-Björklund vill avskaffa kommunala kvalitétsredovisningar och utbildningsplaner, kunde man höra på morgonens nyhetssändning. De tar alldeles för mycket tid att administrera.
- Oj, tänkte jag, han kan ha någon förnuftig tanke!
Nyhetssändningen fortsatte:
-Kvalitétsredovisningarna håller inte tillräcklig kvalitét, eftersom de görs av kommunerna själva och man kan inte bedöma sig själv. De olika kommunerna ska i stället granskas och bedömas av en statlig myndighet, Skolverket, för att likvärdighet ska råda.
Nä, jag vissste det - det var en ny vansinninghet. Jag kan se Björklunds skolor, som de bilder av öststatsskolor, som man fortfarande har bildminnen av. Likadana skolor, likadana elever, likadana lärare ( och då passar jag inte in, för jag är inte likadan) som står i led och svarar på samma TP-frågor, för att sedan - likt julaftonens Disney-tomte - ge alla en stor stämpel därbak - godkänt eller inte godkänt. Godkända går in i arbetsekorrhjul, där det är förbjudet att sticka upp eller sticka ut, väl godkända Björklundskopior går till chefstjänsterna...... och de inte godkända.... ja, det får klara sig så gott de kan....men utan samhällshjälp....
Usch, vad negativ jag är -- och jag som skulle ha det nya ledordet möjlighetisera... men snälla, tala om vad det finns för möjligheter med Björklunds skolpolitik... Jag skulle bli klart upprymd om någon kunde hitta något gott med hans envålds-skoltanke.....
Redan idag finns så mycket kontroll i skolan, och värre blir det. Det tycks som om folk hjärntvättas. Sambedömning av Nationella prov är en sådan sak. Jag tycker att nationella prov är bra, de är en hjälp för läraren att fånga upp eleverna där de är, och ta dem vidare. Men att sätta godkänt eller inte godkänt, beroende på om man har ett rätt mer eller mindre på provet, det är för mej helt befängt. Liksom att ett antal goda pedagoger ska ta arbetstid med att sitta och analysera varandras elevresultat. Proven i basämnena ska vara en hjälp för elever och lärare att ge varje elev förutsättningar för optimal utveckling. Det är bra! Sen kan det vara så att man hjälper varandra på skolan, framförallt i fråga hur man ska jobba framåt utifrån resultaten. Men hårklyverier i vad som är godkänt eller inte, för att det ska stå med i statistiken, barockt!
Det känns som om gamla öststatsfasoner är på väg att ta över hela samhället -- undrar om man har tänkt på det, de som kallar sig liberaler! Hur ska vi göra för att få skolan till en plats där var och en får utvecklas efter sina egna förutsättningar och där initiativförmåga, nyfikenhet, kreativitet, samarbetsförmåga, trial and error, kommunikation, "the world classroom" och egna tankar är ledstjärnorna?
Hittade en bra video hos IKT-pedagogen.
//http://ikt-pedagog.blogspot.com/2009/05/tankom_22.html( Bilden är från en serie urläckra bilder som var med i ett "Vidarebefodrameddelande" som jag fick idag. Tack du okände, för att jag fick ta del av den.)
Det har blivit ett kontrollsamhälle öve huvud taget nu för tiden, tycker jag. Det ska vara inlämnade uppgifter om allting, så att storebror ser allt vi gör.
SvaraRaderaDet är jättetufft att vara lärare och tvingas döma ut eleverna som ligger på gränsen. Men gör man inte det på det viset som vi enligt lag skall göra, gör vi inte vårt jobb på ett rätt sätt. Men det finns så många andra kvalifikationer som är minst lika viktiga, men de får vi inte sätta betyg på.
jag kommer ihåg att när jag var och lyssnade på 9A Stavros Luca så berättade han om sin skoltid på Cypern. När han gick ut motsvarande gymnasiet hade han bäst betyg i alla ämnen utan ett, ordning och uppförande samt kamratskap tror jag ingick till viss del med. I det ämnet hade inte fått ett godkänt betyg. Han blev avstängd från att söka högskolor och universitet i fyra år!!
Hos oss betyder inte den kunskapen något, om man tittar på vad som är betygsgrundande. Han mognade och började sedan läsa till lärare.
Hoppas att de blir ändring i skolsystemet till det bättre!!
Ha de fint/ Bodil
Håller med dig. IUP och nationella prov är bra. De är redskap som vi kan använda oss av. Bort med kvalitetsredovisningen (och bort med Björklund), tar bara en massa tid till ingen nytta. Jag är annars en möjlighetsmänniska. Tycker att man måste försöka se möjligheter i det som tvingas på oss. När mina kollegor frågade vem som egentligen läser allt vi skriver i kvalitetsredovisningen, sa jag: "Ingen! Den är till för oss så att vi kan se vad vi egentligen gör."
SvaraRaderaHoppas liksom Bobo på en ändring i skolsystemet - till det bättre inte till det sämre.