tisdag 19 maj 2009

Ivriga, idoga individualister


I dryga två veckor har vi så gott som dagligen jobbat med den individuella arbetsplan, som vi tillsammans med föräldrarna, utarbetade på "utvecklingssamtalen".


Varje elev har en tredelad IUP, tre olika reparerande och/eller utvecklande arbeten ska utföras. Det kan vara att läsa engelska texter och svara på frågor, det kan vara att repetera något ämnesområde i matte, det kan vara att göra ett arbete ( power point, word -dokument) på svenska eller engelska.


Under IUP-lektionerna råder en febril aktivitet och en iver att komma framåt. När jag går runt och handleder, känns det som om jag vore del av en riktig arbetsplats, där var och en har egna åtaganden att utföra. Mycket görs via datorn, men också böcker används för att få fram fakta. Eleverna har kommit fram till att det finns alldeles för få datorer på skolan, men att det största problemet är att dessa står utspridda på så många olika platser i de två byggnaderna.

Många har nu blivit klara med sitt första IUP-arbete. Det skickas hem till föräldrarna, för att de också ska bli delaktiga i det som de var med om att utarbeta. Idag har någon fått hem en Power point presentation om tigrar, en annan en Power Point prsentation skriven på engelska om Thailand och en tredje har fått hem en recension , skriven på engelska, efter det att barnent läst en 100 sidor tjock bok på det språket.
Jag har lärt mig att det finns ett djur som heter liger. Det är en korsning mellan tiger och lejon. Det är sterilt och kan inte få någon egen avkomma. Djuret finns i en del djurparker.


De allra flesta kommer att bli klara med sina IUP-mål fram till sommarlovet. Jag hoppas att jag inte begår "tjänstefel" om jag ligger lite lågt i IUP-tanken i början på hösten och upprepar detta arbetssätt efter höstens utvecklingssamtal.

Jag var inne på Anders Erenius blogg http://http://andersereniustyckertill.blogspot.com/2009/05/vilken-haftig-tid-vi-lever-i.html och kollade på en föreläsning från You Tube. Utifrån den kunde jag berätta för eleverna om de viktigaste framtidsfrågorna - miljön och jämställdheten.

-Vi kan väl göra ett projekt om klimatförändringar och miljöarbete, tyckte en av eleverna. De andra höll med.

Det är inte lönt att starta med det i vår - men i höst, så startar vi upp med detta. Tänk, jag längtar redan till hösten och till mina härliga, kreativa blivande sexor - och nya mysiga femmor, som kommer att få lära sig en hel del av sina ett år äldre kompisar. Och de har säkert också en del att lära sexorna.

VILKET SKITKUL JOBB MAN HAR!!!!!

Bilden tog jag på Universeum

3 kommentarer:

  1. JA VISST HAR VI!!! TÄNK ATT VI VALDE PRECIS RÄTT YRKE =)

    SvaraRadera
  2. Det är härligt med sexor. Jag kommer att sakna mina när de lämnar oss för högstadiet. De har åkt iväg på en skolresa med övernattning. Tyvärr kunde jag inte följa med. Hoppas de får det roligt.

    Du hade ett bra upplägg på ert IUP-arbete. Något att ta efter. Miljöprojekt kan också vara roliga. Rekommenderar Grön Flagg. Vi är certifierade och jobbar med det varje år. Kolla in på www.hsr.se. Där finns en del uppslag.

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset, Inga. Ska kolla. Funderar på om det skulle kunna gå att göra ett e-twinningprojekt kring miljö - klimat. Ska kolla vad mina vänner ute i Europa säger om det!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas