Eleverna var ganska överens om att måndagen skulle passa bra - det är en så tråkig dag i sig...
Så fick det bli ... och snart var logiktänket i full gång. Rush hour, (på spelplan och på nätet), Chocolate fix, logikpuzzel och logik/matte-träningsportalen Lumosity.
När man går omkring och lyssnar på elevernas tänkande, så blir man högst imponerad. Oj, vad lätt en del ser lösningarna.... sån´t som en annan inte ser så lätt.
Och så påstår man att våra elever har en låg kunskapsnivå i matte. Ja, kanske i det som vi var så bra på - att göra korrekta uträkningar i algoritmer. Det blir inte alltid rätt... Men vad spelar det för roll - hur många kommer att använda algoritmer i sin verkliga värld - det är ju miniräknarfunktioner som räknar åt dem ... och vad vi behöver ägna vår kraft åt i skolan är att utveckla mattetänket, så att man slår rätt tecken på räknaren.....
Är det OK att börja använda miniräknaren helt och fullt i sexan???? Jag tror ju det ... men hur är det med högstadielärarna. Hänger de på????
Musik i en 25 elever stor 5-6 är inte alltid lätt att få till. Speciellt som man inte har riktig koll på ungdomarnas favorit musik. Det tycks i allafall vara så att färre barn har musik, olika artister och musikstilar, som intresse, än vad de hade bara för några år sedan. Det tycks också vara enkel musik som går hem... och då kan jag ju faktiskt spela den på pianot - eller gitarren.
"Fairytale" tycker barnen är BRA. Noterna till den kunde jag köpa i direktköp (bara att skriva ut) från Notpoolen. Dyrt, i och för sig, 35 kr för två notblad - men en bra möjlighet.
En annan toppenmöjlighet är att ta hjälp av Youtube i musikundervisningen. Idag fascinerades vi av Für Elise på gitarr ( helt otroligt bra) och av Cornelis, sjungande "Brevet från kolonin." Eleverna tyckte att det var mycket roligare att sjunga tillsammans med Cornelis, än till mitt gamla vanliga pianoklink.
Jag tror att musikundervisningen i 5-6 ska bli riktigt bra detta läsåret - tack vare att olika slags musik är så lättillgänglig!
När jag kom hem var det dags för promenad. Det var längesedan jag använde MBT-skorna. Det är riktigt tokigt att jag glömmer av dem så ofta, för när man "rullar" fram på de rundade sulorna, så får man en riktigt snygg hållning. Huvudet högt, magen inåt ( så långt det nu går) och bröstet utåt. Nackdelen med MBT-skorna är att de inte fungera så bra i ren skogsterräng - man vrickar sig lätt om underlaget är ojämt. Men en halvmil på grusväg går bra - och det var väl från v andringen på grus och sand som tekniken utveckalades. Masajernas barfota teknik.
Dyrt - men absolut bra!
jag tycker det är så roligt att lyssna på elevernas tankar i matte. Har börjat med en ny fyra i matte nu. Imorgon ska jag introducera olika spel för dem. Det ser jag verkligen fram emot. jag tror de kommer att älska Blokus, Rush hour och Chocolate Fix.
SvaraRadera