Helg... och äntligen läge för lite utevistelse.
Kände absolut vittring av våren, under det att jag stavpromenerade till och från Hallåsen och till och från asfaltsvägen.
Mötte Irene då jag kommit in bit på väg. Hon utförde en helomvändning på sin promenadrikting och gjorde mig sällskap till nordsvenskhästarna hemvist. Tog några bilder på dem, men alla blev suddiga. Kameran kanske börjar bli trött på att jämt få hänga med i luddiga fickor.
Hemma igen ville den iallafall visa att snödropparna stuckit upp sina huvuden och snart kommer att stå i full blom. Schysst vinter, som ger den första vårkänningen redan i februari. Så var det även förra året... och då blev också sommaren lång och härlig...
Har inte "rört på mig", alltså gympat/tränat/promenerat på hela veckan. Så det kändes extra gott att få ta en ordentlig promenad i dag. Känner i axlarna att de inte använt stavar på mer än två veckor..... och känner i ryggen att den tackar för att den fick lite upprätt-stöd igen. Stavar är superbra på tanter med muskel/skelett-småkrämpor.
Veckan som gick, den gick fort. Återigen kommer tanken på att tiden går fort, men saker känns längesedan. Tittar på min ännu lite brunbrända spegelbild och undrar hur det blev så. Javisst ja, vi har ju varit i ett utland som inte var speciellt soligt, men ändå pigmentpåverkande. Nästan så man glömt, fast det bara är en vecka sedan.
C-E har varit sjuk hela veckan som gått. Förkylningen som bröt ut på atlantön, blev värre och värre och gav upphov till en riktigt eländig hosta. Hoppas att han kan vara fit for work igen på måndag.
För egen del så har jag varit lite småförkyld, haft konstigt ont i kroppen någon dag... men i övrigt varit pigg. Många elever är också halvkrassliga i skolan eller helkrassliga hemma. Februari lär ju vara den mest sjukdomsdrabbade månaden....
Från att ha jobbat med no-tema under en period, har vi nu gått över till so i klassen. Det är ju så att när man är gammal mellanstadielärare, så har man nästan alla ämnen i sin utbildning. Slår mig återigen hur mycket mindre tid såväl förberedelsearbete som efterarbete tar i so, jämfört med no. Har många gånger påtalat detta för såväl kollegor ( och de som undervisar i båda ämnena håller med) som rektor, men har inte fått något gehör för att en no-lärare borde ha lägre undervisningstid än en so-lärare.
Nu har jag mer undervisningstid än jag har haft på många år. Tog extra musiklektion för att jag har så bra betalt för mitt jobb.
Förstelärarjobbets dilemma. Speciellt för en sådan som jag, som på något sätt vill visa att jag gör skäl för min extra lön.
Det som skrevs i min uppdragsbeskrivning som femtusen kronor extra-betald lärare, det har jag redan genomfört. Handlar om att eleverna ska uppmuntras att läsa mer, att ge dem bättre läsförståelse, att utöka läshastigheten, att ge dem nya upplevelser genom böckerna.
Härligt att se lässuget på vår skola!
Så just nu så har jag tagit på mig en timme extra musikundervisning med yngre elever, för att kompensera lite för extralönen.
Önskar att man som 1:elärare kunde får lite mer befogenhet och tid för det man vill genomföra. En tid som absolut inte får vara på några andra lärares bekostnad. För min del så skulle jag vilja att alla klasser/alla skolor i mitt område skulle kunna få ta del av min kunskap om böcker, och att jag kunde få möjlighet att serva alla med böcker och bokprat... och i detta samarbeta med barnbibliotekarien på kommunbiblioteket, ett samarbete som redan är igång, men som ytterligare kunde utvecklas.
I vår kommun är de flesta 1-lärare anställda på ett år ( utom de som leder mattelyftet, de har såväl ledig arbetstid för sitt uppdrag som längre förordnande). Tänker att jag inte kommer att söka "karriärtjänsten" nästa år igen.... och jag kommer inte att göra det om jag inte får tid för att genomföra ett ordentligt projekt... men får jag det, ja, då kan kan tänka mig att fortsätta....
Nationella prov för utsatta sexor är i full gång. Är så glad att jag slipper vara med detta år, efter att under två år, ha varit med om hur man slösat bort en hel vårtermin för sjätteklassare, för att hinna alla delproven.
När jag inte har egna elever i sexan, så är det lite intressant att se vad proven innehåller, och vad man kommit fram till då man sätter in vikarier för att ordinarie lärare ska åka iväg på samrättningsdagar.
Läste igenom sexornas berättande text plus bedömning, och blev helt förskräckt över hur olika man bedömt. Ska man göra en objektiv bedömning, så måste en och samma person/personer rätta alla texter, och bara några texter per dag. Även om det finns bedömningsanvisningar, så är det ändå mycket personligt tyckande som avgör vilket betyg som sätts. Dessutom kommer jag ihåg från förra årets alla rättande dagar, att man blev väldigt trött framåt eftermiddagen, och rättade /bedömde på ett sämre sätt än då hjärnan var morgonskärpt.
Anser att nationella prov i sexan är helt bortkastad tid, och bara ett underlag för statistik.
Då vi jobbade mot förra läroplanen så var det nationella prov i sv, ma och en i åk 5 . Det var bra, för då hade man hela sexan på sig att åtgärda de brister som proven visade på. Den möjligheten togs bort när man flyttade allt till våren i sexan... och dessutom utökade provens innehåll och antal ämnen.
Läste på Borås Tidnings insändarsida i veckan, att Borås kommunala allians ville vara med i försöket att testa betyg i åk 4. Men snälla, tänkte jag, var det inte skolledare och lärare som skulle få bestämma detta.... inte okunniga kommunpolitiker. Skolans innehåll ska inte vara politiskt anser jag, politikerna ska enbart se till att skolan får medel att drivas på ett bra sätt, utifrån perspektiv forskning och emperi.
Svägerska, svåger och deras dotter är verkliga quiz-nördar. Dessutom är de synnerligen allmänbildade inom alla områden.
Förra våren var jag eller C-E fjärde hjulet i deras lag och vann den fyra omgångar ( varav de tre bästa räknades) långa quiz-kampen på Glasets hus i Limmared.
Säsongens quiz-kamp har nya ledare och frågemakare ( levande musik av de duktiga ungdomarna dessutom)
och går över sex gånger. Fyra av sex omgångar räknas vad det gäller slutsegern. I höstas hade varken jag eller C-E möjlighet att vara "hjul fyra" så de fick anlita andra medhjälpare. De två gångerna blev det en omgång utan placering och en seger. I vår ska vi försöka vara med i laget, antingen jag eller C-E. I januarikampen kom vi trea, i torsdags var det vinst ( och rejäl sådan) igen. Känns nästan lite skämmigt att komma fram och ta emot pris vid varje tillfälle som jag varit med....dels för att jag är hjul nummer fyra... och dels för att det är lite tråkigt för andra lag att "Gretas vänner" nästan alltid kommer på prispallen, och oftast av alla, överst....
_- Är du inte alls intresserad av skidor, undrade C-E, då jag satte mig vid datorn istället för framför VM-TV. Funderade lite och kom fram till att det är jag nog inte. Speciellt som det nästan alltid tycks vara klart, redan före start, att norrmännen ska dominera loppet. Kan tänka mig att kolla när det är stafett, där kan det vara spännande.
Ute regnsnöar det. Typisk vårvittring. Dagen är länge ljus. Mindre än en månad tills den ljusa tiden vinner över den mörka.