tisdag 30 januari 2024

Selfie#5

 Sent om sider kommer här svaren på Klimakteriehäxsns trevliga tema; Selfie. Denna vecka är rubriken "Hemma hos".

1.Det tittar jag direkt på när jag kommer på mitt första besök i ett hem  

Om man är lika otidsenlig som vi, vad det gäller möbler.  I vårt hus finns nästan bara möbler från 70 och 80-tal. Helt ute, men funkar bra. Den tidens kvalitet var bra.

2. Det irriterar mig, såväl hemma hos mig själv som hemma hos andra 

Damm! Som syns då bra om den härliga solen lyser in genom skitiga fönster. Dock är dessa inte lika störande.

3. Det har jag onödigt många av 

Bestick. Utöver alldeles för många rostfria, så finns två plastkassar med ärvda silverbestick.  Används aldrig. Kommer aldrig att användas. Var kan man avyttra sådana? Får ta reda på det...


4. Vän av vita väggar eller ska det vara mönstrat?  

Både ock.  Vitt i rum med mycket tavlor. Färg eller mönstrat i kök och sovrum. Alldeles för kallt med ett sovrum i vitt.

5. Den detaljen är viktig hemma hos mig 

Öronlappsfåtölj/fåtöljer. För läsning, stickning och tv-tittande. Samt bra punktbelysning där bredvid.


6. Hur viktigt är det med växter hemma?

Viktigt! Tyvärr har många växter blivit fula, fått ohyra och dött under vintern.  Bara att skaffa nya och försöka ge dem en dräglig tillvaro. Vill dessutom ha krukor och rabatter med växter utomhus. 


Idag är jag hemma hos legobyggarna.


Har fått träffa de nya husdjuren. Flinga och Flora. Så mjuka i pälsen.

25 kommentarer:

  1. Möbler av god kvalitet som man trivs med finns det ingen anledning att byta ut. När det är dammigt ser hela hemmet ostädat ut så nej tack. Här har vi vita väggar överallt men en fondvägg i köket och en i hallen. Mönstrade väggar formligen "äter upp" tavlor och annat så nej, det finns inte på kartan. Är det äkta silver så kan du sälja dem men man får tyvärr inte i närheten av inköpspriset. Nysilver kan man köpa för struntsummor. Jag hade nog valt att använda besticken. Marketplace eller en auktionsfirma är två olika alternativ beroende på äktheten.

    Åh, så fina husdjur!

    Önskar en god tisdagskväll nu!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får nog ta en närmare till på alla silverbesticken. De är iaf tunga. Detsamma!

      Radera
  2. Minskat antal bestick, lämnat på loppis. Mycket olika belysning i alla rum. Centraldammsugare minskar på damm, maken får tvätta fönster när det är dags.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får ge mig på dammet lite då och då. Funkar... utom i starkt solsken

      Radera
  3. Jag lyckades sälja en massa nysilverbestick i somras, på marketplace. Bara tur... de skulle till en sommarstuga där det inte fanns någonting, varken i möbelväg eller till köket. Annars brukar jag lämna in en del "onödigt annat" till second hand. Till Röda Korset eller andra som skickar pengarna till behövande. Är bekvämt och bra.
    Levande friska växter är viktiga också hos mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får kolla de där silverbesticken. Tror att jag har en omgång i nysilver och en i riktigt silver. Tycker att de är alldeles för stora...

      Radera
  4. Tror inte att du skulle trivas hos mig. Jo, med det runda köksbordet med 6 stolar kanske. De är från 1980-talet. Men resten - nej! Damm har liksom aldrig stört mig, inte skitiga fönster heller. Speciellt inte fönstren. Man blir alltid positivt överraskat när man kommer ut sedan, för det är varken dimma eller regn ute;-)
    Växter - har inga gröna fingrar och är så nöjd med min över 40 år gamla novemberkaktus som levererar två gånger varje år:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror oxå jag skulle gilla ditt köksbord. Vi har oxå ett runt. Fyra stolar.

      Radera
  5. Vilken fin bild!
    Frågorna har jag inga bra svar på. Jag är ganska oobservant så jag tänker inte så mycket på vad andra har och inte har. Och stör mig på saker hos andra, nej det gör jag inte. Var och en får ha det som den vill.
God tisdagkväll! Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bäst då. Ibland skäms jag för våra gamla möbler...

      Radera
  6. Kvalitetsmöbler som man gillar finns ju ingen anledning att byta ut.
    Så trevliga husdjur ... kaniner är mysiga och har otroligt mjuk päls.
    Jag lämnade matsilvret, både gammalt och nytt till Erikshjälpen ... det har följt med i onödan under nästan hela mitt liv till ingen användning.
    Tråkigt med dina växter, men samtidigt lite kul att få plats för en del nya.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska kolla om det har något värde. AnnarsvärcErikshjälprn en bra mottagare

      Radera
  7. Alltid kul att läsa svaren, gillar ju Selfie ,-) men är för okoncentrerad för att vara med ,-)
    Speciellt kul att veta vad du och andra tittar på först ,-)
    Silverbestick, har inte så många som du, men några som ligger i skåpet som jag aldrig öppnar, onödigt.
    Så fint foto, kaniner gillar jag, hade världens för oss bästa. Söta namn på de två på bilden.
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Häng på vetja! Behöver inte ta lång stund.

      Radera
    2. Gillar inte alls silverbestick. Tunga, otympliga, svåra att hålla rena och utan oxid.

      Radera
  8. Men nog måste det gå att sälja silverbestick? Har du frågat, om inte annat så på Pantbanken??? När du nämner punktbelysning är du inne på något riktigt viktigt, både för känslan av att vara ombonad och för att kunna läsa eller göra annat när man måste se bra. Tyvärr betyder bra ljus att man ser både damm och smutsiga fönster hemma hos mig ... suck ...

    SvaraRadera
  9. Får ta en dag och undersöka vad jag vlll bli av med. Allt i silver egentligen. Tror att det är en del som är av bra kvalitet, annat som är sämre... nysilver. Tack för tips!

    SvaraRadera
  10. Så söta kaninerna är. Min dotter hade en dvärgvädur när hon var yngre. Kram, gunnel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nyinköpta. Man hade ett äldre par tidigare. Ville ha nya, när de gamla togs bort.

      Radera
  11. Roligt att läsa din "Selfie". Ja, jag har läst ett 10-tal och de varierar stort. Visst är det så att en ofta har för mycket av mycket. Vad gäller silverbestick så har jag lämnat in en hel del av dessa till Kaplans i Stockholm. (Gammalt silver, nysilver vill ingen ta hand om) Man kan få silverpriset för besticken och om de säljs på auktion kan det bli ungefär samma pris. Kanske kan du kolla och ta med till Malmö eller Borås och någon där köper in.
    Jag har en uppsättning med 12 av "allt" i serien Rosenholm och dukar med de ganska ofta. De har inte oxiderat utan ligger i fodral. Bara att ta fram.
    Visst är det så att möbler från förr har bra kvalité och håller länge.
    Har "stockholmsvita" (mörkt vita) väggar i lägenheten och eftersom det är många fönster så finns tavlorna på resterande väggar och då vill vi inte ha väggarna mönstrade eller i färg- Men i sovrummet har vi en fondvägg i ljust grågrönt.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då sover ni gott!
      Ska kolla igenom silvret. Det är gammalt. Finns ju stämplar, så att man kan se vad det är.
      Silverskedarchar jag "egna" i etui. Rosenholm.Men vem använder kaffeskedar idag? Kram

      Radera
    2. Vad gäller kaffeskedar så använder vi dem ibland . Har vänner som använder mjölk i kaffet och gärna rör om likaså några som använder socker. Men inte är de så mycket i bruk...
      Lycka till med silvret.
      Kram

      Radera
  12. Kul att läsa din selfie! Ja, "gamla" möbler brukar ju hålla länge. Sån fin bild på dej , barnbarnet och de nya mjuka husdjuren!
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. På ovanvåningen, i stora tv-tummet, där är möblerna ganska nya. Där man är dagligen, där slits ju möblerna mer. Kram

      Radera
  13. Mjukisfoto, det sista, så fint och minnesvärt. Silverbestick gillar många konstnärer att göra konst av jag avyttrade mina till en konstnär som gjorde fin konst av dem.
    Kram

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas