person!

Ett applåd ger jag också till EU-ledamotstanken. Man får ha egna åsikter och tankar och behöver inte vara parti-robot, för att få kandidera.

Eftersom det är personval, så tycker jag röstandet är svårt - men jag hittade en test på http://www.makthavare.se/ och den testen gav ett trovärdigt utfall. Ett resultat som blev bekräftat när jag idag läste i Naturskyddsföreningens tidning Sveriges natur. Eftersom naturskyddsföreningen, liksom jag anser att miljön är den allra viktigaste EU-frågan, så presenterade man kandidater med miljöfrågor högt upp på agendan - och ett av de fem namnen stämde med det namn som testet gav som första förslag.


Vacker äppelblom till alla som är värda applåder. Tisteln, som är avsedd för mig - den har inte visat sig än....

2 kommentarer:

  1. Hade vi inte haft födelsedag här igår, så hade jag också vart på Borås arena...men, men det går väl fler tåg...

    Jag har inte börjat läsa om EU-valet än, har haft fullt upp med allt annat, Måste se vem jag ska rösta på!!

    Idag har hela rektorsområdet haft APT ute i skogen, störtregn kom en timma innan vi skulle ut, men det klarnade upp och vi fick en härlig stund med olika aktiviteter som alla arbetslagen hjälpt till att ordna. Kul saker som man kan göra på fester och liknande.

    Hemkunskap är ett viktigt ämne tycker jag =) denna veckan får våra elever hjälpa till att städa i köket+ glassätning
    Även städning och tvätt ingår ju i hkk.

    Usch vad man skäms när man kommer på att man inte hälsat eller gjort något annat som annars är självklart. men du kommer säkert att charma honom inom kort så han hjälper dig med det du vill ha hjälp med.

    Visst är det fantastiskt att barnen kan gå på scouterna, de lär sig så otroligt mycket, om allt. Tur att det finns ledare som gör det möjligt.

    SvaraRadera
  2. Roligt att dina elever hade det kul på sitt scoutläger. Vi ska åka på läger 13/6. Själv kan jag bara vara med på helgen. Vi jobbar ju ända fram till midsommar. Men ingen sommar utan scoutläger.

    Fotboll berör mig däremot inte. men man kan ju alltid trigga igång kollegorna som gillar det. Håller med om att man måste beundra domarna som står ut.

    har inte kollat in valet än. Dags att kolla den där sidan du skrev om. Miljön är viktig för mig också.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas