torsdag 28 maj 2009

Grisiga grymheter, glass galimatias, glamour galenskap, geometrisk glädje, gnäggaranti

Jag gillar fläskkött. Jag tycker att det slår nötköttet med hästlängder, kycklingköttet med en noslängd och lammköttet med elefantkliv. Antagligen är det min bondtösbakgrund som har påverkat detta, jag är uppfödd på kött och fläsk från glada grisar - och från en och annan liten tjurtapp. På min barndoms bondgård hade grisarna stora utrymmen, och på sommaren fick de gå utomhus och böka. De hade det bra hela sitt liv, och fattade nog inte att de skulle slaktas förrän det redan var gjort. Men jag kommer ännu ihåg det hemska slaktskriet, det var otäckt att höra.

Så får man då höra hur filéerna som jag brukar köpa, har det när de är levande djur. Trångt så de står på varann, trånga burar så att järnstolparna skär in i köttet på dem. Vilket är ett problem, inte för grisarna, utan för köttets kvalitét, enligt den danske bonde som uttalade sig i gårdagens nyhetsprogram.

Härmed lovar jag att aldrig mer köpa danskt kött! Helst skulle jag ju ta efter mina döttrars goda exempel, och helt sluta att äta kött från djur som går på ben. MEN det är inte helt lätt, fast jag kan nog lova att äta så sällan jag kan, och så småningom låta quornfärs ersätta köttfärs. Det är precis lika gott - däremot är quornbitar ingen höjdare - men för att värna miljö och för att värna djurens rättigheter, så kan jag tänka mej att äta det ibland också.

Glass är också gott, jättegott! Det passar bra året runt, men så här på sommaren passar det extra bra. I gårdagens GP uttalade sig en professor om hur hälsovådlig blandingen av mycket fett och mycket socker (glukos) är. Sockret förbränns och fettet blir fett i kroppen.




Jag säger som min mamma sa - Nu pratar han gallimatias! Min bonnmora till mamma var lärd, fast det visste hon inte om, gallimatias kommer från franskans galimatias - vilket betyder struntprat. ( Googlade jag just fram..... )

Så professorns glassforskning avfärdar jag för min egen del - han har säkert rätt - men tänk vad tråkig sommaren skulle vara om man inte fick slicka i sig en glass nå´n gång ibland.

Elton John ska framträda på Borås arena den 21 juni. Biljetterna kostar 800 - 900 kr. Jag har aldrig funderat på att lägga den summan pengar, på att lyssna på musik som jag tycker är "Så där". Nu har megastjärnan skickat sin kravlista på vad som ska finnas i hans loge. Två meter höga palmer, vita och röda rosor snittade vid 11,2 cm, en 1, 8 m bred soffa i en viss färg osv. Och detta går arrangörerna på.... eller kanske måste de, för att en så bortskämd och självisk person kanske ställer in framträdandet, om inte bemötandet i Sverige är helt på hans villkor. Jag tycker att detta är sjukt, så sjukt så han skulle behöva vård för sin uppblåsbarhet.... Usch!





Lektion.se har jag många gånger skrattat lite överlägset åt. Jag tycker att där ligger en massa färdiga papper, färdiga att kopiera och för elever att fylla i. Föga utvecklande. Men min kollega hade hittat en förnämlig lektion i kreativitet och geometri. Vilket resulterade i att fyror och femmor i dag tillsammans konstruerade hus. I morrn ska vi göra klart - och så ska varje grupp få presentera sitt hus på engelska. Mycket hjärna, hjärta och hand - liksom arbetsglädje -var med i huskonstruktionerna.


I kväll har jag varit och bekantat mig med ett alldeles dagsfärskt litet stoföl. Hon hade fötts i Ks hästhage idag på förmiddagen, och stod sju-åtta timmar senare på stadiga ben, vid sin mammas sida inne i boxen. En stor och jättefin liten hästtjej. Henne kommer jag att besöka ofta i sommar...













3 kommentarer:

  1. Bra att du slutar med danskt griskött och fortsätter äta glass. Väldigt fint föl! Ha en bra helg i Halmstad.

    SvaraRadera
  2. Ha det bra själv, min kära dotter!

    SvaraRadera
  3. Fy för bortskämda s k superstars! Fy för djurhållare som inte tar hand om sina djur på ett värdigt sätt. Försöker köpa svenskt så ofta som det går. Glass gillar jag. Gör gärna egen glass. Det är ganska enkelt och man vet vad det är i den.

    Lektion.se har jag haft stor nytta av, men som vanligt när det gäller Internet, finns det både skräp och guldkorn. Hittade senast en länklista till bra mattesajater. Precis vad jag behövde till den sista uppgiften på min kurs. Har bara lite dåligt samvete för att jag inte bidrar med något själv.

    Fölet är bedårande. Ha en trevlig helg förhoppningsvis med härligt väder.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas