lördag 13 augusti 2022

Vackert i gränslandet

 

Finvädret kom till fjälltrakterna här i gränslandet mellan Sverige/Dalarna och Norge igår. 

Vandringen var planerad att gå till "badsjön", och under att vi så sakta tog oss upp till målet, så ångrade jag mig flera gånger, att jag inte stoppat med baddräkten i ryggsäcken.

Väl på plats insåg att jag ändå inte badat. Den pyttelilla fjällsjön var full av sten. Alldeles för besvärligtvatt ta dig både i badet och upp från det.

Vandringen var återigen helt underbart vacker. Ljungfärgade marker och fjälltoppar i fjärran.


Tyvärr kände CE sig alltmer hängig under vandringens gång. Förkylning.

Nu räcker det med en vandring per dag. Man måste inte överträffa sig själv och  göra två olika vandringar, vilket vi gjorde i tisdags.

Men något måste vi ju hitta på. Hade hört någon prata om Nipfjället och sommarparkeringen på hög höjd.

 


C-E stannade på parkeringen, njutandes av utsikten från campingstolen.

Kände att jag gärna ville komma upp ytterligare en liten bit för att få ännu mer utsikt, och bestämde mig för att klättra en bit längs toppstigen.
Det var inte så jobbigt, så rätt som det var, så hade jag bestigit en fjälltopp
-"Lill-nipen".

Ensam var jag inte .. antagligen mer folk på väg upp och ner än det är på de "för trånga" lederna till Mount Everest.


Utsikten var helt fantastisk. "Vulkanen", det är Städjan. Dit kan man vandra från Nipfjällets sommarparkering. Får bli nästa gång... 😊


Renar, det har blivit vardagsmat de här tre dagarna. Vackra djur, tämligen orädda.

 
På dagens "program" stod en vandring på sju km på andra sidan norska gränsen.
Naturligtvis kunde inte en förkyld C-E göra den vandringen.

Åka hem? Nej!
Hitta på något annat? Ja! 
Geocaching? Absolut!
Letade på geocachingkartan och hittade en runda på en udde. Inga backar! Toppen.
Så det blev en fin runda vid ett vildmarksmuseum utanför Drevsjö.



Vackra  vyer längs vägen, dessutom!


C-E väntade "snällt" på parkeringen vid högsta punkten på vägen mellan Idre och Elgå.  Lite fjällkänsla ville jag ju gärna ha, även sista dagen här i gränslandet. Så det blev en egen liten "vandring" på dryga timman. Alldeles ensam, bara jag och några renar...i hela vida världen...Mäktigt!



Hade utsikt över sjön, där jag badat för en stund sedan, från den lilla "topp"som jag bestämde mig för att ta mig upp till.


För bad, det blev det idag.
Laddade ner några "extra" geocacher i telefonen och en av dem ledde oss till en av resans vackraste platser.
En riktig badsjö. Men sandstrand, mjuk sandbotten och kristallklart vatten. Temperatur? Ingen aning... men klart badbart.


En riktig liten pärla. En bra fiskesjö dessutom, enligt de fiskare som vi träffade vid noret. 


Kom tillbaka till hotell Storsätra lagom tills dess att "sjukligens" favoritlag Arsenal hade avspark.
Så medan C-E fick vila och njuta av favoritsporten på hotellrummet, så gick jag till älven utanför och njöt av ljud och vattnets lek mellan stenarna.
En underbar plats.

I morgon åker vi hem. 
Om vi undantar CEs förkylning, så har det varit fina och innehållsrika dagar. 
Konstaterar också att det finns väldigt vackra platser här i gränslandet, som man kan besöka och njuta av, utan att behöva göra långa vandringar varje dag 







23 kommentarer:

  1. Kära nån, vilka vyer och foton du bjuder på! Helt otroligt vackra, andlöst vackert allt som du delar med dig av! Tusen många tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns ju så många vackra platser. I fjällvärlden vimlar det av dem....

      Radera
  2. Roligt att se dessa trakter så här sommartid. Har mest varit här på vintern. Förstår att ni haft fina dagar och utbudet av saker att se och göra är ju stort.
    Har för egen del fjällvandrat en del men mest i Lappland , Härjedalen och Jämtland. Men Dalarna har så mycket fint och ligger ju betydligt närmare.
    Fina dagar fick ni verkligen. Skulle gärna kunna tänka mig några dagar här på Storsätra. Tack för tips.
    Vad gäller vandring kan jag rekommendera att flyga till Kiruna, hyra bil och sedan ta sig till kanske Abisko eller Riksgränsen och utgå därifrån. Och även ta en tur till Norge och vandra i trakterna kring Narvik. (Vi tyckte det var väl långt att köra)
    Tack för en fin, vacker och givande resa och härliga bilder.
    Trist att C-E blev förkyld men sådant rår en ju inte över.
    Trevlig resa hem.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar de långsamt sluttande backarna här i området. Inte så jobbigt, vare sig stt gå uppför eller nerför. Ha det gott! Kram

      Radera
  3. Svar
    1. Japp! Synd att det är så långt att köra!

      Radera
  4. Vilken fin tripp ni varit iväg på. Tack för titten på fina bilder. Härligt med badet! Synd mannen blev förkyld bara. Hoppas han piggnar till fort. Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu får vi vara pigga båda två. 63 mil att körs säger Google maps

      Radera
  5. Så fina bilder, och en ljuvlig badbild! Städjan, där har jag varit när jag gick i grundskolan i Falun, för visst är det vid Idrefjällen? Ha det gott!

    SvaraRadera
  6. Visst är det Idrefjällen. Dalarna är vackert hela vägen ! Kram

    SvaraRadera
  7. Härligt med fjällen, och så många vackra bilder och upplevelser du fick därifrån. Jag har också varit där... bott, sovit och ätit jättegott på hotellet. Och gått upp på både Städjan och Nipfjället. Men det var mer än 10 år sedan.
    Du har fått med "dronningen" i Norge på ett par bilder. På bild 7 och 8 syns hon bäst. På bild 7 är hon det blåaste fjällkonturen till vänster om björken. Hon ligger på rygg... först ser du den högresta bysten, sedan hakan, näsan och håret som ligger utslaget....
    Hoppas jag kunnat förklara så att du ser henne / Anna-Lena


    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för den förklaringen! Nu måste jag kolla. Städjan ser lockande ut! Bara maken är frisk, så skulle det nog gå. Men det får bli nästa gång. På hemväg nu! Kram

      Radera
    2. Visst ser jag! Kul! Tack! Kram

      Radera
  8. Vilken fantastisk vy och vilken vacker natur! Grattis dessutom till det härliga badet i fjällsjön. Där hade jag gärna hoppat i :D

    Önskar en god söndag nu!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kommer att minnas det badet länge! Kram

      Radera
  9. Naturen är underbart vacker, så rofyllt att sitta och lyssna, för naturen har ljuvliga ljud.
    Förstår att ni kommer att minnas tillbaka på denna resa.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur vackert som helst. Hemma igen. Många vackra vyer utmed vägen också. Kram

      Radera
  10. Jag gillar din envishet och framåtanda, att inte bara "ge upp" för makens förkylning utan hitta alternativ som fungerar när man inte orkar vandra så långt. Och som belöning fick du se mycket vackra vyer! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad ska man göra? Du hade gjort likadant! envisa kärringar.... Ibland önskar jag att jag vore ännu mer envis

      Radera
  11. Så ni har varit norröver. Vackra bilder. Kram!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas