Visst jobbar jag i en fantastisk skola, med alldeles speciellt aktiva, ambitiösa och vetgiriga elever. Arbetsmoralen är oftast på hög nivå, och jag har svårt att förstå att det någonstans finns elever som, omvittnat, inte gör ett skapandes grand på en lektion - eller t.o.m. skoldag. Så jag har haft tur... och jag har aktivt jobbat för att få aktiva och öppna barn.
De senaste dagarna har varit ännu mer aktiverande är tidigare ... och jag känner att jag börjar komma dit jag vill nå.... att få bort så mycket lärarstyrning som möjligt. Att vara handledare och coach i stället.
En väg till detta har faktiskt "kanonen" och den strömmande videon varit. Har jobbat med historia under en period, repeterat forntiden och framåt, för att komma in på det "nya", stormaktstiden.
Hittade mängder av nya videos på mediapoolen.Barnen har aktivt följt dessa, lärt sig och diskuterat och bara velat se mer och mer av.
Efter att själv ha fått en kreativitetstänkdusch i Seville, så kom jag på att jag kunde en improvisation, och göra någon av eleverna till Gustav Vasa och några till hans rådgivare. Resten av klassen fick ställa frågor till Gustav om hans liv och hans tidsera. Vi fortsatte sedan med nya personer... sönerna Erik och Karl. Jag blev synnerligen förvånad över hur bra det hela blev, hur aktiva alla var, hur bra fågor de ställde och hur väl de olika kungarna, med lite rådgivning, besvarade detta.
Superkreativt.... och ett kreativt lärande! Ett lärande helt utan lärobok. Visst är det bra att kunna lyssna, se och förstå .... inte bara låta läsandet vara det enda saliggörande.
Kollega J har haft huvudansvaret för no-tema elektricitet. Eleverna har kopplat sladdar och batterier och lampor och folie och diverse annat - och testat och lärt sig genom att göra.....Igår satte eleverna, i grupper om tre-fyra, igång att bygga ett spökhus där en lampa så småningom ska kopplas in. Till huset ska också skrivas en berättelse med en handling. Superaktivt, superkreativt. Bild, teknik, svenska är ämnen som alla utvecklas i detta spännande tvär-kursplansarbete.
Det färdiga arbetet ska visas för fadderbarnen....
I måndags kom en tjej från gymnasiet och påbörjade sitt projektarbete i klassen. Hon ska komma fem gånger och föreläsa om olika rovdjur. Hon började att berätta om lejon, och hon gjorde det på ett synnerligen fängslande sätt. När jag lyssnade till den karismatiska nittonåringen, slog det mig att sexorna kunde jobba vidare, mind-mappa det som föreläsaren berättat, och sedan göra ett eget arbete och berätta för sina fadderbarn i ettan och tvåan. Absolut aktivitet utbröt även här.
Känns att jag själv varit i full aktivitet i en och en halv vecka utan paus - knappast ens på kvällarna. Börjar bli lite trött.... Men snart är det sportlov..... ja, det ska bli skönt med någon dags ledighet .... men en hel vecka... det är väl ändå att ta i - nu när ALLA är i full gång!
Lägger in några Sevillabilder. Har väldigt svårt att acceptera snö och kyla just nu - det var den enda nackdelen med att åka till vårvackra Andalusien.
Härligt med kreativitet! Crea diem! Tycker också att det ska bli skönt med lov. Är så trött. fast det är så roligt att jobba med alla kreativa elever. Har filmat mina femmor som intervjuat kända amerikaner i World Tour. På fredag ger vi oss av till Vancouver för nästa etapp. Jättekul!
SvaraRaderaHa det bra.
Du är full av etnusiasm och kreativitet =) Det kanske var så att du också smittade nittonåringen som var på besök...=))
SvaraRaderaFina bilder och mycket sant att läsa. Jag försöker att komma dithän jag också..leda och coacha =)
Jag jobbar en vecka till...du kan ju komma dit och hjälpa mig =)
Använde kanonen för första gången igår, strömmade en film om vintern från Mediapoolen. Det var så enkelt! Skönt att inte behöva boka filmer flera veckor i förväg...
SvaraRaderaHärliga bilder från Spanien, man lägtar allt efter sommar och sol när man ser dem =)