torsdag 11 augusti 2022

26 000 steg

 Och aktivitetsklockans dataprogram gav mig en extra medalj... En Kevinbadge. Vilket man, tydligen får om man gått mer än 22 222 steg på ett dygn.


Lämnade soliga och varma Sydsverige i går morse och körde ca 65 mil i nordostlig riktning.  Till Grövelsjön, eller rättare sagt, Storsätra fjällhotell 


Maken är extranöjd över att kommit undan en värmebölja. Jag har dubbla känslor, men  inser, jag kan inte både ha kakan och äta denĺ. I Grövelsjön har det varit mulet och 18-19 grader under dagen. Perfekt vandringsväder!


Har en väninna som varit mycket i trakten. Hon tipsade om att ta Linnestigen in i Norge, och sedan vända tillbaka samma väg. 

Härlig stigning, inte speciellt brant.  Trots det så var vi snart uppe på en höjd på 150 meter över Grövelsjön. Härlig utsikt över närliggande fjäll och över det ljungbeklädda kalfjället. Så vackert!


 Var inne i Norge en liten bit och sedan hade vi en bekväm vandring nerför.

En geocache ville jag gärna ha från trakten. Så medan CE vilade benen, så tog jag leden från STFs fjällgård, ner till Linnés källa. En spännande, puttrade källa. Och visst hittade jag en låda.

Visst skulle vi orka ytterligare en vandring!

Träffade på en man som tipsade om Valdalsbygget.


 

Två km på extremt stenig stig, men utan större höjdskillader, tog oss till en gård som sommartid drivs av en ung familj. Två vuxna och tre barn, ett antal hönor, kor och får "bebodde" den gamla gården, belägen 100 meter från norska gränsen.


 

Gården var en viktig utpost under andra världskriget. Imponerad av familjen som ägnar somrarna åt att hålla den levande.



Ett litet café fanns på gården... med ett litet, men naggande gott, utbud.


Tog en mindre stenig väg tillbaka. Vackert i den karga fjällskogen.

Morgondagen får nog innehålla något färre steg... tänker vandra till en sjö, där man kan bada. Om det blir bad eller ej... det är en annan fråga 


23 kommentarer:

  1. Det var en rejäl vandring! Men åker man till fjällen så åker man ju antingen dit under vintern för att åka skidor eller under sommaren för att vandra.
    Känner fler som har sin semester i fjällen just nu med ungefär samma (kyliga) väder som ni. Men 18 grader är ju perfekt när man traskar över 22 000 steg. Här var det strålande solsken och 28 grader - inget bra väder för "rörelse".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det ju. Lagom temperatur för det man sysslar med.
      Har dock vandrat i 30 gradig värme i Italien. Mycket vatten krävs det då! Blev småsvettigt här också!

      Radera
  2. OjOJ Grattis! Bra gjort! ,-))
    Fina intressanta mål under fin vandring, har aldrig vandrat så, men det verkar lockande ,-)
    Fina bilder, och att du tog en egen tur och hittade en geocache. Hoppas ni får det lika fint imorron! ,-)
    KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tillbaka på hotellet fredag. Drygt 18000 steg. Känns inte för mycket!

      Radera
  3. Så många steg får jag knappt ihop på en vecka!
    Ha det fortsatt skönt! Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har en kollega på skolan som anser att 6000 steg om dagen är tillräckligt. Tidigare har jag alltid ansett 10 000 om dagen. Har satt ner aktivitetsklockan på 6000. Det lyckas man alltid med. Annars får man ta sig i kragen och se till att man så gör! Men var och en tycker förstås olika. Ha det gott! //Anna-Lena

      Radera
  4. Är imponerad av er energi med vandringar och bilturer. Hoppas ni får en fin dag idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gjort en ordentlig vandring och en bilresa, med toppbestigning till fots. Vackert och drygtc20 grader varmt. Gott!

      Radera
  5. Svar
    1. Otroligt vackert med all ljung! //Anna-Lena

      Radera
  6. Grattis till så många steg på en dag! Imponerande! Och det verkar varit en härlig vandring och i perfekt vandringstemperatur. Så trevligt med den unga familjen som höll gården levande. Kan tänka mig att det smakade gott med en fikapaus där.

    Kram och fortsatt fin fjällvistelse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltid trevligt att möta entusiaster. Det finns ju tyvärr inte så många sv dem kvar. Kram! Anna-Lena

      Radera
  7. Det blev många steg det! Grattis till dem alla! Bra gjort och tack för att du visar var du tog alla dessa steg. Vacker miljö med historia och så mitt i allt ett litet café.
    Ha det gott !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt vackra landskap. Idag blev det två lite olika...En vandring och en "toppbestigning" //Anna-Lena

      Radera
  8. Vilken prestation! Heja er!
    Om jag klarar av att gå dryga fjärdedelen av det där, då är jag glad.
    Kroppen är fantastisk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Igår var jag trött. Idag har det blivit 19000 steg. Stor skillnad på hur kroppen reagerar på de stegen. Tanter ska nog hålla sug under 20 000 iallafall fall!

      Radera
  9. Imponerande många steg in fantastisknatur! Så härliga bilder och vilken upplevelse.

    Kram och god kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fantastiskt fint här! Och 26 000 steg är lite för många. //Anna-Lena

      Radera
  10. Oj, så många steg. Bra jobbat! Trakten här är väldigt fin och just de olika vandringsmöjligheterna är en tillgång. Har varit här en del. Men för egen del har jag vandrat mest i Lapplandsfjällen och även där över till den norska sidan.
    Ser fram emot mer härifrån och försökte hänga med.
    Tack för fina bilder och fin tur.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kommer mer. Idag blev det äventyr i Norge! //Anna-Lena

      Radera
  11. Vilken tur att det inte är värmebölja där! Och Grövelsjön klingar fint i mina öron, för visst tillhör det mitt kära Dalarna! Jösses så många steg det blev ! Kul med den levande gården ;-) Ha det fortsatt fint, inga mygg?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tre mygg har jag träffat på. Dödat två av dem. Kände mig som en bov. Jodå Grövelsjön ligger i Dalarna.

      Radera
  12. Fäbodstinta eller kulla, det vill jag bli i mitt nästa liv! Har inte kommit på vad jag ska göra vinterhalvåret, kanske bli en björn och sova gott i idet. Du förtjänar en medalj för alla steg du tagit, och det utan skoskav? (såg en svenska deltagare i dagens maratonlopp på EM som tvärstannade, satte sig på trottoarkanten, löste upp skosnörena, tog av skon och strumpan, kände och klämde på ovansidan av foten och sen klädde på sig igen och fortsatte loppet...)

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas