onsdag 27 maj 2009

Ständiga snilleblixtar


- Hur vill ni ha det, undrade jag, vill ni ha engelska eller matte som den allra sista läxan för året?

Det var inte lätt att bestämma för eleverna, några ville ha engelska- några matte.....

-Kan vi inte få välja vad vi vill ha, undrade någon.

Jag drog på det.... jag hade ju bara tänkt göra en läxa.... men elevinflytande, det är jag ju väldigt mycket för...

- Jag vet, sa T. Du gör en matteläxa på engelska!

Därmed var problemet löst.

Tänk, jag har aldrig tänkt tanken innan..... det var kul att göra åtta uppgifter, ganska svåra, innehållande tid, area, omkrets, bråk, division - på engelska! Tack T, för din snilleblixt!


Denna veckan har jag bestämt att alla elever ska lära sig en ny blomma per dag. Ja, helst bör de redan kunna den, för det är de allra vanligaste försommarblommorna som jag tar med.

I måndags gick det bra, då hade jag styvmorsviol, och det kunde alla utom den som trodde att det hette svärmorsviol. Vi fick in lite språkkunskaper också - Viola tricolor - inte svårt att förstå.

Igår morse plockade jag en ljuvlig bukett liljekonvalj - Convallia majalis. En enda av mina elever kände till namnet på en väldoftande blomman! Där hade jag förväntat mig mer....

Idag tog jag några hundkex utanför staketet. Flera kunde namnet.

- Den blomman kan man göra te på, sa M.

- Det kanske man kan, sa jag. Det är mer än jag vet.

- Men det har du ju sagt förrut!

- Nej, sa E, det var ju rölleka.

Till förväxling lik, och faktum är att jag såg den första röllekan i blom under helgen. Ur led måste tiden vara....

I morrn tar jag med en bukett maskrosor. Den kan väl ingen missa! Och kanske jag kan få nå´n att pröva sallad på bladen.

3 kommentarer:

  1. Smarta elever du har =)
    Roligt att de får välja läxa, det skulle inte vara enkelt med min nia. de hade inte valt någon alls.

    Nu ska jag till kören, höres senare/ Bodil

    SvaraRadera
  2. ha, den var bra .... det är nog en viss skillnad på femmor och nior....

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas