måndag 29 januari 2024

Sju år

 Visst minns jag känslan. Förväntan blandad med oro. Nästan skräck. Hög puls. Som nybliven blodtryckspatient, var jag säker på att trycket låg alldeles på tok för högt. Trots morgonens medicinintag.

Vi hade väntat en vecka. På samtalet. Så bra att det kom på en lördag eftermiddag. Då kunde ju även jag, som fortfarande jobbade heltid, åka med.. Maken hade noggrant instruerats om hästintag ( på den tiden fanns där bara två), hästutsläpp och matning. 

Samtalet kom vi fyratiden. Tipsextra blev avstängt,  vi  packade för övernattning och  gav oss av direkt. 

Vi kom fram till ett tomt hus. Tyst. Lite kallt. Det var ju mitt i vintern. 

Maken släppte in hästarna, matade, vi fixade lite kvällsmat. Sedan började väntan, där i den gröna fåtöljen framför TVn. Jag hade stickning med. Lade ner det projektet ganska snart.

Oron växte. Trots att mina båda förlossningar varit långdragna, och vi visste att det kan ta dygn att föda fram ett barn, så ville vi ju bara att det skulle vara över. 

Somnade så småningom i gästsängen. 

Vaknade av ett "pling". Förlossningen var över, allt hade gått bra och strax före kl 01. den 29 januari 2017, så såg Konrad dagens ljus. 

En sådan glädje!


Jag tror att han vara fyra dagar gammal, då vi träffade honom första gången. 
Så liten. 
Inte alls så vacker. ( Men vilka nyfödda är vackra... de är ett fåtal)
Men han vara alldeles, alldeles fantastisk.


Idag fyller han sju! Åren har gått så fort. Så fantastiskt det har varit att få följa hans utveckling. Att få vara en del av hans vardag. Att få vara en av de viktiga personerna i hans liv.
Tänk, så mycket han kan.  Och  vet. Ständigt nyfiken, kommer ihåg allt. En sådan öppen hjärna en sjuåring har! Han kan läsa, han kan klockan, han har ett otroligt mattesinne och logiskt tänkande. Mycket bättre än sin mormor.
Och förmågorna! Han har en så fin sångröst, kan spela melodier med en hand på pianot, kan cykla, åka skridskor, åka skidor,rida, simma, snickra, rita och måla, är en mästare på att spela spel ( numera utan att vara alltför dålig förlorare)...
Och så är han en mästare på att bygga lego.  Att följa, de inte alltför självklara, instruktionerna. 

Dåliga sidor? Jo, visst finns det några sämre sidor också. Men inte många. Vore väl konstigt annars.

Igår hade han kalas för sina kompisar. Idag blir han säkert uppmärksammad i skolan. ( Uppmärksamhet är f.ö.. något han har lite svårt för. Vill helst inte. Mormor känner igen sej... ) I morgon förmiddag ska mormor och lillebror baka tårta och så blir det fler presenter, då sjuåringen kommer hem från skolan.

Ett jättestort GRATTIS till KONRAD!


25 kommentarer:

  1. Sannerligen en förmån att få uppleva detta och att också få vara delaktig.
    (ibland sänder jag en tanke till alla dem som inte får/kan umgås med sina barnbarn, p.g.a. olika anledningar)
    Kram/Barbro

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller mor/farföräldrar som inte vill umgås med barnbarnen. Oförståeligt!

      Radera
  2. Ja det är fantastiskt vad de kan, redan i ung ålder. Och så roligt att få följa dem genom åren. På något sätt så upplevs alla färdigheter större på ens barnbarn än vad det gjorde när de egna barnen var i samma ålder. Åtminstonde upplever jag det så. De egna barnen fanns ju alltid omkring en, allt annat arbete skulle skötas och barnen var "bara" en naturlig del av det hela.
    Jag minns också hur väldigt långa timmarna var när jag visste att föräldrarna hade åkt in för att föda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med. Det finns väl mer möjligheter idag. Och barn ska vara med på aktiviteter i tidig ålder. När jag var 7 så kunde jag iaf cykla och åka skidor. Och läsa...Man har tid att lära sig saker sen också...

      Radera
  3. Stort, stort GRATTIS till Konrad! En riktigt fin hyllning till ditt barnbarn. Hoppas han läser din blogg;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får säga till honom att staka sig igenom inlägget..

      Radera
  4. Grattis Konrad på sjuårsdagen🎈
    Minns känslan av oro, värst med B1. Oj, vad jag vankade rundor på campingen. Till sist var det en vän som sa åt mig att komma dit och dricka en kopp kaffe. Att sitta och prata hjälpte lite.
    Kanske vore det konstigt om man inte alls oroade sig.
    Glad måndag! Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var lättare med de andra två. Ava blev igångsatt. Tog sådan tid. Också oroligt.
      KP var född innan vi visste att man åkt till BB. Gott så!

      Radera
  5. visst är det kul att få barnbarn, livets efterrätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Avskyr det där uttrycket! Är ingen större älskare av efterrätter. Men barnbarnen är det bästa jag har

      Radera
    2. jag älskar efterrätter, och får umgås med våra barnbarn, utan att det alltid blir dygnet runt, bara några trevliga timmar.

      Radera
    3. Men så är det! Härligt, fantastiskt! En riktig livsbonus!

      Radera
  6. Så fint du skriver om hur det var när Konrad föddes och hur han är som person. Barnbarn är verkligen en skatt <3 Jag minns hur det var när lilla S föddes och denna utdragna förlossning med orolig väntan. Då medicinerade jag inte mot högt blodtryck så det var nog tur att jag inte mätte det. Lilla I kom snabbt så vi hann inte ens hinna börja oroa oss vilket var väldigt skönt. Om tolv dagar är det dags igen men då i huvudstaden...

    Önskar en fin måndagskväll!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror ändå att det är lite mindre oroligt då det inte är dottern som det gäller. Men jag vet ju inte.
      KPs förlossning gick också snabbt. Johanna åkte in när dagis öppnade, halv sju. Lämnade Konrad där. Halv nio var KP född. Kl 19 var hon hemma igen. Vi fick meddelandet vid 9.30. Via en bild på Whatapp.
      Inte en chans att hinna oroa sej.
      Då kan ni få samtalet om tjej nummer tre, när som helst. Spännande att se den lilla nya. Kram

      Radera
  7. Gratulerar Konrad med det häftiga namnet på födelsedagen! Sju år är en kul ålder, säger jag som har två 3-åringar...ähum.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan och vet mycket. Och lär så lätt!

      Radera
  8. Grattis till 7-åringen! Minns så väl när första barnbarnet skulle födas...herregud så nervös jag var, trots att jag hade sett till att en fd. barnmorskestudent till mej åkte in till sjukhuset där svärdottern skulle föda (inte mitt sjukhus) på sin lediga natt och tog hand om henne! Jag var nästan lika nervös förra veckan när barnbarn nr 2 skulle födas! Kul med tårtkalas i morgon!
    Ha det fint!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då stämmer det inte att det är värre att vara mormor än farmor!

      Radera
  9. Grattis Konrad ,-) Jättesöt kille, redan med vaken blick som nyfödd!
    Jag blev farmor först, var så nervös, mycket mer nervös än när jag skulle föda själv, Yngsta dottern och jag låg på soffan o pratade, sov bara lite ,-) Härlig känsla när vårt första barnbarn kom ,-)
    Så ett roligt kalas och kram Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så då är det lika oroligt stt bli farmor? Kram

      Radera
  10. Vilket vackert inlägg du skrivit, det kändes varmt i hjärtat att läsa.
    Ett stort Grattis i efterskott till Konrad!

    Kram

    SvaraRadera
  11. Så fint du beskrev tiden runt Konrads födelsedag! Grattis många gånger om!
    Känslorna känns igen, man blir snudd på föderskan själv...fint när allt går bra!
    Kram!

    SvaraRadera
  12. Ja, nu är den perioden i livet över. Nyfödda barnbarnstiden. Gott så. Är så glad och nöjd med mina tre ! Kram

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas