Fitbit har utfört ett antal mätningar under veckan.
Jag tycker att det är så fascinerande! Avståndsmätning, stegräkning, trappräkning, pulsmätning... och sömnkvalitét.
Inser att olika digitala "devices" /apparater mäter lite olika.
Har understundom haft en app på telefonen som avståndsmätare/stegräknare. Den mäter lite snålt, jämfört med de telefonappar jag haft sällskap med på promenaderna. Jämför man med fitbitappen, så mäter flera av mina sällskapande mobilappar lite väl bra.
Dagens promenad runt Stockremma mätte 5, 14 km. Något måste man ju tro på, och jag har bestämt mig för att förlita mig på fitbit till 95 %. Tror att jag mätte upp samma sträcka med vanliga gpsen en gång och fick resultat 5, 05 km. Så någonstans på dryga 5 km, bör den ganska ofta använda promenadrundan ligga på.
Blodtrycksmätningen i början på veckan, tyckte både jag och blodtryckssköterskan gav ett helt ok resultat. Medelvärde för alla mätningar på hela dygnet 144/84. På natten, gjordes mätningar en gång per timme. Medelvärdet på dessa var 124/77.
En läkare skulle förstås bedöma, inte sköterskan eller jag...
Den bedömande doktorn ringde i torsdags eftermiddag och ville öka dosen blodtryckssänkande medicin. Han var inte helt nöjd med mätresultatet.
Det är bra att man försöker behandla en behandlingsbar åkomma, så bra som möjligt. Så nu har Losertan-tabletterna blivit utbytta från vita till gula.
Sen det väl bara att konstatera att, även om jag har en mycket vanlig och, med behandling insatt, en ganska "god" kroppslig "åkomma", så önskar jag att det varit en läkare med god kunskap i svenska språket som hade bedömt min blodtrycksmätning. Som det nu var, så fick jag inte svar på de frågor som jag ställde Han tycktes inte förstå vad jag menade....
Betyg är offentlig handling. Vi brukar skicka efter betygen från 7-9, till vår skola. Mest för att se om vi, då vi satt betyg i sexan, gjort liknande bedömningar på eleverna,som lärarna i 7-9 gör.
Oftast stämmer det ganska bra.För de flesta elever så blir det en dip i betygen på hösten i sjuan, medan man på hösten åk åtta, i de allra flesta fall, VAD DET GÄLLER TJEJERNA, har likvärdiga betyg, jämfört med de betyg som man hade i sexan.
Men vad är det som händer med killarna? Naturligtvis är det några av dem som fortsätter att ha bra betyg, men alldeles för många pojkars betyg sjunker under hela högstadiet.
Handlar det om att killarna har en senare pubertet än tjejerna?
Handlar det om att i många killars värld, så är det o-coolt att satsa på skolan?
Handlar det om att många tjejer lägger ner "för mycket tid" på skolan, så mycket tid att de kan riskera att blir stressade, deprimerade, drabbas av ätstörningar, av psykosomatiska sjukdomar?
Något som slår mig, och som gör mig bekymrad, då jag läser de samlade betygskatalogerna för åk 7-9, det är det stora antalet F som en del av eleverna är bedömda med. Ganska många,faktiskt.
När en elev har fler F ( inte godkänt) än E (godkänt) och uppåt i betygsskalan, är det då fel på eleven,lärarna eller på skolsystemet?
Det uttrycks ofta i information om betyg, att det inte är eleven/människan man bedömer utan dess kunskaper /förmågor, utifrån de kunskapskrav som finns i läroplanen.
MEN, vad är det man värderar egentligen? Jo, betygen!
Med ett antal F, så är ens värde inte så högt!
Enligt psykologdottern, så är det så att ca 10% av alla våra elever, inte har förmåga att klara av de krav som skolans mätinstrument ställer på dem.
Som jag ser det, så är vår nuvarande skola, där man bara mäter elevernas värde med betyg, utifrån ett otal mer eller mindre förståeliga, och för ett framtida vuxenliv, mer eller mindre viktiga kunskapskrav, helt kass, för väldigt många av våra elever.
De svaga har ingen möjlighet att stå upp mot de krav som ställs, de elever som har lätt för skolarbetet, de pressas allt för hårt, av sig själva och av föräldrar ( och lärare) att nå högsta betyget.
Jag förstår att det är bra med någon form av betyg för ett antal av eleverna, nämligen för dem som sporras att jobba bättre för betygens skull. Min åsikt är, att om man nu ska ha betyg i grundskolan, så skulle det räcka med, IG, G och VG. Samt gärna något annat uttryck för IG, än Icke Godkänd....
Dessutom anser jag att det inte ska vara "fult" och "fel" att vare sig gå om en årskurs, att flytta upp en årskurs eller börja förskoleklass/ettan ett år senare än vid "rätt" ålder. Speciellt killar, födda under årets sista månader, borde kollas enligt någon skolmognadsmodell, anser jag.
Man borde också bedöma och mäta andra saker än en massa, delvis, oförståeliga kunskapskrav. Social kompetens, samarbetsförmåga, kreativ förmåga, förmåga att tänka utanför "boxen", initiativförmåga.....
Lästräning bör dessutom ges utifrån elevens förmåga redan från första skoldagen. Speciallärare behövs på alla skolor. ( Specialpedagoger... vad gör dom????)
I söndags blev det biobesök i Tranemo. Filmen om Ted Gärdestad. Enligt diverse recensenter, så är filmen värd ett "betyg" på 3 eller 4 , på en femgradig skala. Själv så skulle jag ge den 3,5
Idag ska vi bege oss till Borås för att se en film som fått mängder av femmor och fyror, nämligen Three billboards outside Ebbing, Missouri. Ska bli intressant om jag också tycker att den är så bra. Ibland kan jag tycka att filmer som är högt bedömda, kan vara lite svåra.
Fitbit viar 7717 steg. Målet är 10 000 per dag. Får väl ta några varv här i huset, för att få uppleva dagens digitala målgångsfyrverkeri. En del steg blir det förstås i Borås också.
I morgon tänkte jag, nördiga människa, försöka få till 10 000 steg på en och samma promenad. Avståndsmätning för det? Antagligen närmare 8 km....
Amarýllisen ovan, den måste ha lite problem med tidmätning, Precis när juletiden helt passerat, då är den på plats med sina vackra blommor. Njutningsvärdet av en vacker blomma, det hamnar alltid på ett högt värde.