onsdag 13 oktober 2021

Full fart!

 


Men det är ju så jag vill ha det! Fartfyllt! Så länge man orkar...

Måndagen tillbringades till stor del i vackra Ulricehamn. Hade tjatat mig till en tid för knäröntgen. 

Kom på att jag gjort det samma en gång tidigare. Hade glömt bort att jag haft besvär med knäet förut.. Vi närmare efterforskning, via bloggen, ser jag att det är drygt åtta år sedan. Har inte fått svar på den röntgen ännu! Hoppas det går snabbare denna gång....


Tre bilder på knäet. Samma  vyer som förra gången, gissar jag. 

Man får vara superglad för att  den gamla välbelastade leden återgått till i det närmaste normal funktion. 
Så efter besöket på vårdcentralens radiologavdelning, så tog vi ( C-Es förslag) bilen upp till Lassalyckan för att gå en runda.

Lassalyckan, det är Ulricehamns vidlyftiga friluftsområde, beläget 340 m.ö.h, Det är känt för att ha ordnat världscupen i sprint två gånger och dessutom för att ett mord begicks här för några år sedan. 
En helt "vanlig" medelålders kvinna skulle gå/jogga runt fem km-spåret. Hon kom inte hem, anmäldes försvunnen och återfanns våldtagen och mördad efter någon dag, bara en bit från spåret. I jakten på hennes mördare beslutade man att alla män inom ett visst ålderspann skulle topsas, för att säkerställa DNA. Det fanns ett litet antal som uteblev från topsningen, och söktes då upp i hemmet.  I ett av dessa fall, påträffades en ung man som tagit sitt liv. Mördaren! En ensam ung kille! Tragiskt!


Det tokiga är att jag inte besökt Lassalyckan på åtta år. Senast jag var där, och enda gången tidigare, det var då jag röntgat knäet förra gången. Då gick jag en fin slinga på fyra kilometer, där det dessutom fanns geocacher att leta upp.

Lite tokigt att röntga ett knä, och sedan ge sig ut på en halvmilslång vandring.... Två gånger.... 

Konstaterar att hösten är en ypperlig årstid för utomhusvistelse.



Gårdagens mormor/morfarstisdag, den tillbringades till stor del utomhus i det härligt soliga,  lätt disiga,  vädret. 
Det blev flera olika promenadrundor, med eller utan en K-P som tog eftermiddagslur , det blev lek utomhus och det blev krattning av löv.


Så det var en rätt "ute-vistelse-sömnig" mormor, som slog sig ner framför TVn och Sveriges VM-kvalmatch på senkvällen. Var på väg att ge upp efter en tråkig första halvlek, men tvingade mig att sitta kvar, och det blev ju en riktigt spännande tillställning till slut.


Det var frost idag på morgonen. Ajöss med de uteväxter som fanns kvar i blomning!

Frysen var tom på bröd, så det var lika bra att baka några sorter. Tre recept är från Fredrik Nylens  ( Fredriks fika) brödbok... och ett är  "jag tager vad jag vill göra slut på" bröd..
Jag gillar att baka  bröd, men jag gillar inte kladdigheten som det medför. Mycket disk. blir det, köksgolvet blir mjöligt... så det var lika bra att städa lite efter  det.


I eftermiddags så var det "Ledighetskommitte"-träff igen. Fika och musikquiz. 
Nu var det en dansmusik-nörd som gjort frågorna, så det var flera som jag inte alls kunde.
Men jag upptäckte att han blandat ihop en låt som jag är säker på vem som sjöng,  "Där björkarna susa", Jailbird Singers, med  Hootenanny Singers "Björkens Visa". 
Jag är väldigt stolt över att jag inte påpekade detta för quiz- makaren, utan bara nämnde det för de som satt vid vårt bord.  Ingen annan sa något, och då behövde inte jag vara besserwissern. Bra, Anna-Lena! 


Lite njuta-av-vädret-promenad hann vi med, efter hemkomsten. Och när man inte har hund, så får väl katten gå med!

I morgon är det arbetsdag igen! Och sedan kommer två killar, som ska stanna tills på lördag. Full fart alltså! I like it!






25 kommentarer:

  1. Det kan nog inte vara nåt större fel på ditt knä när du går så långa promenader, vilket ju är riktigt, riktigt bra. Hoppas att svaret blir positivt - för dig alltså;-)
    Härliga bilder från ett väldigt soligt södra Sverige. I år är det ni som dragit vinstlotten med sol, även om det var fint här också idag.

    Bra att du höll igen under frågesporten. Ingen gillar besserwissers;-)

    Ha också bloggat om gårdagens match, och alla vi tv-experter (från soffan), spelarna och Janne Andersson var ju rörande överens att första halvlek var den sämsta under Jannes ledning. Ändå var det riktigt strongt att vinna med 2-0. Segern var inte förtjänat, men så är det ju med fotboll - det är målen som räknas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och visst blir man lite upprymd av att se Sverige vinna. Och de var ju bättre i andra halvlek. Fast vinst...där hade de tur!

      Radera
  2. Jag gav upp efter första halvlek och vips så gjordes det två mål. ;)
    Ja lite bättre fotboll än vad som bjöds på i första halvlek får det allt vara för att jag ska orka en halvlek till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var på väg att somna i fåtöljen... men vips vaknade jag till efter straffmålet. Sån fotboll som spelades i första halvlek är rena sömnpillret!

      Radera
  3. Jag tittade inte, men Maken gjorde. Skönt att du kan gå så långt, tror ditt knä mår ganska så bra.
    Otäck historia, det finns många galningar runt omkring.
    Mysigt med småkillebesök! Tror vi har två nattgäster mellan fredag och lördag. B5 hade sagt han ville stanna. Ja det får du säkert, sa Yngsta. Men jag då? När får jag vara där? undrade B6. Då tyckte B5 de skulle tävla om vem som skulle få vara här genom att först skrika sitt namn…
    Tror det är bättre båda stannar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter skrikigt! Lika bra att båda stannar! Trevligt med sällskap är det!

      Radera
  4. Instämmer helt. Lika bar att ha full fart så läge man kan och orkar. Tids nog kommer annan tid.Hoppas och utgår från att sjukhuset kan leverera ett snabbare svar. (När jag röntgat mig i Stockholm på Södersjukhuset så har det max tagit 14 dagar innan jag fått svar. Och det är ett stort sjukhus)
    Minns mordet i detta friluftsområde. Så tragiskt.
    Att vistas utomhus och inte minst i sällskap av härliga barnbarn ger verkligen mycket välbehövlig energi.
    Trevligt med en träff med ledighetskommittéen. Bra gjort att inte påpeka felet i musikquizet.
    Trevligt med killarna som kommer.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns bra att få stöd i att låta bli att påpeka! 🙂 Är så lätt hänt för en sådan som jag. Kram!

      Radera
  5. Vad du är duktig som storbakar trots att butikshyllorna är fulla av allehanda bröd! Javisst smakar hembakt bäst, men men....
    Ulricehamn, därifrån kommer flera duktiga skidåkare i landslaget! Och visst lyfte jag på ögonbrynet när jag hörde hur långt söderut det låg...
    Mysig samvaro med barnbarnen, alltid positivt när det är uteväder, de små gör av med mera energi då. Här har mina småttingar problem med inskolning på dagis, personalen är sjuka ochdet funkar inte alls, Panik!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jobbigt när inskolning inte funkar!
      Tycker att det är alldeles för mycket köpebröd som jag inte gillar! Är kräsen på bröd.
      Snökaoset finns på var 50e meter, längs Lassalyckans elljus och världscupsspår. Även om det ligger högt, så är det ingen garanti för snö.
      Ha det fint! Kram!

      Radera
  6. Dåligt att inte få svar... man måste tydligen själv vara på hugget... Min 89-åriga mor mår ganska bra, hon dansade fortfarande som 83-åring, men nu vill inte knäet...

    SvaraRadera
  7. Det var verkligen lång tid att behöva vänta på svar. Hoppas de snabbar på denna gången. Så härligt det ser ut på dina bilder. Idag har vi gråmulet och lite regn, så det blir inomhusjobb som gäller....kanske lite brödbak? Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har intecdansat på många år. Vore kanske dags att testa knäet i en schottis!

      Radera
  8. Hur tycker du att det är uppe vid Lassalyckan nuförtiden?
    Vi har inte varit där på många år (förutom en utomhusfika vid golfbanehuset). Till våren vore fint att ta en promenad i området - någon slinga du kan rekommendera?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blå spåret, som jag gick flr för länge sedan... En junidag... Var fint och varierat. Men det är fina vägar och stigar överallt. Väldigt väl i ordning. Men skidor skulle jag inte våga åka, inte nu när jag är gammal. Alldeles för kuperat !

      Radera
  9. Åtta år sedan du röntgade knät och ännu inte fått svar. Hoppas att de inte blandar ihop svaren nu då, eller något annat konstigt. Märkligt.
    Bra att du kunde gå såpass långt och att knät blir bättre och bättre.
    Härligt vackra naturbilder och det är så skönt att vandra i skog och mark. Roligt att katten följer med.
    Detta med att baka bullar har jag slutat med, det är lite för jobbigt med allt omkring. Kakor kan det bli att jag bakar någon gång.
    Du har några dagar framöver med trevligt besök och då blir det säkert fullt upp,. som du gillar.
    Trevlig torsdagskväll.
    Kram!

    SvaraRadera
  10. Fullt upp! Älgkött levererades för en stund sedan. Det hade jag klarat mig utan idag. Det samma till dej! Kram!

    SvaraRadera
  11. Så bra att få knäet röntgat men den efterföljande promenaden indikerade förhoppningsvis att det är ganska så okej med det. Hoppas att du får svar denna gång i alla fall ;-)
    Mysigt med barnbarnsdagen och ännu mysigare med övernattningsgäster. Hur helgens planer för vår del blir återstår att se för lilla S hade feber i dag :-( Hoppas att morgondagens arbetsdag blir bra.

    Kram och god kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Killarna på plats i sina sängar hos oss. K har hostat en hel del i kväll. Hoppas att det inte blir så mycket mer av förkylningen.Men nog är det så att det bara vimlar av virus i höst. Små barn är extra mottagliga. Kram!

      Radera
  12. Hoppas att det inte är något allvarligt fel på ditt knä. Men så skönt att du klarar av promenader. Fast om du går så blir ju knät sämre.
    Har du bank-id så kan du gå ut på 1177 och läsa din journal.
    Så mysigt med mormor/morfar/barnbarn-dag. Har ni dem ofta hos er?
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har försökt läsa journal på 1077, men där står inte mycket. Artros, säger doktorn. Blir bättre om man tränar. Kram!

      Radera
  13. Lyfter på hatten att du kunde låta bli att påpeka felet...jag är besserwisser jag också och kan inte knipa käft! Men jag borde göra som du, bli lite mer ödmjuk, det skulle klä mig alldeles utmärkt. Hoppas nu att inget speciellt syns på röntgen som visar på regenerering av brosket.
    Jag som var rätt aktiv innan flytten har legat av mig totalt. Nu har jag kommit fram till att jag behövde en paus i umgänget, komma ikapp mig själv, umgås med barnen som jag inte fått göra innan och bara vara "ansvarslös". Anledningen till att jag inte bakar är just kladdet, och disken! Fikabröd äter jag ju inte men för typ 20 år sedan kunde jag faktiskt baka matbröd någon gång ibland. Kornbröd var mina favoriter, bröd som man inte hittar här i butikerna...
    Helgkram från pörtet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Testade att baka kornbröd en gång. Blev bara en kladdig hög. Men man kan ju testa igen! Kram!

      Radera
  14. Kan tipsa om att röntgensvaret troligen är klart efter ett par dagar, och då kan remitterande doktor läsa det. Sedan ska hen (alltså din doktor) kontakta dig... det är där dröjsmålet med svaret ligger. Du kan ringa din vårdcentral (eller doktor) och fråga om de har fått svaret på röntgenbilderna.
    Eller också går du in och läser på 1177, vårdguiden.
    Fick lust att baka lite matbröd nu.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas