lördag 16 maj 2009

Elfsborg - eminenta entertainers



Visst är det kul att gå på fotboll live. Äntligen blev det av att åka till Borås Arena och se på matchen mellan Elfsborg och Halmstad. (Och att vi kom i väg, får vi tacka J och M för)


Platserna var jättebra, lagom långt från planen... och trots att det är helt andra stimuli, när man ser en match live, jämfört med att se den på TV, så tog det inte så många minuter innan hjärnan hade ställt in sig på fotboll, i stället för på omgivning.


Jag imponeras storligen över boråsarnas intelligenta spel, stundtals hade jag känslan att varje spelare i Elfsborg var utrustad med en magnet, som gjorde att bollen sögs till den ene efter den andre. Det såg ut så, med de välmåttade och lagom avvägda passen, som nästan alltid gick rätt. Anders Svensson var mentalt före bollen i varje läge som han var inblandad i. Han visste precis hur han skulle röra sig, för att lösa situationer som uppstod.


Jag satt där på sjunde raden och funderade på det här med medfödd talang.... och jag tror nog att man måste ha en viss sådan för att bli en framgångsrik fotbollsspelare. Men framför allt gäller det att vara envis och vilja ge allt och att träna, träna, träna... för att uppnå skicklighet och rutin. Jag tror också uppmuntrande föräldrar och tränare ... som hjälper i med och motgång, och som hela tiden stöttar och tror på en, hjälper till att ge den självkänsla, som man som fotbollsspelare behöver för att nå framgång. Men det behövs minsann inte mycket negativ kritik, för att man ska komma ur slag, så självkänslan är ganska skör.


Så nog är det med fotbollsspelare som det är med alla andra - får man uppmuntran och stöttning och själv vill och vågar - ja, då kan man uträtta storverk.


Elfsborg vann med 4-0, alla målen i första halvlek. De bjöd på verklig underhållning, så biljetten som kostade drygt 200 kr, var verkligen värd sitt pris. Min favoritkämpe, James Keene gjorde två mål och den "granne" pojken Avdic gjorde ett....

Den 25 maj kommer Trelleborg till Borås Arena . Jag tror att vi kommer också.....

4 kommentarer:

  1. Instämmer i hyllningskören.
    Heja Elfsborg! :)

    SvaraRadera
  2. Fotboll förstår jag mig inte på. har aldrig gjort. Det kanske är som en av mina kollegor sa att han kan se skönheten i hur de lägger upp spelet, men det kan inte den som inte förstår reglerna och olika sätt att spela. Det gör inte jag. Jag kan däremot mer än han när det gäller musik. Jag kan höra när det låter falskt i Eurovision. Jag kan urskilja olika stämmor och instrument. Jag kan förstå varför vissa låtar är medryckande och andra inte. Jag gillar Malena Ernmans låt. Hoppas det går bra för henne.

    SvaraRadera
  3. Jaaa, Elfborg är bäst!!
    Malenas låt är också bra, synd att hon fick så få röster. Hon har en fantastisk stämma som man njuter av att lyssna till.

    Skulle gärna vart på Borås arena idag, men tiden räcker inte till...
    Kanske näst nästa hemmamatch kan funka, den som lever får se.

    Nu behöver man inte vända tidningen upp och ned för att hitta di gulsvarta överst i tabellen =)

    Ha en fin söndag/ Bodl

    SvaraRadera
  4. Låter härligt att kunna gå in så i musiken. JAg spelar fel på pianot, gitarrackorden blir lite klena ibland, och jag det är ofta att de rätta tonerna inte riktigt vill infinna isg, när jag sjunger. Men jag vågar och jag vill, och jag vet att mitt medelmåttiga musikkunnande har legat till grund för många riktigt bra musikframtädanden i skolans värld.... Vågar man och vill, och gör det med glädje - ja, då kan man uträtta ganska stora verk, tror jag. Så får man njuta av skön sång och musik, när andra framför den. Jag tyckte väldigt mycket om UKs och Israels båda bidrag i ESC. Isländska tjejen var ocjkså bra, och Norgelåten blir man glad av. Och trots att jag förstår att malena Erman är en superstar, så tyckte jag inte den passade i sammanhanget - och jag gläder mej lite att vi placerade oss bättre i Schoolovision än vad hon gjorde i den riktiga tävlingen. :-) Ha en bra söndag mina vänner!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas