onsdag 30 mars 2011
Kreativitetsklassen
söndag 27 mars 2011
Örebroövernattning...
torsdag 24 mars 2011
Engagerande e-twinning
Fotoprojektet, där vi tog hem två segrar förra året, går också i repris. Foton börjar strömma in, de ska vara inne före maj månad de också. Så många barn det är som fotograferar, och som dessutom är duktiga fotografer. Det för vi tacka digitaliteten för.
Det tredje projektet som vi jobbar med är ett konstprojekt. Tio skolor från hela Europa har bidragit med sin konst under hösten, och utifrån detta så är det meningen att vi ska bli inspirerade och göra något i samma anda- fast på annat sätt.
Idag och i går har ví haft konst på schemat under två halvdagar. Otroligt engagerade elever, alla jobbade bra och många snygga konstverk föddes.
Potatismålningen ovan är gjort på inspiration av en förskoleklass i Skottland. Många elever ville testa tekniken och flera riktigt fina tryckbilder blev resultatet.
Ska försöka få in en trädgren och låta skorna bli påskpynt. Om nu eleverna inte propsar på att få ta hem skorna redan nästa vecka. De var så stolta över sina kreationer. Kanske kan det bli något för modevärlden .
Och så ska jag kolla i kursplanen för 2011 - bild - och kolla hur många olika moment vi lyckats få med tack vare vårt europeiska projekt.
måndag 21 mars 2011
Snösmältning, snödroppar samt sorkskott synliga
I perennrabatten kring altanen har en oinbjuden gäst varit på underjordisk vandring under vintern. Sork eller mullvad har skjutit upp jordhögar på några ställen. Ingen stor katastrof direkt, klart möjligt att återställa. Sju plusgrader och lite blåst har satt ordentlig fart på snösmältningen, även här på höglandet mellan Grimsås och Nittorp.
Stannade en stund extra i skolan idag, sedan Skolväskan tipsat om en ny Ken Robinson-föreläsning på nätet. Man blir så nöjd och glad när man hör denne omtalade man säga sån´t som man själv tänker.
- Konformitet i skolan är rent förödande
- Se varje elevs möjligheter.
- Se inte bara teoretiska ämnen, pluggämnen, som viktiga.
- Arbeta ämnesövegripande
- Tänk på hållbar utveckling i allt skolarbete
- Gärna prov. men bara som diagnos - inte som syftet med undervisningen
Hoppas att våra bestämmare kunde vara kloka att visa föreläsningen för alla pedagoger på kommande studiedag. Vi behöver lite motvikt till Björklundsideologin. En ideologi som inte stämmer med nya läroplanen - medan Ken Robinsons tankar är läroplanstänket när det är som bäst.
Jag önskar att man kunde var tre lärare om två klasser/klassenheter och kom i rutiner där man gjorde planeringar gemensamt och lade upp ämnesövergripande arbetsområden, istället för som nu ha olika lärare som ansvarar för olika ämnen. Lärare och ämnen kan ha draghjälp och nytta av varann.
Dessutom önskar jag att förslaget om att bygga en ny F-6-skola för hela rektorsområdet i centrala Nittorp - som varit utan skola sedan 1962 - klubbades och blev verklighet inom några år. Så klokt att göra en större skola, med större möjlighet till att olika komptenser skulle kunna samverka, än att som nu, det hela tiden görs en massa nödlösningar på tre små, och mer eller mindre renoveringsbehövande skolor. Tänk, så kul att få jobba på en helt ny skola, byggd för dagens behov. Önskar också att jag finge vara med i utformningen - har ett antal idéer om lokaler ........ bibliotek skulle vara Navet - datorer och böcker .... stora rum ........... mycket space... lämpliga för både rörelse och sittande .... bildsal, musiksal centralt, flera no-rum .....
Musikalen om Sverige som Toppenklassen ska spela upp för föräldrar om tre veckor börjar ta ordentlig form. Många av eleverna vill göra något litet soloframträdande med sång, instrument eller som skådespelare. Härligt så länge de vågar och vill. Har flera elever som får mig att rysa, så bra sjunger de....
Spinning om en stund .....nu är de inte så lång tid kvar innan man kan ge sig ut på rörlig cykel. En lite annan upplevelse än att sitta på den stillastående. Men ledarna har till 90 % fått till härlig musik .... utan den skulle nog spinning bli en omöjlighet ...........åtminstone för mig.
lördag 19 mars 2011
Våren välkomnas
Katten på bilden ovan, träffade jag på eftermiddagspromenaden. Hon hade lärt sig att gå på toa utomhus hon... Helt ogenerat för omgivningen dessutom :)
torsdag 17 mars 2011
Kjolkort, känguru, kreativitet
När jag var i Borås i tisdags, så var jag i några affärer i Knalleland och kollade deras utbud av vårkjolar. En enda kjol kunde jag hitta. Så snacka om att de är kort om kjolar i affärerna. Det fanns bara en massa överdelar, många som man möjligen skulle kunna bära till tights. Nu är jag 57 år gammal, 176 cm lång och rätt kraftigt byggd - nej, det är inte snyggt på mej. Jag vill ha ett par nya kjolar till våren - var hittar man sådana? Får hoppas på London ... bara fyra veckor kvar innan det är dags att åka till världens härligaste storstad.
Idag är det Kängurudagen. Det betyder att Nationellt Centrum för Matematik, med säte vid universitetet i Göteborg, ger ut årets matteuppgifter för test, tävling och utveckling för alla elever från förskoleklass till gymnasiet. Så härligt att kunna visa att matematik minsann är så mycket mer än siffror, speciellt för de barn som tycker att siffror är jättejobbigt, medan de har t.ex. en utmärkt spatial förmåga. Mina treor och fyror har fått jobba med gamla Ecolier och Milou och de tycker att det är jätteroligt. En otrolig entusiasm, även från dem som inte har så lätt för matte normalt. I morrn ska alla tre-fyror få göra ett enskilt test ( tidigare har man jobbat i två eller tre grupp) med årets Känguruuppgifter.
Senast den 25 mars ska resultaten vara inrapporterade, så det finns möjlighet att testa sina matte-helhetskunskaper även nästa vecka, om någon är frånvarande. Tänkte att treorna ska få välja det enkla Milou eller det svårara Ecolier, som är det som ska rapporteras in för treor och fyror. I en tidigare klass så kom en elev och var så stolt, hon hade hittat sitt namn på nätet - hon var tredjen bäst av svenska deltagande tredjeklassare i det årets Kängurutest. Kul!
Och konstateras bör - det är inte själva testet som är det mest intressanta - det är de diskussoner som de ger upphov till. Samtidigt som de faktiskt är ett bra komplement till nationella prov, som är ganska mycket mer sifferstyrda.
Hittade en länk på animationen av en Ken Robinsson- föreläsning, och gjorde en repristitt.
Inspirerad av denna lät jag igår mina elever i grupp hitta så många användningsområden av ett gem, som man kunde komma på - 20-25 minuters brainstorming. Det blev inga 150 olika användningsområden, som man i föreläsningen påstår att ett förskolebarn kan komma på, men det blev 55. Så visst har vi lyckats döda kreativiteten rätt ordentligt redan.....
Men det kom ändå många kreativa förslag och ett av de mest kreativa var att man skulle kunna bygga en dusch av gem. Både jag och klasskompisarna ifrågasatte detta, men eleven ifråga tog med sig ett par nävar gem hem och lovade komma med en duschprototyp inom några veckor. Sådana initiativrika och utmaningsbenägna elever, det är verkligen något att bygga framtid på.
Om en timme börjar step-up/styrka. Dags att byta till träningskläder och underhålla den gamle kroppen en smula.
tisdag 15 mars 2011
Blodbanksbidrag
Man vet aldrig vad som händer, kanske kommer jag en dag att behöva tillförsel av den livgivande hemoglobinrika vätskan, och då känns det också bra att ha lite att "ta ut".
Kollade på FB innan jag tog fram bloggsidan. En av mina FB- vänner och IRL-vänner undrade var solidariteten har tagit vägen. En bra fråga tyckte jag, tog en funderare och kom snabbt fram till att jag inte hört ordet "solidaritet" på årtionden. I stället har det varit ordet "lojalitet" som blivit ett ledord.
Vilket jag anser vara förödande .... inte för att orden är varandras direkta motsatser - men de står ändå i det motsatsföhållandet att solidaritet främjar öppenhet, omtanke och medkänsla medan lojalitet medför slutenhet, medtanke och omkänsla. Lojalitet kan vara en god sak, men det kan också vara kvävande, medan solidaritet alltid är byggd på medmänsklighet.
I morse läste jag följande på Twitter:I want every child to head to school knowing their education is America’s priority. Let’s seize this moment and fix No Child Left Behind.
Det var Barack Obama som hade skrivit denna Tweed. Jag önskade så att samma solidaritetstanke skulle gälla våra svenska barn. Att ingen någonsin ska lämnas bakom, att ingen aldrig någonsin ska behövas utsättas för prov och omdömen som visar att de inte duger, att alla barn ska få den hjälp och stöd de behöver, att alla barn ska få utvecklas utifrån sina egna förutsättningar och få möjlighet att sträcka sina egna utvecklingsmöjligheter så långt som det är möjligt.
Visst står alla dessa önskningar som målsättningar i såväl vår nuvarande som i vår kommande läroplan. Men de tycks inte gälla, då kommunerna inte anser sig behöva leva upp till det skrivna. Och hur det kan vara möjligt att de, trots kontrollsystem som skolinspektionen, inte behöver ta ansvar för att läroplansmålen nås, det förstår inte jag. Och ingen tycks förstå det heller, jag har ställt frågan till många, men aldrig fått något svar.
Vad är viktigast - lojalitet med dem som de flesta människor röstat på i valet, eller solidaritet med våra barn och deras möjligheter att få en god framtid? För det måste väl vara det som det handlar om, annars skulle väl någon för sjutton gubbar säga i från. Och det räcker inte med en ifrånsägare .... vi måste hjälpas åt. Vem vågar vara med?
För att återgå till vardagligheterna, så blev det en liten sväng i Knalleland också. Stimulerande för en lantis att komma till stan några timmar, inte minst för att se hur olika människor kan se ut. Jag tycker att det är så fascinerande att titta på folk.
När jag kom hem så möttes jag av tre katter. De tycker också om folk... de gillar att ha en människa i huset. Fast för dem känns det bäst med det gamla vanliga....
söndag 13 mars 2011
Bloggbredd- bloggbegränsning?
Tråkigt, tycker jag ... jag vill veta mer om människan bakom bloggen, även om jag också är intresserad av tankar, forskning och fakta inom de områden var bloggar jag valt att följa.
Bredbloggandet kommer att fortsätta för min del, det är mitt sätt att vara och så jag vill ha det. Mest kommer bloggbredden att begränsa möjligheten att bli en "erkänd" bloggare, med plats på lärarnas blogginnelista. Men det kan jag leva med.
Dagens första bloggtanke är en hangover sedan i fredags kväll, då till min stora förtjusning Ken Robinson visade sig vara gäst hos Skavlan. http://www.ted.com/talks/ken_robinson_says_schools_kill_creativity.html har jag sett ett antal gånger och jag anser att den brittiske "siren" bara öser ur sin skolklokhetssynsbrunn. Han ser att kreativiteten dödas av kunskapsskolan, samtidigt som man förstås måste ha kunskaper. Kunskap och kreativitet står inte i motsättning till varann, de bär varann, MEN det får inte bli så att kunskapsundervisandet kväver kreativiteten.
Varvid tankarna går till något som just nu diskuteras flitigt på Twitter - ja, jag har äntligen hittat ett stort användingsområde för det mediet - nämligen skolkaptenens senaste utspel om att man ska skriva in i skolförordningen att man ska ha mer katederundervisning.
Med påföljd att kreativiteten dödas ytterligare. det är klart att vi ska ha kunskaper och genomgångar i skolan. Vi ska diskutera problem av olika art och vi ska informera varann om vad som händer och sker och varför - men eleverna måste också ha möjligheter att själva hitta nya vägar och arbeta med det som passar dem bäst.
Tyvärr så ger inte politikerna alla kommuners barn möjlighet till detta. Läraren behöver också tid för fortbildning och att hänga med i olika färdighetsutvecklande områden. Det är ju bra om man som pedagog ligger steget före inom de flesta områden .....
Därmed avslutas skoldelen av dagens bloggande. Vill bara tala om att den som gjorde mig besviken i början av veckan har hört av sig och framfört sina tankar om att det inte blev så bra som det blev. Jag är ytterligt glad för detta.... finns inga hårda känslor kvar!
torsdag 10 mars 2011
Tre träningstillfällen...
På söndagen är det zumba. Roligt, rörligt - gott för den gamla tanten.
På måndagen är det spinnng. Med bra musik, så är det ett bra träningspass, som också känns bra för den övermedelålders damen. I måndags var det dessutom inlagt en stunds styrkepass och jag kom hem och kände mig extra glad efter passet, för det hade varit så kul.
På torsdagar är det stepup/styrka. Step up är ingen höjdare för den som har en rygg som inte gillar alla rörelser. Den gillar inte step up. Men styrkedelen är bra för hela den massiva kroppshyddan och ryggen tolererar den också.
Så på torsdagarna har jag stått där och varit riktigt arg på mig själv för att jag utsätter mig för att få ordentligt ont. Samtidigt vet jag att jag kommer att göra om det. Träning är faktiskt ganska beroendeframkallande .... på gott och ont ... :)
Tindrakatten har åkt hem till sig. Broderskapet med fru och "svärdotter" var och hämtade henne på eftermiddagen. Bruna och granna var de efter en vecka i solen. Låter gott att ge sig i väg bort från regn och snö och slask ..... men det är inte världens enklaste i vårt jobb. Visst kan man ta sig ledigt utan lön - men man får ändå göra en hel del av jobbet som ska göras - genom planeringar och efterarbeten.
Kattpojkarna har gått omkring smått osaliga och undrat vart den lilla granna tjejen tagit vägen. Verkar dock som de gett upp och gått till vila - eller också så har de särdeles kort minne.
Storylinen flyter på. Idag har familjerna åkt på semester till olika ställen i Sverige. De ska skicka ett vykort till varje annan familj från sina olika semesterorter. Powerpointarna om resp. hemstad blev klara igår - snygga och prydliga - översatta till engelska, med hjälp av Google translate ( och redigerade i engelsk text av mig ) - redovisade och sedan skickade till Erik i Boulder. Antagligen får vi en PP från Erik´s hemstad i morrn.
Jag går verkligen omkring och njuter, när jag ser de olika grupperna 8-11 åringar sitta och jobba med dator, papper, penna och böcker .... och jag ser att ett lärande - både kunskaps och färdighetsmässigt är på gång.
Efter semestervistelserna ska vi träffas på en vetenskapfestival i Stockholm och där avsluta vår storyline. Tårta utlovas vid festligheterna ... fast det vet inte barnen än, förstås.
Många tycker att storyline kräver mycket av läraren. Jag håller inte helt med. Visst måste man ha struktur och visst springer man stundtals omkring som en skållad råtta för att ge hjälp - men samtidigt så lever storylinen sitt eget liv och är delvis barnens egen produkt.
Ska bli intressant att se utvärderingen av det, för eleverna, nya arbetssättet.
Skolan har anmält sig att delta i arbetet kring Earth hour. Bra material från wwf. Och man har inte på något sätt förbundit sig för att släcka ner och delta i manifestationen.... det är väl inte riktigt min grej .... men det långsiktiga arbetet, det är något som alla skolor verkligen borde ägna sig åt ... och förhoppningsvis också gör.
tisdag 8 mars 2011
Fettisdagsfritt...
Dagen kunde ha blivit riktigt bra. Vi diskuterade den nya läroplanen i grupper, ledda av utsedda personer. Bra att diskutera med dem som jobbar i rektorsområdet ... och inte bara med dem som jobbar på samma skola. Bra diskussioner/samtal i en trevlig grupp. Idédelgivning, öppna tyckanden - även om sån´t som går emot nationella prov, bedömningar och betygstänk. Vad jag tycker det är härligt med öppna diskussioner, där man får tycka vad man vill utan att få ogillanden.....
Ändå så ger dagen mest taggtrådskänsla. Försöker formulera anledningen utan att gå utanför bloggtillåtenhetens ramar. Får till det så här: Varje arbetstagare med likadana arbetsuppgifter måste få samma möjlighet till delaktighet, information och diskussion. Så länge några har större inflytande och ett större försprång i sitt tänk, så blir det inte bra och bäddat för besvikelsekonflikt............
Så just nu känner jag mig lite stukad..............men det är väl bara att ta nya tag och bygga upp sig igen.
Fick även info på plats samt via mail, som för min del, kan kännas ganska positiv. Ny start på gammal plats.....
Jaja, det går över - bara det att jag blir så besviken på människor ibland. Fast det kanske de bli på mej också.
Nya läroplanen är lite spännande. Känns som den kan passa mig bra - man måste jobba tematiskt för att få med allt ..........plus att man trycker mycket på kreativitet och entreprenörstänk. Sen går det inte ihop för mig att man ska sätta betyg i alla olika ämnen, när man samtidigt uppmuntras att arbeta ämnesövergripande. Alltså i varje enskilt so/no-ämne. Gamla oä-betyget skulle passa mycket bättre....
Ska analysera storylinen om Sverige och kolla vilka ämnen jag fått med där..... och vilka "delmål". Kan bli intressant....
Kort promenad blev det efter studiedagen. Solen sken - även på taggtråd och halvförfallna hus.
Funderar på om det är comme il faut att använda uttrycket studiedag längre. Jag gör det i allafall. För alla förstår vad jag menar.
söndag 6 mars 2011
Kattkortskavalkad - konkurrent kommer
Fastlagssöndag - nej, det blev ingen semla idag .... får hoppas på fettisdagen i stället.
Förståsigpåare - alla mediamusikvetare som uttalade sig om gårdagens melodifestivalsavsnitt. Segrarna var utsedda i förväg. De som i verkligheten vann, de var förtida förlorare. Usch, vad jag blir trött på alla som tror sig veta och förstå. Men jag gillade båda låtarna som blev vinnare.
Fetma hos barn, i dagens tidning igen. Hu, så hemskt, ropar man. Tänk på vilka följder det kan få i vuxenlivet. Jag har alltid varit tjock.... jag lever än.... Vad jag blir trött på fetmafokuseringen.
Fotografering fick det bli i stället. Tog med en kamera och gick ut med katten.....
... ja, inhysingen - Tindra. Vågar inte släppa henne, hon får vänta med att gå fritt tills hon är hemma i Backgården igen.
Tindra har funnit sig ganska bra i att vara kopplad. Om jag följer hennes väg. Tvärtom är inte att tänka på. Jag har insett att jag är en kattmänniska - ut i varje enskid cell.
Men att en springer spaniel dyker upp, det gillar inte katterna. Två har redan gått in, och Fransson vill gärna ha mattebeskydd.