söndag 20 november 2022

Nej!

 


Nej! Jag vill inte ha snö. I allafall inte före Lucia. Helst inte alls.

Men nu finns det en sak som är riktigt rättvist, och det är att man inte kan påverka vädret. Ingen, hur mycket pengar eller inflytande man har, kan rå på vädrets makter.

Kände inte alls för den dagliga promenaden, men tog mig i kragen och tvingade mig ut. Även maken iklädde sig vinterkläder och gick med. 

Det var riktigt ordentligt halt på byvägen. Och det syntes att det även varit problem för bilarna. De hade spårat långt ut på kanterna, för att undvika de redan isiga spåren. 

Vi fick gå ännu längre ut på kanterna ..eller i mitten. Bestämde oss för att gå en bit på en mindre åtkörd skogsväg.

Det blev ändå ingen långpromenad... Bara  tre km. Vände när vi kom fram till den lilla smala bron, som går över en bäck vid skjutbanan. 

Och samma väg hem igen...

Förstår att det finns de som haft mycket mer besvär med snön, än vad vi har med våra ynka centimeter....


Det har blivit flera känslor med NEJ, de senaste dagarna.

NEJ! Inget vettigt resultat av klimatmötet i Egypten. 

NEJ!  Ett land som hindrar och sätter press på Sverige, för att tillåta ett medlemskap i Nato, fäller bomber över Syrien. Vilket j-a land! 

NEJ!  Säger jag ju egentligen till NATO-medlemskap... men blir ändå förb-d å NATO-vännernas vägnar 

NEJ!  Säger jag definitivt till att Sverige ska skicka vapen för 3 miljarder till Ukraina. Anser inte att vi ska bidra ned något annat än humanitärt bistånd i något krig.Tre miljarder är massor av pengar. Tänk vilken nytta de skulle kunna gjort som bistånd till länder där det varken finns mat eller rent vatten.

NEJ., slutligen... för nu får det vara nog med negationer... till VM i extremt odemokratiska Qatar... 

Frustrerad! Minst sagt. 

Men inget att göra åt! Får glömma eländet och se en deckare på tv i stället!

18 kommentarer:

  1. Lider med alla som fått en massa snö. Håller med om att det är alldeles för tidigt. Själv är jag så tacksam för varje dag den uteblir!
    Ha en fin kväll nu och strunta i att störa dig, så mår du mycket bättre!
    Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, jag ska inte störa mej...men jag retar mej... Ha det gott! //Anna-Lena

      Radera
  2. Det ser ut som om vi fick betydligt mera snö här än vad ni fick. Så jag får väl gratulera. Håller inte med dig i alla negationer, speciellt inte om Sveriges bistånd till Ukraina. Hoppas du menade miljarder och inte bara miljoner, för då skulle jag skämmas.
    Å VM - det är ju inte Qatars fel att landet fick VM utan FIFAs med Sepp Blatter i spetsen. Vi skriver 2010. Å hur mycket korruption det än handlade om till höger och vänster så var öppningsmatchen en total katastrof för hemlandet. Spelarna var då definitivt inte köpta. Å hälften av det drygt 67 000 åskådarna lämnade arean i halvtid då Qatar låg under med 2-0. Så otroligt pinsamt för Qatar. Men deras skrytbyggen till arenor är magnifika. Klimatstyrda är de också. Visst har man tänkt på nästan allt utom spelarnas usla prestation. Å då har man ändå legat på läger sedan september...

    SvaraRadera
  3. Ja du vet ju mer om VM bakgrund. Men att skicka miljarder till Ukraina... det är helt sjukt. Inget blir bättre av det...//Anna-Lena

    SvaraRadera
  4. Jag tycker att det är underbart med snö. Det bästa är då det är minusgrader under en längre tid, typ i tre månader, så snön får ligga. Tyvärr så töar nog snön bort hos oss nu i veckan.
    Kram Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gossar att ni har ganska mycket. Nej, snö klarar jag mej utan. Kram _/Anna-Lena

      Radera
  5. Vad gäller snön eller vädret är dte inget ag an påverka så jag tar det för vad det är. Men visst är det väl tidigt med snö nu. Här i Stockholm har det kommit en hel del igår, i natt och idag. Mer kommer.
    Har också varit ute och tyvärr var det blött. Bättre med några minusgrader.
    En del negationer men inget fel i det.
    jag tillhör ju dem som tycker att Sverige, precis som Norge, där jag delvis vuxit upp, skulle gått med i NATO redan efter andra världskriget. Och om vi i Sverige vore i Ukrainas situation skulle vi vara tacksamma för bidrag. Men Sverige har ju ofta "fegat ur" när det gällt.
    Finland och Norge har ju aldrig gjort det och båda har varit rejält utsatta för krig.
    Jag är uppvuxen i en familj där människors och länders frihet alltid stått högt på listan och är präglad av det.
    Men visst kan man se saker och ting på olika sätt beroende på erfarenheter och det en tycker är viktigt.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår din inställning, utifrån din uppväxt.
      För min del så förstår jsg inte att det är viktigare att försvara sitt land än att överleva... Olika tsnkesätt!
      Men snö idag. Tyvärr! Men den lär försvinna om några dagar. Krsm//Anna-Lena

      Radera
    2. Att överleva för egen del är ju viktigt om en vill kämpa för ett lands och folks frihet och överlevnad. Jag kommer aldrig att stå och se på när någon vill beröva mig detta. Men är ju uppvuxen med detta sätt att tänka.
      Men att tycka olika är ju inget märkligt i sig.
      Kram

      Radera
  6. Egentligen så kan vi påverka klimatet men det går ju inte så där i en hast, så det är ju bara att finna sig i det som inte går att påverka i en hast ;). Men jag förstår dig väl, snön kom tidigt men förhoppningsvis så rinner den bort snabbt.
    Tre kilometer var ju ändå rätt så bra med tanke på föret. Jag gissar att många inte har vinterdäck på , bilarna då förstås ;), och då är det riskfyllt att vara ute på vägarna, för andra med, Så klokt att ta en annan väg utan stor trafik.
    Det blev många nej från ditt håll men så blir det nu och då.
    Vad gäller Ukraina så har de blivit våldtagna, de ville inte krig och de behöver både det ena och det andra för att klara biffen. Bistånd på olika sätt, helt enkelt. Förfärligt är detta krig, alla krig. Må det snart få ett lyckligt slut . Låter nästan bisarrt detta med lyckligt slut med tanke på alla olyckliga som är berörda. Men må det ta slut, slut, slut!
    Ha en fin kommande vecka!
    Kram
    Karin

    SvaraRadera
  7. Den högsta önskan man har, förutom att familjen ska må bra, det är ju att världen ska "rätta till sig" igen. Slut på krig och fokus på att stoppa klimatförändringarna.
    Lite mer snö idag... Får nog försöka leta fram några vinterkängor...
    Förhoppningsvis försvinner snön snart . Ha det gott! Kram//Anna-Lena

    SvaraRadera
  8. Jag håller med dig när det gäller flera av dina nej och jag kan förstå din frustration.
    När det gäller snön är den dock något som vi får inse hör årstiden till men personligen föredrar jag barmark. Vinterdäcken är ju inte på så jag hoppas på bättring i vädret.

    Önskar en bra start på den nya veckan!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man tycker olika.
      Ni har nog fått mer snö än vi.
      Karin är på väg hit, tillsammans med Ava. De brukar komma den här veckan, då både jag och KP fyller år.
      Karin kan jobba härifrån under några av dagarna medan vi tar oss an Ava. I morgon får hon åka med till kusinerna.
      Karin har kört över Hässleholm för att lämna Adina, hunden, till sina svärföräldrar. Har varit besvärligt väglag ända till Markaryd. Hon är i Värnamo nu.. och väglaget har blivit bättre.
      Inte kunde man räkna med snöoväder , när hon planerade resan för ett tag sedan...då det nästan var sommar.
      Kram //Anna-Lena

      Radera
  9. Snö här uppe i Dalarna hör liksom till, tyvärr smälter det ju undan när det inte är rejält kallt. Men att du har en annan åsikt har jag respekt för, liksom till flera andra nej...Nato däremot är jag nog för, kanske för att jag är uppväxt i skuggan av gamla Sovjetunionen. Och präglad av äldre släktingar och deras kamp för frihet. Nu ska jag ta en sväng ut med jycken som tyckte det var skoj med snö...i en minut, sen ville han in igen! Ungefär som du? Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad är frihet? Överskattat? Fast inte skulle man vilja leva i Afghanistan eller för all del i något av de muslimska länderna. För där finns ingen frihet för kvinnor...och andra olika grupper.
      Snön ligger kvar, men lär väl försvinna om några dagar. Kram //Anna-Lena

      Radera
  10. Ja, det var många nej och jag håller med på en hel del.
    Vintern har verkligen kommit nu. Här har vi mycket med snö och det kör ihop sig för både bilar, bussar och tåg. Hoppas att tunnelbanan går nu så att Mysingen kan passa sin tid på Danderyds Sjukhus.
    Ni gick ju långt i alla fall, för det är minsann inte lätt att gå i halka eller snömodd. Jag har inte varit ut i dag, det är lite för vanskligt för mig. Bättre lycka i morgon,hoppas jag.
    Fina vinterbilder, fast det inte är så mycket med snö.
    Ha det fint och kram från Wiolettan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas att Mysingen kom iväg. Gissar att ni har det riktigt besvärligt med all snö.
      Man tycker olika... och det är ju det som är bra! Kram //Anna-Lena

      Radera
  11. räcker med en kvart i dagsljus för bättre nattsömn 🙂

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas