onsdag 6 maj 2009

Klart kreativ klass



EU-flaggan vajar utanför skolan den här veckan. Jag måste erkänna att jag tycker väldigt mycket om att se den. En gång röstade jag, efter viss tvekan, ja till unionen - och jag har många gånger ångrat det. Men nu, när man efter lång tid - och genom bl.a. e-twinning- verkligen känner att man är en del av Europa, så känns det bra med Europas förenta stater. Det är mycket som bestäms centralt, det är mycket bestämmelser och krångligheter, men jag tror att vi svenskar är alldeles för bokstavsrogna och regelstyrda, och att man med lite eget förnuft, kan göra dessa förordningar till sina egna och tänja en del på dess gränser. Det är väl också så som utveckling sker.


I år är det Innovation och Kreativitetsår inom EU. För ett par år sedan lyssanade jag på en föreläsning med Fredrik Hären. http://www.talarforum.se/fredrik.haren


Han framhöll vikten av att våra barn och ungdomar ges tid och möjlighet till kreativt tänkande. Om vi inte lägger stor vikt vid det, så kommer de asiatiska länderna att ta över den tekniska utvecklingen inom en snar framtid. Och det vore inte bra för västvärldens ekonomi.


Snilleblixtarna arrangerar en mässa den 14 maj. http://www.snilleblixtarna.se/


Där får alla elever från år 1-6 (tror jag det är) ställa ut egna uppfinningar på Världkulturmuseét i Göteborg. Vår klass ska vara med, och eleverna håller just på med färdigställandet av sina kreationer. Härligt att se deras skapande tankar. Några barn kommer till skolan redan klockan åtta, och sitter sen och skruvar och pillar på sina saker, så att de ska bli riktigt bra. En så´n glädje!


Någon grupp har gjort en nalle som ska hjälpa barn att skilja på höger och vänster, och som dessutom kan ge lite ljus i mörka natten. En annan grupp har satt stegräknare på skorna och en tredje grupp har tagit fram en väckarklocka, där man måste knappa in ett svar på ett mattetal, för att den ska stängas av. Då har man fått tänka, och är definintivt vaken..... En grupp har gjort en godiskaka, med tillhörande nyttig saftdrink.....


Västtrafik sponsrar resan, ända hemifrån och tillbaka till Tranemo på kvällen. Förutom en timmes eget utställande, så får man gå runt och titta på vad andra elever har kommit på. Dessutom ingår guidning på Universeum, och inträde på Liseberg. En heldag alltså - och helt gratis - om man undantar matsäck och mat/attraktioner på Liseberg.


I eftermiddag, på konferenstid, har vi - med hjälp av vår härlige vaktmästare - satt ut stolpar längs två olika rundor i närheten av skolan. En kort, knappt en km och en längre, ca tre km. Där kan man tryggt skicka ut barnen på tips eller frågepromenader.


Genialt, tycker jag. Nu ska jag skriva tipsfrågor om London - och inviga den korta banan på engelskalektionen i morrn.


2 kommentarer:

  1. Det är härligt att läsa om all kreativitet som barn och ungdomar har.
    Så roligt att ni ska åka till Göteborg och visa upp era alster. Jag gillar väckarklockan som man måste svara på ett mattetal för att stänga av den, det är riktigt kreativt att komma på en sån genialisk sak =)

    Hoppas att ni får en kanondag i Götet och att ni får många nya kontakter i utbyte.

    Det ska bli roligt att läsa om det sen här på bloggen.

    man måste börja tidigt och ta till vara barnens kreativa idéer, de kan bara utvecklas mer och mer hela tiden. Vi får bara inte glömma av att lyfta dem genom att berömma, då växer de ännu mer. Ibland kan det verka lite rörigt omkring dem när de uppfinner eller fantiserar, då kan det vara lätt att uttrycka just den tanken. jag har själv fått bita mig i tungan när jag varit på väg att förstöra arbeten eller idéer.

    Men efter att ha fäljt din blogg ett tag så har jag förstått att du lyfter alla dina elever så det knakar =)
    Jag beundrar ditt engagemang som du verkar ha i allt du jobbar med.
    Bra jobbat Anna-Lena!!

    SvaraRadera
  2. Vilka roliga snilleblixtar! Var med fö ett antal år sedan. Tror min son gick i den klassen. Vilken rolig dag ni kommer att få vara med om! Ser fram emot rapporter.

    Förstår din känsla för EU-flaggan. Vi har Grön Flagg på vår skola. Är ansvarig för det arbetet. Blir glad varje dag som den flaggan vajar äver skolgården.

    Du gör så mycket roligt. bra idé också med stolparna. Vi har ett stort område vid skolan med fotbollsplaner m m. Runt om finns staket som vi hänger våra tipsfrågor i. Vill vi gå lite längre har vi elljusspåret eller ängarundan. Det är härligt att ha bra stigar i närheten. Vi hade cykeldag med klass 4 idag. Cyklade hem till mig i regnet.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas