Han berättade att inlärning går till så att fakta tas upp i bakre delen av hjärnan, tolkas i den stora mittendelen och organiseras och omvärderas i den främre delen. Organisationsdelen mognar ganska långsamt, vad det gäller pojkar kan det ta tjugofem år innan den är "färdigmogen". Tecken på omognad är bl.a. okoncentration, oförmåga att sitta still - man vill röra på sig eller luta sig mot bordet, man vill pilla med pennan eller något annat. Dessutom säger man ofta saker som är lite ogenomtänkta.
En mycket intressant föreläsning!
Varvid två tankar uppstod i min hjärna: När det nu finns forskning på att pojkars hjärna tar längre tid på sig att mogna, måste man inte ta hänsyn till det i läroplaner och framförallt i kunskapskrav och bedömning? En omogen hjärna har inte den uthållighet som behövs för att uppfylla kunskapskrav på högre nivå. Inte är det konstigt att pojkar har sämre betyg än flickor.
Min andra tanke, den gällde mig själv: Jag har svårt att sitta still i upprätt läge en längre stund, jag pillar nästan alltid med något - om inte annat håret- eller ritar/kladdar då jag lyssnar. Det händer fortfarande att jag kommer med oigenomtänkta uttalandet - även om det har blivit bättre. Är då min hjärna- vid närmare 58 års ålder - fortfarande inte mogen? Enligt vad föreläsaren sa, så kan man genetiskt ha hjärnor som har denna "funktionsnedsättning".
Kul med något annat än läroplan iallafall.
Har gjort en LPP enligt KONSTENS ( SKOLVERKETS) ALLA REGLER idag. Den tog 3 timmar att göra, tillsammans med kollegan. Och då har vi inte planerat arbetsgången, eller tittat på det material som ska användas. Känns som om det blir lite väl tungt om man ska skriva syfte, centralt innehåll, konkretion, arbetsmetoder, bedömning mm varje gång. Och väldigt fyrkantigt om man ska plocka formuleringar ur läroplanstexter. Testade att göra en med egna ord, men med samma rubriker under sommarlovets sista dagar. Där fick jag med allt jag skulle göra och satte ord på det jag ska bedöma.... mina ord. Planen gjordes på mindre än en timme.
Nej, det får inte bli för mycket tid som läggs på bling-blång. Barnen och deras kunskapande/färdighetande/utvecklande måste vara det centrala.
Tog en rask promenad när jag kom hem. Laddade ner Runkeeper i mobilen för ett tag sedan. Den appen registrerar sträckan, tiden, medelhastigheten och antalet kalorier man gjort åt. 296 kalorier på 5,12 km. Det frestar på att bränna kalorier, det är tydligt. Tiden blev 53 minuter - nu har jag en tid att förhålla mig på, vad det gäller Stockremmarundan. Det är bra!
Ljungen är helt ljuvlig! Får ta en långsammare promenad, med kamera i stället för tidtagare, och verkligen njuta. Ska nog få till det under en av de närmaste dagarna.
I morrn kommer barnen till skolan. Då börjar vi på RIKTIGT!
Intressant föreläsning! Hjärnan är superintressant.
SvaraRaderaLPP tycker jag är bra. Vi har jobbat med det i flera år och har hittat ett bra sätt att jobba tycker jag. Om man gör rätt blir LPP ett bra redskap och ett bra underlag för skriftliga omdömen och IUP. Allt hänger ihop. Men de får inte blir för omfattande och byråkratiska.
Ha nu en bra start med dina elever!