- Tänk, så goda nyskördade bananer från Teneriffa är, hörde jag någon säga på renaste svenska, då vi besökte den lilla välsorterade supermarketen nära hotellet.
- Hemma äter jag aldrig bananer för dom smakar inget, men här kan jag äta hur många som helst, fortsatte personen sitt resonemang.
Naturligtvis köpte jag också några bananer, för att få känna på den fantastiska skillnaden.... men jag kände ingen skillnad alls. Teneriffabananerna var jättegoda, men det är ju bananerna som vi köper här hemma också. Försöker köpa Kravbananer så långt det går, och trots att det ( förhoppningsvis) är skillnad på odlingssätt, så känner jag inte där heller någon skillnad mellan krav och kravlösa böjda, gula bär.
Kanske var det så att den Teneriffabanangillande personen inte ätit banan på så länge, att hon inte längre kom ihåg mogen banansmak. Kanske hon mest ätit gröna, omogna tidigare...
Att det mesta som går snett i skolan är lärarnas fel, det tycks vara den rådande inställningen.
Kanske beror det på att regering och opposition skyller på varann för misslyckandena, och ingen vill ta på sig någon skuld ( finns det någonsin någon politiker som gjort det.... ?) och då får man skylla på dem som inte kan skylla på någon annan.
Blev riktigt upprörd, långt in i själen, då man förra veckan beskyllde lärarna för att ha övergivit pojkarna, men påföljd att dessa halkade efter tjejerna, vad det gällde betyg, kunskap och karriärmöjlighet.
Delade av mig av den inneboende ilskan på lärarrummet, och fick fler att ilskna till, beroende på det orättfärdiga mediala påhoppet.
Nej, vi har absolut inte övergivit pojkarna. Däremot finns det många tjejer som är övergivna i skolan. Pojkar ( nu generaliserar jag, för visst finns det undantag) tar plats i klassrummen, både vad det gäller att be om hjälp och att helt enkelt ta tid från undervisningen genom att vara störande och okoncentrerade.
Tjejerna däremot ( även här en generalisering för det finns enstaka undantag) jobbar på, hjälper varann och väntar tålmodigt tills alla pojkar kommit till ro, så att lektionen kan påbörjas ( fortsätta)
Tror att detta är något som alla som jobbar i skolans värld kan skriva under på.
Varför halkar killarna efter tjejerna då?
Jag har mina teorier utifrån vad jag sett under alla mina 38 skolår.
Killarna är mera bekväma av sig än tjejerna. Det ska gå lätt, surfas fram på ett väloljat bananskal.
Det ska vara kul, så fort det tar emot, så vill man inte längre. ( Har mammor curlat mer för sina söner än döttrar, under årens lopp? )
Man tror på en karriär som fotbolls/ishockeyproffs, och då behöver man inte "bli" något annat, skolan blir inte viktig.
Det är coolt att vara lite strulig och ifrågasättande och ta tid från kunskapssökande, förmågeuppbyggande och lärande. Tjejer är ofta tvärt om, de konkurrerar med varann - men inte med killar - och vill bara bäst, ha toppenbetyg. ( Vilket inte är bra det heller, för alldeles för många tjejer mår dåligt i sin prestationsångest.)
Vi lärare är belagda med tvångströja, vad det gäller att i bedömningar uttrycka något om elevers sociala agerande.
Det är bara kunskaper som ska bedömas, strulighet får det inte nämnas något om.
Föräldrarna har inte tid med sina barn.
Barnen har så mycket fritidsaktiviteter och sena kvällar, att de inte orkar vara på topp under skoldagen.
Skollagen friar föräldrar som inte tar sitt föräldraansvar och dömer i stället skolorna för bristande föräldrarollskompenseringsansvar.
Förr i tiden, så fanns det något som kallades obs-klasser.
Elever som störde undervisningen upprepade gånger, blev förpassade dit under kortare eller längre tid.
Det var nästan uteslutande pojkar i dessa klasser. Det var nästan uteslutande manliga lärare som ledde dessa klasser, vad jag kommer ihåg, var det vad jag kallar "bra" och "mänskliga" lärare, sådana som gjorde att eleverna kände sig sedda. De flesta elever kom tillbaka till sina ordinarie klasser ganska så snabbt. Föräldrar var förstås inblandade i processen, och då de allra flesta ville att deras barn skulle gå i en normal klass, så ställde både föräldrar och skola krav på eleverna, och för det mesta så kom också dessa barn att fungera helt ok i den ordinarie klassen.
Och någon stämpel på att man en period gått i obsklass, det fanns inte med .... iallafall inte som jag kommer ihåg.
Idag ska det integreras till förbannelse.
Alla ska vara lika, ingen får särskiljas.
Där tror jag att det allra största problemet i svensk skola ligger, alla ska vara konforma.
Jag tycker inte att det är schysst att den som stör, till varje pris ska vara med i sin klass, och helt enkelt stjäla den tid från andra, som är deras undervisningstid.
Att man sedan måste utöka skolhälsovården i skolan för de elever som på detta sätt visar att de inte mår bra, det är en självklarhet!
Faktum är att jag också tror på nivågruppering. Kommer ihåg en av mina jättestora klasser i förra skolan, där jag fick möjlighet att dela den drygt 30 elever stora klassen när vi hade engelska och matte. På den tiden var det jag som var engelskaläraren ( det har jag inte varit de senaste fyra åren tyvärr) och med tanke på den stora skillnaden mellan elever i just engelska, så kom jag överens med föräldrar att vi skulle nivågruppera och t.o.m läsa efter två olika läromedel. Det blev en lite mindre och en lite större grupp. Det funkade jättebra och både jag och matteläraren kunde möta eleverna där de befann sig på ett helt annat sätt, än då vi hade blandade starka och svaga elever i grupperna.
Så här för man inte tycka idag , men med ålder och erfarenhet, så gör jag det.
Jag vet inte vem som är vinnare på den svenska skolans "lika-tänk", men jag vet att det finns många, många förlorare.
Tittar på Teneriffabilder, har strukit linnen och skjortor och plockat in baddräkter in garderober... och fattar knappast att det bara är en vecka sedan som solens strålar brände gott på det blekfeta skinnet. Önskar så att samma UV och ljuskälla ville visa sig på våra breddgrader också.
Våren är nog redan hos oss, meteorologiskt sett. Snödropparna blommar för fulla muggar och all snö är upplöst i flytande form sedan lång tid tillbaka.... men jag vill se solen också.
Blev en städdag idag. Gott att ha det gjort för några veckor framöver.
När solen äntligen kommer och avslöjar fönsterrutornas status, ja, då får man ta det också.
Lite blandade bananer blev det i detta inlägg.... vilket ju för min del inte är alldeles ovanligt ..... kan inte förstå alla dem som kan hålla sig till ett enda ämne på sin blogg.....
De har väl lite bättre ordning i sin hjärna än vad jag har, antagligen.....
Tror det.... dags att testa!
Det finns ju schyssta bananer också. Det är väl sådana lärare som du, som ser att alla är olika och behöver bemötas olika. Det har blivit så snävt i vårt samhälle både vad det gäller tänkande, tyckande och ekonomi. Det är väl inte så konstigt om många faller utanför ramarna då. Vi blir inte mer lika varandra bara för att någon beslutar att så ska det vara. Tänk om vi kunde uppskatta olikheterna mer och ge alla utifrån vars och ens förutsättningar. Håller med dig i det du skriver och drömmer om förändringar. Ha en skön helg!
SvaraRadera