torsdag 26 maj 2011

Instämmer inte

Dirleton Castle, nära Edinburgh, Skottland bidrag till Sanpshot of Europe - kategori platser




I de allmänna klagovisorna om skolan, så finns det en jerimiad som handlar om hur dåliga våra elever är, vad det gäller svenska och matte - och även kunskapsmässigt överlag. Sämre och sämre har det blivit - tänk, så mycket bättre det var förr.




Jag håller inte alls med om detta. Jag anser tvärtom att svenska elever har betydligt bättre kunskaper än vid någon annan tid. En helt annan förståelse för vad de håller på med, än vad vi hade i sextio-sjuttiotalets skola och en helt annan förtrogenhet med de resurser - goda och mindre goda - som finns i den värld vi lever i.


Förtrogenhet som inte skolan riktigt besitter - eleverna har ofta en större sådan, än vad vi har, vi som ska vara deras läromästare och vägvisare. Och då menar jag inte bara allt som gäller det digitaliserade samhället, utan även det som gäller kreativa tankar och det som gäller en hållbar utveckling.




I PISA och TIMMS och allt vad det heter så mäter man kunskaper på barn runt om i världen. Svenska barn presterar inte lika bra i matte och i svenska som man tidigare gjort. Vad som mäts framgår inte, men vad jag har förstått, så är det mycket matte utifrån att räkna ut svar på uppställda tal. Nu tycker inte jag att det ha så mycket med matteförståelse att göra, alla kan ju lära sig den tekniken. Nej, förstår matte det gör man när man kan se olika lösningar och vägar till lösningar och förklara hur man gör när man följer detta till ett svar. Processen är viktigare än svaret - svaret kan vi få fram på miniräknaren - processen fram till beräkningen, den måste ske genom hjärnarbete. Den processen är våra barn bra på!




Läsförståelse är en annan sak som mäts. Men vad är det man ska förstå? Skönlitterära texter med mellan-raderna-läsning. Barn läser gärna böcker, men de läser lika gärna en fackbok som en skönlitterär bok. Många föredrar kortare texter - jag tror att det har med vår tidsanda att göra. Kortfattat och snabbt. Jag ser absolut inga problem med läsförståelsen om man läser kortare, men ganska svåra texter. De allra flesta klarar dessutom de skönlitterära texterna utmärkt, MEN det finns sådana barn som inte gillar att läsa berättelser. De har alltid funnits, de har inte blivit fler. Jag har haft elever under min tid som inte läst en bok till slut under sina första sex år. De är numera såväl ingenjörer, ekonomer som kreativa produktutvecklare .... och tjänar en massa mer pengar än en sketen lärare.




Personligen tror jag dessa undersökningar är mer till skada än till nytta - de är inte på något sätt utvecklande eller utvecklade för den tid som vi lever i.




Slutligen måste jag skriva lite om elever skrivande. Jag har haft elever som i sexan inte fått till mer än några rader, då de ska fabulera fritt. Min tre-fyror skriver långa berättelser, och de är bra. En del glömmer någon punkt här och där, men det är ju inte hela världen - när i hela sin framtid kommer de att skriva något av betydelse för hand ..... och datorn finns ju där som hjälp och stöd, vad det gäller både stavning och meningsbyggnad.




Nä, eleverna var inte ett dugg mera kunniga förr. De är dags att skriva en hyllningssång till dem, tycker jag!


2 kommentarer:

  1. Visst är det så. Har sexor som jag blir riktigt imponerad av. Så mycket de kan och så bra de uttrycker sig, på engelska till på köpet.

    SvaraRadera
  2. en savoir plus jetez un œil ici vérifiez ce lien ici maintenant Celine Dolabuy déménagé ici Chrome-Hearts Dolabuy

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas