torsdag 4 januari 2024

Val och kval

Det "fnök" i Borås idag. Lyckades dock inte fånga de små snökristallerna på bild. Men solen såg jag..

Det  där med att välja, det är alltid lite av ett kval. Speciellt när det finns hundratals valmöjligheter.
Det handlade om glasögonbågar. 

Precis innan pandemin, vilket känns som en evighets sedan, hämtade jag ut de senaste två paren glasögon. Ett par fotokromatiska, ett par med "vanligt" glas. De sistnämnda mycket mindre använda än de med glas som ändrar sig utifrån UV-strålningens styrka.


Det sägs att man bör kolla synen varannat år. Så det var definitivt dags, efter fyra. Optikern var nöjd, glasens styrka justerades och  uppdaterades. Dags att välja bågar. Hittade några som jag gillade. Ett par av dem var ganska lika dem som jag har nu. Skulle jag köra på gammalt och invant..eller förnya mig lite? 
Jag kan fortfarande använda mina nuvarande glasögon, så det blev en liten förändring. Mer fyrkantiga bågar samt en färgförändring från brunt och grått till grönt och svart.  Inte jättevågat... men blir nog bra. 
Beställde dessutom...äntligen... ett par enkelslipade solglasögon. Har under flera år tyckt att det varit jobbigare att köra bil i starkt solljus, än att köra i mörker. Optikern förklarade att det beror på den lilla grumligheten som finns på vänster lins. 


Tre och en halv mil på motorväg,  i ostlig riktning, passerande min barndoms by, och så var vi i Ulricehamn.
Passet gick ut idag, och då var det hög tid att fixa nytt. Visst kunde jag fått nytt pass i Borås, men jag gillar den lättillgängliga polisstationen i vackra Ulricehamn. Handlar nog om en "vana".

Fy tusan för att bli fotad, och mångdubbelt fy tusan, för att ta pass eller körkortsbild. Neutralt ansikte. Glasögonförbud. 
Fick se hur den allvarliga straffångeliknande bilden såg ut, och hade möjlighet till omtag. I valet och kvalet...igen.
-Den fungerar utmärkt som passbild, sa den trevliga kvinnan, "bakom luckan".

Spelar roll, tänkte jag. Inget foto som behöver beundras. Det syns att det är jag... och att åldern stämmer...😊
Så det fick duga.

Det märktes att det fortfarande är lov och ledighet för många, då vi besökte den populära thairestaurangen, för att äta lunch.
Trots att klockan passerat normal lunchtid och närmade sig halv två, så fick vi vänta en stund, innan det fanns något ledigt bord. Sushi, thaibuffe, friterad banan. Man blir mätt för 130 kr.

Åtta grader kallt och lätt snöfall i Ulricehamn.  Sex grader och uppehåll här hemma, fyra mil i sydostlig riktning...I morgon ämnar vi ge oss ut på "långresa". Ända till Malmö, med vägen över Värnamo. Blir första gången på länge, som jag ser Malmö i snö. Ordentligt med minusgrader lär det också bli. 
Det är vinter i Sverige, och även om det medför vissa kval, så har man inget val: Bara att stå ut med snö och kyla. 

17 kommentarer:

  1. Känner igen båda "problemen". Glasögon ska man ju trivas med åtminstone två år, tycker jag. Och det är en ren smaksak vilka bågar man väljer. Färgmässigt "vågade" bågar går sällan ihop med färgerna man har på kläder, så japp. Mina glasögon är alltid bruna eller svarta. Förut valde jag metallbågar, men det har jag slutat med. Det är inte bara öronen som förändras utan även ansiktsformen.

    Vad gäller passfoto så struntar jag totalt i hur jag ser ut på den bilden. Man ser alltid ut som en rysk straffånge oavsett om fotot är i färg eller svartvitt, så...

    Så ni ska ge är ut i trafikkaoset imorgon. Lycka till önskar jag!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inget kaos västerut. Vi håller den rutten.
      Var så jag tänkte, då jag såg kommande passbild. Skit samma! Blir iaf inte värre än körkortsfotot. Det är gräsligt

      Radera
  2. Det är rena isgatorna här, massor av olyckor på E4. Så ta det lugnt.
    Glasögonbågar är svårt. Jag tycker mina nya är ok, men de gamla är skönare. Bytte tillbaka igår.
    God kväll! Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser att det är omledning från E4 hos er. Dieselläckage. Hoppas att E4 i övrigt är ok Får ta sin tid att köra...

      Radera
    2. Läckaget kom ju av en krock pga halkan. Kör lugnt, det verkar lurigt!/Eval8

      Radera
  3. Tog nytt körkortsfoto för några år sedan.
    Satte mig i "buren", knäppte av en bild, såg förstås förskräcklig ut, tänkte att det är väl så jag ser ut, gick tillbaks till informations"tanten" och sade att jag var klar, hon sade: oj, redan,?
    Ja, jag var redan klar med fotograferingen.
    Kanske jag var snabbare än de flesta andra. Det kändes så...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ångrar lite på att jag inte bad om en bild till. Men... det var inte sämre än körkortsfotot. Synd att det gäller tio år. Ända tills -28...

      Radera
  4. Skönt att ordna med pass för det är ju en klar fördel att ha det redo. Dags för oss också att ordna detta. Vi har nationellt ID kort men också pass. ID korten gäller ju bara inom EU och vi vill ju med kort varsel kunna åka var som.
    Skönt att ha ordnat med glsaögon för det är ju viktigt att se bra och trivas med dem. Har glasögon när jag läser och skriver men inte i övrigt. Inte ännu.
    Hoppas resan till Malmö går bra. Såg att det på vissa ställen i Skåne är knepigt att ta sig fram men så kan det ju vara. Mycket snö i Stockholmstrakten men bra plogat och det underlättar.
    Önskar en bra resa.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tar ofta av mig glasögonen då jag läser. Bästa nära synen, det är definitivt utan glasögon. Är ofta så för den som alltid varit lite närsynt.

      Radera
  5. tror att jag har glasögon på passfotot, eftersom även i körkortet står att jag ska ha glasögon, nöjd med fotot 🤓

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fick inte ha glasögon på passfotot för fem år sedan också. Har på körkortsfotot.

      Radera
  6. Att bli fotad är aldrig roligt tycker jag och värst av allt är foto till körkort och pass :)
    Önskar er en trevlig Malmöresa ... kör försiktigt!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blev en mycket trevlig dag i Malmö. Bra väglag.

      Radera
  7. Vi verkar ligga i synk med varandra.
    Jag fick hämta mina nya glasögon för 10 dagar sedan och om två veckor skall jag till polisen i Ulricehamn för nytt ID-kort.
    Äldste sonen pratade om något gällande IT-säkerhet (framöver) och att vi bör ha ett ID-kort. Vi har ju alltid bara haft körkortet som ID-handling genom åren.

    Just nu sitter jag här vid köksbordet och tittar ut på en fantastisk start på denna fredag.
    Trevlig helg Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får kolla det där med ID-ort, då jag hämtar ut passet. Solen försvann här. Får bli en promenad efter lunch ändå.

      Radera
  8. Skönt att klara av vissa saker, synundersökning och pass t.ex. Och passfotona är inte roliga. Förstår inte att det går att se så glåmig och allvarlig ut som på ett passfoto. Den enda trösten är att vi alla verkar se lika ut på våra passfoton.
    Kör nu försiktigt imorgon ner till Malmö! De skånska vägarna har inte varit lätta att färdas på, i varje fall inte E22:an.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förra passfotot var faktiskt ok. Detta blir sämre. Men så är jag ju fem år äldre också. Körkortsfotot är vidrigt. Jag ser ut som en padda med glasögon.
      Bra väglag på gårdagens resa. Kram

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas