lördag 23 oktober 2021

Toppen!

 


Visst var den toppenbra,  musikalen som jag såg igår kväll, tillsammans med Johanna. 

Spira i Jönköping har bjudit på förstklassig underhållning vid många tillfällen. Musikaler och konserter med populära artister har det handlat om för min del, men där bjuds också på en hel del annat. Standup, klassiska konserter, teater.

Spira har en stor parkering, Hade bestämt träff med Johanna där vid tjugo i sju.  Var  på plats halv sju och såg just hur den sista parkeringsluckan blev igenfylld. Märkligt! Och vart ska jag ta vägen, jag brukar ju parkera här. Och hur ska jag få tag på Johanna.  

Körde en bit längs den väg som borde leda till parkering. Hittade ett parkeringshus 500 meter bort. Ringde Johanna. Hon begick ett trafikbrott, svarade i telefon och kunde hitta parkering på andra sidan Munkjöbron. Så det ordnade sig bra, vi var inne i salongen då man hade sista utropet, två minuter till föreställning. 

Anledningen till invasionen på Spiras väl tilltagna parkering: Lill Lindfors uppträdde på Spiras andra stora scen. Säkert ett toppenbra framträdande det också.


"She loves me" heter musikalen som spelas hela hösten på Spira, Smålands Musik och Teater. Musikalen bygger på en ungersk pjäs från trettiotalet. Den har satts upp på Broadway och i Londons West End på sextiotalet. Spira är den första skandinaviska scen som visar musikalen. 

Kan låta töntigt med en ungersk trettiotalspjäs, men den var full av humor. Musiken var dessutom lättillgänglig och dialogen, som sagt, skrattvänlig.

Det var en lång musikal, nästan tre timmar med paus. Tiden bara flög iväg, ett bra tecken på att det man ser och hör verkligen är toppen. 


Vilka otroligt bra musikalartister vi har i vårt land. Wow, vilka röster en del har. Detta till trots är de helt okända. Jag har sett några av skådespelarna i tidigare musikaler, men är det inte ett"kändisnamn", så lägger man det inte på minnet.

Och så har vi alla musiker, där nere  i det svarta orkesterdiket. Nu är musikalartister välutbildade, och kan både sång och dans. Väl värda sina applåder förstås. Men det är Jönköpings lilla symfoniorkester också, Jönköpings sinfonietta. Toppenbra! De får ingen chans att synas. Nu satt vi på första raden och det är alltid en extra bonus. Man kan slänga ett öga på de duktiga musikerna under scenen, då och då. Goda musiker är klart underskattade! 

Men musikalen rekommenderas verkligen.


Var lite vilsen en stund, då jag skulle gå tillbaka till parkeringshuset. P-huset fanns inte där jag trodde! Men det fanns ett parkeringshus på andra sidan gatan. Jag visste bestämt att jag inte gått över någon gata på väg till Spira! Med tanke på att jag inte hittade någon skylt med P på den gata jag gick, så fick jag väl undersöka det "felbelägna" parkeringshuset. 
Jodå, där stod bilen och väntade. Mitt misstag, jag hade tagit fel väg ut ur "undergången". Tre vägar ut... jag HADE ju faktiskt gått under gatan tidigare.
Slutet gott!


En sådan toppenfin dag det blev denna lördag. 

Som gjord för en promenad i byn. Var inte ensam om den tanken!


Bloggvännen Geddfish inspirerade mig att ge mig ut på en cykeltur, efter en toppengod kålpuddings-lunch.  Brukar inte berömma den mat jag själv lagar till, men dagens kålpudding blev verkligen god.

Elcykeln är nedburen i källaren, för att trädgårdsmöblerna skulle få plats i garaget. så det fick bli treväxlade Monarken istället. Går bra det också, blir bara en kortare tur än med elcykeln. 


Trampade den "vanliga" monarkrundan på 12-13 km. Upptäckte att en del förändrats sedan jag cyklade här i somras. Ett av ödehusen hade blivit upprustat, och en barnfamilj ( studsmatta utanför) hade flyttat in.
Ett av de gamla trähusen ( bilden) hade ( i det närmaste) jämnats med marken. Undrar om det fina gamla huset, som står kvar, har någon framtid?
En bit längre fram var skogen ordentligt gallrad och hus som tidigare inte synts från vägen, var helt synliga.
Kul när det finns lite nytt att se längs grusvägen.


Tre nordsvenskar brukar det vara. Nu var det fyra.

Vi bor i backarnas rike. Upp och ner. Bra träning för tant.


Korna är fortfarande ute. Tycker att det skulle bli långa tråkiga nätter för dem, så här års...

Fast livet inomhus, det kanske är ännu mer långtråkigt. 

Idag har det varit en toppenfin höstdag, för både folk och fä. 

Funderar dock på om det är de sista ko-bilderna för i år.... 


.... för vintern är helt tydligt på gång.

Det känns INTE toppen!









21 kommentarer:

  1. Vilken fin upplevelse att gå på musical. "Spira " har jag passerat och känner till att en hel del visas här. Just denna kväll visste jag att Lill Lindfors var där men tänkte inte på att det var musical samtidigt. Jag ska se henne här i Stockholm.
    Skönt att det ordnade sig med parkeringen och att du hittade bilen när du skulle hem igen.
    Visst finns det många väldigt bra artister, dansare och musiker i Sverige som ännu inte är kända. Jag brukar i resejobbet varje år besöka Säffle och Säffleoperan och se musical och det har alltid varit väldigt bra föreställningar.
    Skönt med dagens cykeltur i det fina vädret. Och en sån tur ger ju också energi. Hösten drar ju in så lika bra att passa på.
    Även här i huvudstaden bjöd både dagen idag och gårdagen på strålande väder. Bara att tacka och ta emot.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Säffleoperan har varit på turné till Spira. Duktiga!
      Lill Lindfors skulle också vara kul att se. Men nu passade det både mig och dottern att se musikal i stället. Dottern är för ung för atgvuppskatta Lill. Musikalintresset delar vi.
      Japp, ny tackar vi för finväder. Varenda fin dag är guld värd. Kram!

      Radera
  2. Vilken härlig läsning! Tänk att en musikal som tar tre timmar kan gå så fort. Måste varit en mycket bra musikal, vilket jag också förstod av dina lovord. Jag blir glad bara av att läsa om din entusiasm. Och vilken tur att du hittade bilen.
    Kålpudding, när åt jag det senast, minns inte ens. Men gissa om jag blev sugen.
    Hästarna är vackra och fyra istället för tre. Bra när det går åt det hållet. Och kosläppet blir till koinsläppet. Vintern väntar bakom knuten. Men en bit längre fram väntar våren.

    Kram och fin helg till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för fina ord!
      Jag är lite av musikalnörd. Lättillgänglig musik och full fart på scenen!
      Kålpudding hör inte till vanligheterna här heller. Man borde göra det oftare, det är ju lättlagad mat.
      Detsamma! Kram!

      Radera
  3. Så skoj att du var nöjd med musikalen. Du har ju nämnt många gånger att du saknat kulturella aktiviteter under pandemin, så det måste ha känts härligt att vara ute i svängarna igen. Bra förresten att du hittade din bil till slut...
    Kul att läsa att ett av ödehusen lär överleva. Det du visar på bild ser aningen skruttigt ut, men verkar ha ett helt nytt tak.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Uppmärksam kvinna är du! Men så har det stor chans att få stå kvar...
      Love musicals! Fast nu är det några veckor till nästa evenemang. Och då blir det bara fartfylld musik!

      Radera
  4. Tack för omnämnandet! Jo, det blev en fin cykeltur för mig idag. Men inte bara njutning för jag hade handlingsuppdrag och då blir det en del att släpa på. Jag har ju ingen bagagelucka utan bara cykelkorg. Elcykeln går som på räls och får jobba i morgon bitti också. Annars är min 3vx Monark en trotjänare.
    Musikal! Åh, vad kul! Äntligen! Och kålpudding!
    Lördagskram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Slipper ju kånka på något extra på mina cykelturer. Rena lyxturerna alltså! Kram!

      Radera
  5. Nordsvenskar som är så fina. Vad härligt det vore att cykla förbi sådana.

    SvaraRadera
  6. En trevlig kväll med härlig underhållning ... som du längtat!
    Härliga bilder med vackra vyer, hus, kossor, hästar och en fantastisk allé! Hoppas det dröjer innan vintern och kylan kommer ... jag hoppas på en mild höst!
    Ha en fin söndag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst vore det underbart med en mild höst. Snön får gärna dröja. Detsamma till dej! Kram!

      Radera
  7. Vilken tur att du hittade din bil.
    Varje årstid har sin tjusning. Vi har haft några fina oktoberdagar. Igår torkade jag två maskiner tvätt ute, Så härligt att tvätta lakanen, och sen bädda med dem igen.
    Ha en fin söndag, och njut av minnena från musikalen! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här är torkställningen inburen för vintern. Annars hade det nog gått att torka ute.
      Nytorkade lakan! Ljuvligt! Kram!

      Radera
  8. Låter så härligt att ha varit på musikalföreställning. Det där med att inte hitta son bil känner jag väl igen, tyvärr. Vi har fortfarande väldigt fin och solig höst här och den vintern får gärna dröja ett tag. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Öppna parkeringsplatser är än värre! Ett parkeringshus kommer iaf inte bort! Även om det tycks flytta på sig! Kram!

      Radera
  9. Vad roligt att ni är nöjda. Att hitta bilen kan vara väldigt besvärligt ibland. Den har man letat efter många gånger 😂
    Vissa kor går ute året om. Tycker det är vanligare nu än det var förr.
    Trevlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror att dessa får komma in snart. Inte vanligt med interutekor här. Då får det vara Highland Cattle.
      Detsamma till dej!

      Radera
  10. Vilken härlig kväll det blev! Bra musik och glada skratt är verkligen inte fel alls. Visst finns det många duktiga musiker i vårt avlånga land. Så skönt att bilen stod där den skulle men det kan bli lätt förvirrande med olika utgångar :D

    Kram och god söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Speciellt när det är mörkt! Tillvaron blir lite annorlunda då. Men ett parkeringshus försvinner inte. Värre med en liten gatuparkering. Kram!

      Radera
  11. Som jag gillar nordsvenskarna, ståtliga, snälla ja helt underbara! Jasså ni satt minsann på första parkett, blir det inte lite väl nära och högljutt? Säger hon med ljudallergi....Jag så många musikaler i min barndom och ungdom eftersom min mormor var vaktis på Svenska teatern i Hfors. Hon smusslade in mig när det inte var fullbelagt i salongen. Denna musikal har jag inte hört talas om. Men tre timmar, djeeeeez, jag hade nog inte överlevt oavsett hur bra den var. Men jag är glad för er skull, ni fick en toppenkväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kunde suttit och upplevt i två timmar till. Funkar bar att sitta med utsikt över orkesterdiket.
      Nej, Spira var först i Skandinavien att sätta upp denna musikal.Ha det gott!

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas