fredag 15 maj 2009

Framtidsfrö, Femmans femtiofemåriga fröken?

Alla mina elever har tillåtelse att vara med på bild i media -
och vi ett sånt här tillfälle underlättar det.

"Jag är ett Framtidsfrö" står det på T-shirten som jag har på mig. Alla elever och alla lärare/föräldrar som var med på gårdagens Snilleblixtmässa, fick en orange t-tröja, som de var ombedda att bära under evenemanget. Härligt att se all färg, men samtidigt lite svårt att hitta någon i det oranga gyttret.

Är man framtidfrö när man är femtiofem? Det diskuterade vi , jag och den tio år yngre föräldern som var med på resan. Och visst var det härligt att komma fram till slutsatsen, att det är man, vid vilken ålder som helst. Bara man har utvecklande tankar, tankar som gör på något sätt leder till något bättre....ja, så kan man absolut vara framtidfrö både vid åttio och åttiofem. Det gäller bara att låta fröet gro inom sig, och växa till något. Och bilda nya frön.....

Jag tänker bara en sådan sak som att göra en annan människa glad, då har man ju sått ett frö för framtiden. Att göra någon förbannad, ja, det kan också funka, då kan kraftiga sidoskott växa ut. Men att trycka ner sig själv och andra - då blir det dålig tillväxt...


Framtidfrön står ju i Snilleblixtmäss-sammanhang, för naturvetenskaplig och teknisk kreativitet och innovationsförmåga, samt entreprenörskap.

Och på gårdagen mässa, på Världsarvsmuseét i Gbg, så fick Grimsåsskolans femma priset för "Klurigaste uppfinning". Det delades ut sammanlagt fyra priser till elever - designpris, säljarpris, innovationspris och klurighetspris. Gissa om vi blev stolta och glada, när vi förstod att det var vår klass man talade om, ifrån den scen där prisutdelningsceremonin hölls."Det var så att man började gråta" sa flera av eleverna idag. Och jag kunde tillstå att jag kände det på samma sätt.

"Talklockan" var namnet på uppfinningen som blev prisad. "Problemet" är att en pojke i gruppen ( och jag har fått lov av honom att berätta detta i media) har så svårt att komma upp på morgonen. Väckarklockan ringer gång efter annan, och han snoozar och stänger av ibland- och kommer sent till skolan. Lösningen på hans problem skulle vara en väckarklocka, som samtidigt som den larmade visade en matteuppgift på displayen. För att få tyst på alarmet, måste man räkna ut och knappa in det rätta svaret. Och har man måst använda hjärnan så mycket, så är man verkligen vaken.

Priset var 3000 kr till klassen + en dagsresa med Stena Line ( sponsoren för detta priset) för klassen och tio vuxna. ( alla måltider inkluderade). Dessutom fick alla var sin gul ryggsäck.

Oj, vad stolta och glada vi var.

Redan att delta på Snilleblixtmässan var en vinst. Västtrafik sponsrade resan från Tranemo ToR. Vi fick en timme på Universeum och gratis inträde på Liseberg. Och så har vi fått göra uppfinningarna!!! I Anna-Lenas fredagsfrågor, förra fredagen, fick alla elever skriva i sin "reflektionsbok" vad de tyckte om arbetet med uppfinningar.
- Får man svära, undrade en elev.
-Ok då, sa jag. Om du måste.
"Det var så djävla,djävla kul" skrev han. Och trots det dåliga språket, så kan man väl knappt få bättre betyg. Det var någon mer svordom i barnens böcker denna gång - och alla var överens -SKITKUL!

Vad har man lärt sig ...? Kreativt tänkande, problemlösning, nytt kreativt tänkande, ny problemlösning - mycket teknik och fysik blir det. Dessutom skrev man om sin uppfinning, alltså måste man uttrycka sig på en tydligt och lättfattligt sätt. Ytterligare en utvecklande sak var att alla grupper hjälptes åt, och flera av de elver som inte hörs så mycket annars, fick visa sig på styva linan och visa/ dela med sig av sin förståelse till övriga eleverna.

Superviktiga saker för framtiden och för att förstå världen. Något som borde poängteras mycket mer i läroplanen - hoppas att det blir så i den nya -- fast fan tro´t, med den generalen som styr där. Det känns som om det är risk för att han kväver många frön i framtiden - men jag kan ( och hoppas) att jag har fel.

Idag kom två journalister på besök. En trevlig kille från STT och en likadan från UT. Heder åt dem, som tar en sådan här utmärkelse på allvar. Jag vet att även Västboandan kommer att ha en artikel om vinsten...Och då fick några killar, som normalt inte är de som framhäver sig i klassen, förklara och prata för sin uppfinning! Kanon!


Omröstningen i Schoolovision kom i skymundan denna trött-turbulenta dag. Poäng fick vi, ca 25 st, vi placerade oss på delad nittonde plats, i tävlingen där 30 av Europas länder deltog. En typisk svenskplacering - om man jämför med senare års Eurovision Song Contest. The Czeck Republic vann, före Estonia och Finland! Och vi kom före NORGE - det är vi väldigt nöjda med!

3 kommentarer:

  1. Den förra kommentaren försvann ut i rymden.
    Orkar bara skriva att jag gilla hela ditt inlägg.
    Kul och intressant!
    Hälsa klassen och gratulera.

    SvaraRadera
  2. Jag skulle nog behöva en talklocka ibland. Det var en klurig uppfinning. Och "framtidsfrön" passar verkligen in på alla kluriga barn - och vuxna - som kommer med så många kreativa lösningar. Mina fyror har fått designa och tillverka ficklampor. idag blev några av dem klara. Det ingår i NTA-temat "Kretsar kring el" som vi jobbat med. Några killar gjorde en roligt ficklampa i form av ett flygplan. Efter flygplanet hängde en banderoll med texten "Grattis William, Hurra!" En av killarna fyller år imorgon och de andra hade bestämt att han skulle få ficklampan som födelsedagspresent. Det är roligt med med sådana initiativ.

    SvaraRadera
  3. Bra idé, det där med ficklampa. Jag har sparat elen tills dess höstmörkret sänker sig igen, och då jag måste jobba med en fem-sexa under ganska många lektioner i veckan. Det måste ju funka att tillverka en ficklampa, har aldrig tänkt tanken innan...

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas