onsdag 10 januari 2024

Fortsatt sagolikt

 


Hittar inget bättre uttryck för den senaste veckans naturkänsla, än just SAGOLIKT!
Hela naturen är innesluten i rimfrost. Även det mesta av det vita som ligger på marken är faktiskt iskristaller från rimfrosten. Den som bildas ovanpå det tunna snölagret, och det som fallit ner från träden.

Hade tänkt gå en kortrunda efter dagens lunch. Under en dryg timme på förmiddagen, så hade jag varit på Nexans fina gym och tränat både muskler och kondition. Och förvandlats från en som led av bröstont, till en som kände sig superfrisk. Har en kota i bröstryggen som kommer lite ur läge ibland. Och ställer till det. Otroligt vad en liten förskjutning kan påverka. Både positivt och negativt.

Kändes precis som under en fin sommardag; jag vill inte gå inomhus. Så det blev långrunda i stället. Med många fotostopp.


Hallonriskristall.


Tänkte gått rundan vid gamla transformatorn. Började så...


En vy över byns mittpunkt.


Beslöt mig för att ta rundan över gamla soldattorpsruinen också. Kunde inte bara vända hemåt ännu.


Lite grönt lyser igenom. Här har solen lyckats tina upp iskristaller. Känns hoppfullt. Det märks tydligt att den ljusa tiden av dygnet blir längre för var dag.


En sagolik tall.


Här avverkades det för ett par år sedan. Frötallarna står kvar. Vackra i motljus.


Ett välkänt fotomotiv. Ladugården som hört till det gamla torpet, står fortfarande kvar.


Sol genom älgtorn.


Vackert vid hästgården.


Hästarna njöt nog också av solen. Men det var höet som lockade till samling under äppelträdet.



En helt underbar promenad.Är så tacksam för dessa härliga vinterdagar.


19 kommentarer:

  1. Fantastiskt fina bilder. Riktigt snyggt fotat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bloggade genom telefonen. Ser nu att jag hade velat beskära dem lite. Tack!

      Radera
  2. Sagolikt är precis rätt ord. Helt fantastiska bilder. Det har absolut sina fördelar att bo på landet när man gillar årstidernas skiftningar. WOW säger jag bara:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Normalt så brukar jag tycka att stan är att föredra under november till och med mars. Men nu har det varit fantastiska dagar, trots att det är vinter.

      Radera
  3. Att ni har sol, vi har haft gråväder några dagar. Blir inte alls lika fina bilder, ser mer ut som svartvita bilder.
    Förstår att du njöt av din promenad! Idag tyckte jag det var jättemotigt att gå. Halt och dant… Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skillnad på blå och grå himmel. Blått här idag också. Får njuta inifrån. Jobbardag.

      Radera
  4. Visst har vi kunnat njuta av fina vinterdagar och dina bilder är magiskt vackra. Just så ska vintern se ut! Så bra jobbar med både träning och promenad. Alltid lika skönt att komma ut tycker ja, eller nästan alltid i alla fall ;-)

    Kram och god kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som icke hundägare, så ger jag mig inte ut i ösregn. Eller snöstorm.

      Radera
  5. Gick en promenad på kvällskvisten. Isigt och halt. Lite för spännande ibland, trots att jag hade broddar under skorna.
    Ingen brist på snö här trots att det har töat några dagar. Mera snö kommer de närmaste dagarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vinterns absoluta baksida; halkan. Våra väar är nästan bara. Är ju så tunt snötäcke att det slitits ort även på grusvägarna.

      Radera
  6. Svar: Frans (den nya bilen alltså) levereras (utan kostnad) till dörren på fredag klockan 13. Företaget tar Tintin i utbyte för 2 000 kronor. De tar med sig utrustning för att få igång bilen för att köra den härifrån till... inte vet jag...

    Det är verkligen kundernas marknad vad gäller bilköp just nu. Friktionsdäck och någon slags försäkring bjöd säljaren på. Behövde inte ens tjata, bara säga vad jag ville. Nackdelen: Ja, jag köper ju grisen i säcken, då jag inte ens provkört bilen. Men jag har haft en liknande bil som lånebil från verkstan. Och jag gillade den.
    Ska nog fota av Frans på fredag när jag får den eller på lördag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra tid för nyköp då! Och funkar ni inte ihop, du och Frans, så kan du säkert lämna tillbaka honom och få en annan....

      Radera
  7. Ja sagolikt är det ,-) Jag vill inte heller gå in. En vinterdag som de här vi njuter av nu. Är precis lika vacker och mysig som den vackraste av sommardagar.
    Alltså du är SÅ duktig, Gym!!! Vi ska ju träna hemma, har vi kommit igång ännu, alltid nåt som kommer i vägen. Men vi SKA!!! det har jag lovat mig själv.
    Vackra bilder ,-)
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lättare att få till träning på gym än hemma! När man väl kommer dit, så är det träning som gäller.

      Radera
  8. Japp ... absolut sagolikt! Såå fina vinterbilder ... såå njutbart!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Verkligen en härlig promenad och detta vackra väder gör ju så mycket till att njuta av allt. Ljuvliga bilder.
    Kram

    SvaraRadera
  10. jag blir lite full i skratt när jag ser att även du kan njuta av sagolandskapet i vinterskrud. Vi har haft en helt otrolig vinter hittills, bara onödigt kallt mellan varven. Men hellre kallt än regn och rusk säger jag. Saknar speciellt de gamla ladorna och ödetorpen man hittar när man bor på landet, men annars kan jag inte klaga, har mycket vackert att titta på. Ikväll utlovads fackeltåg på sjön men inte gick vi dit. Nä, för när jag gick en kissrunda sent på eftermiddagen insåg jag hur fruktansvärt halt väglaget blivit, trots dubbade kängor höll jag mig knappt på benen. Det har regnat i omgångar idag, snön och isen har därmed fått en glatt yta som inte jag uppfattar som något glatt alls! Tack för alla vackra bilder

    SvaraRadera
  11. Vilka underbara bilder som du bjuder oss på!
    Önskar er en trevlig helg! Kram Lisa

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas