söndag 16 januari 2022

Elände

 


Känns det som det mest är.... elände, alltså!

Omikron är helt oregerlig och smittar både hög och låg. 70 000 om dagen beräknas bli smittade under de närmaste veckorna, enligt media. Eller i bästa fall "bara" 50 000.  Naturligtvis blir det stor inverkan på samhällsfunktionerna, och  det hotas med att det exempelvis blir problem med elförsörjningen p.g.a alla som är sjuka. För att inte tal om hur det blir inom vården.... där det både kommer in fler sjuka och där många i  personalen är sjuka....

På Gotland samlas militära styrkor,  för att visa sina ( minimala- tror jag) muskler mot Ryssland. 

Nu har jag svårt att tro att Ryssland vill äventyra något och "ge sig på" vårt land. Men man vet ju inte, speciellt som det spekuleras hit och dit i media.  Jag tycker att det hela är olustigt, och känner att mina sinnen söker sig tillbaka till den ängslighet jag kände en gång, då när Sovjet och USA stod  i det närmaste öga mot öga i Beirut. 

Den gången ( 1983) skulle stormakterna ha en konferens om läget. Konferensen skulle äga rum i Stockholm. Det var innan internets tid, och jag skickade ett maskinskrivet brev till konferensen och uttryckte min ängslan. Gjorde kopior av brevet och skickade till några av de stora dagstidningarna. Man publicerade tydligen mitt "öppna brev" till stockholmskonferensen, både i GP och i DN, för det kom flera brev till mig, med uppmuntrande och tröstande ord. 

Och jag fick känslan av att ha stoppat ett världskonflikt ......

Vart ska jag skicka mina ängsliga tankar nu..... ? Jag tror inte Putin läser.....eller bryr sig.


Jordens nordpol vandrar söderut. Jorden har bytt magnetfält ett antal gånger. Vilket innebär att sydpol och nordpol byter plats, och under den perioden - hundratals år - så kommer det skyddande magnetfältet att försämras och elen kommer att slås ut. Om magnetfältsstrulet kommer att starta om tio, hundra, tusen eller flera tusen år, det kan man, enligt artikeln i Illustrerad vetenskap, inte förutsäga. 

En jätteasteroid kommer att passera jorden i veckan.  Nu lär den passera på  långt avstånd,  så vi ska inte behöva känna oss ängsliga för det. Men lite olustigt är det ändå.....

Nää, nu orkar jag inte med mer elände.... Om man inte ska deppa ihop helt, så får man leta efter ljusglimtar i tillvaron  i stället.


Två killar besökt mormor och morfar under dryga två dygn. Absolut motsatsen till elände, vad det nu kan vara. 
Skulle ändå mest benämna killarnas framfart som ett stormar som avlöser varann. Med uppehåll mellan stormarna och med ett alldeles lugnt storm-öga, under en stund,  när stormen passerar.


Olika aktiviteter avlöser varann i fart....
Det gäller att göra något med de små snöhögar som finns kvar. 


Pyjamasnissar i konstnärstagen. Blev flera konstverk som  kunde platsat på en utställning. .   : )


En tur ner  till "mormors" skola, och den nylagda skolgården...


....och en tur till skogen där det fanns massor av "pinnar".

Som sagt, tur att det finns glädjeämnen som gör att man kan sortera bort eländestankarna. Sen vore det  också  bra om media rapporterade med lite mindre rubriker.




20 kommentarer:

  1. Vi får försöka tänka positivt trots allt som händer i världen, annars vet jag inte hur man ska klara av vardagen. Det gäller att suga på alla karameller man kan....som t.ex. stunderna med barnbarnen. Kram

    SvaraRadera
  2. Här har hela Yngstas familj drabbats. Bara Svärsonen som är helt symptomfri av dem. Pojkarna är inte testade men Yngsta testade positivt på snabbtest och har gjort ett riktigt som hon väntar svar på.
    Pojkarna fick feber, magsmärtor, kräkningar och diarréer. Tydligen vanligt att barn får de symptomen.
    Yngsta är riktigt dålig, så alla blir inte bara lindrigt förkylda. Förhoppningsvis går det fort över.
    Ryssarna, vad vet man hur de tänker 🧐
    Inte kan vi påverka det heller, även om du gjort det en gång tidigare.
    Nu ökar vindarna här igen, så det blir väl en jobbig natt. Men det skulle inte vara så länge som väl är.
    Njut av söndagskvällen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan man tro ja ...inser väl att min påverkan har varit minimal!
      En ordentlig influensa, alltså. Hoppas att den snart når toppen och dalar efter det.
      Hör vinden här också. En del nedblåst lär det nog bli. Ett elände som vi är rätt vana vid. Ha det gott!

      Radera
  3. Ja då, så trött man blir på allt elände som händer just nu - samtidigt dessutom. Ja, en olycka kommer ju sällan ensam den med.
    I slutändan tror jag att alla måste bli smittade så att vi blir av med corona-eländet.
    Vad gäller mobiliseringen i och runt Gotland får mig tyvärr bara att skratta. Sverige skulle inte ha en chans om Ryssland skulle angripa oss, så det är nog klokast att se mobiliseringen som träning eller nåt... Men duktigt av dig att göra din röst hörd där på 1980-talet. Kul att du fick svar!
    Det där med magnetfältet och jätteasteroiden har jag inte hört talas om. Så bra att du informerar mig om dessa två saker.
    Kul att du kan glädja dit åt killarna. Alltid något.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror att får ta det coolt med det mesta. Känns också som Gotlandsgrejen är rena spektaklet. Ryssarna skrattar nog åt oss.

      Radera
  4. Himla tur att det finns det vi kan glädjas åt och på nära håll. Tror det är här vi får hålla oss. I nuet och i det positiva.
    Jättefina bilder och kan tänka mig att det var full fart. Killarna är så fina- Men som du skriver lite lugnt i stormögat då och då. Tror det behövs.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stormar öite väl mycket med två små killar ibland. Men supermysigt! Glädje! Kram

      Radera
  5. Det går inte att gå omkring och tänka på allt det skrämmande som fyller nyheterna nu ... man får försöka hitta det som är positivt för oss just nu.
    OM Ryssarna vill invadera Sverige, så lär de göra det.
    Härliga bilder från barnbarnens besök!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänker så också. Men ibland så känns det lite ångestfyllt! Gäller att se det positiva i stället! Fin dag idag! Kram

      Radera
  6. Omikron lär inte vara direkt dödlig för vaccinerade, ökar immuniteten, säger de som kan. Jag håller mig på "spottavstånd", man blir ju inte smittad av luften...
    Bra att vi har försvar, och att de tränar, för några år sedan avskaffade regeringen försvaret, "bestämde" att krigen slut... men IS kom och annat tjafs. Har ett land inget eget försvar, behöver men hjälp av andra... av vem? Putin?
    Nej, jag sover gott, bekymrar mig inte i förväg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har också sovit gott i natt . Häftig vind bara. Brukar sova gott... bästa medicinen mot det mesta!

      Radera
  7. när våra barn var små, väckte jag dem på natten, och tittade på asteroider, meteoriter, månförmörkelser och annat på himlen, häftigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänker att det kan bli norrsken i kväll. Ska kolla. Kometer är fantastiska att se. Var ett tag sedan nu.

      Radera
  8. Ja, nog är omikron ett elände minst sagt och smittan är enorm just nu. Även om smittan inte kanske är lika allvarlig när du är vaccinerad så kan höga sjuktal ställa till det rejält i samhället vilket självklart inte är bra.

    När det gäller ryssen och Gotland tror jag att vi kan vara tämligen lugna men visst är det bra att vårt lilla försvar markerar genom att finnas på plats. Mot Ryssland är vi dock helt chanslösa.

    Då är det bättre att umgås med barnbarnen och njuta av dem!

    Ha en bra måndag!

    SvaraRadera
  9. Precis så! Det man inte kan göra något åt, det är inte så mycket att oroa sig för.
    Omikron kan man delvis undvika. Alla evenemang som vi har biljetter till är framflyttade. Något har vi valt att avboka. Känns inte så kul att gå på teater/musikal/konsert när det är som vackrast i naturen. Detsamma!

    SvaraRadera
  10. Det värsta är att man är tvungen att hålla sig ajour om viruset och dess spridning och vilka regler som gäller. Barnbarnet med familj var sjuka hela bunten förra veckan och nu visar det sig svårt att få klara besked hur länge man ska stanna hemma. En vecka efter positivt provsvar, två dagar symptomfria, bara o välja vad man vill följa...Arbetsgivaren ringer och tjatar, fult tycker jag. Ingen mening med att ge de anställda dåligt samvete, man måste ju följa restriktionerna! Nu har visst Putin dragit tillbaka flottan från Östersjön, han ville nog bara visa musklerna lite, vill han så sväljer han oss hela...
    Kram från pörtet, gör som du säger, koncentrera dig på det positiva. Försöker med det jag också men det innebär att jag inte tar bussen till stan och familjen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker atg man själva bör känna när man är tillräckligt frisk för att orka jobba

      Radera
  11. Ja det är mycket som händer. Som vänder upp och ner på tillvaron. tror inte heller Ryssland vågar något. Men mycket annat.
    Fin bild på dig och dina två killar ,-)
    Kul med konstnärer och måla är kul.
    Spridningen av omikron är otrolig, det värsta är att det stoppar så mycket annat, som annan sjukvård.
    Ja det är mycket nu.
    Ha det så jättefint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt enig med dej!
      Ja, det blev mycket målat när killarna var här över helgen.
      Lite imponerad över lillemans färgkänsla!
      Tack och kram!

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas