fredag 28 oktober 2016
Fredagsfunderat
Solen sken då eleverna gick hem kl tjugo i två.
Då gick jag också hem. Det gäller att ta tillvara på ljuset, nu när mörkret härskar.
Lite osmart att gå ut på halvlång promenad utan mössa på huvudet,
med en halvförkylning i näsan. Avskyr mössa. Mösstiderna är på ingående. Eller redan ingådd. Många tycks älska mössa. Vill inte ta av den alls. Undrar om de har nattmössa också.
Det var länge sedan som jag gick denna rundan motsols. Medsols också förresten. Någongång på sensommaren.
Kom ut på hygget som skapades i somras. ( Inte på bilden förstås, för det är inget hygge... alla kan väl se att det är en väg..)
Var helt lost då jag stod där på hygget. "Måste hålla vänster för att komma ut på skogsvägen", tänkte jag. Jag höll vänster... men kom ändå ut till höger om den väg som jag skulle gå åt vänster på.
Det är ganska ofta man känner sig lite lost, nu för tiden.
Gamla vana webbsidor ändrar sig gång efter annan, så man vet inte alls hur man ska navigera sig, då man hittat rätt.
Folk ändrar sig också, så man undrar vem det är som hälsar på en ibland. Dom kanske tror att de hälsar på någon annan än mej, förresten. Skönt att de inte kommer fram och ska ge en en hälsa-kram. Jag avskyr det där med att hälsa kramandes på folk som jag inte riktigt känner/ känner mig bekväm med. Ett ordentligt handslag ... eller bara ett hej med ögonkontakt, det räcker så gott för mig.
Sista dagen före ett lov, är det frågesport i mina klasser. Numera via Kahoot. Grej of the day- frågor och frågor på sån´t vi jobbat med i höst. Upptäckte att allt inte alls är som man tror. Eleverna mina, de utvecklas snabbt nu!
- Ganska onödigt vetande det här, kommenterande en klok elev. Kunde inte annat än att hålla med. Samtidigt som vi konstaterade att det är så frågesporter är uppbyggda. Allmänbildning? Onödigt vetande? Ja, det kan man fundera på. De allra flesta tycker att frågesport är rätt så roligt.
Har funderat en del på fenomenet Grej of the day. Har ju blivit jättestort. Upphovsmannen är ute och föreläser över stora delar av världen.
Vi har gjort över 200 grejs of the days. Eleverna tycker fortfarande att det är kul, då de två gånger per vecka tar fram Grej-anteckningsboken.
Men hur mycket kommer de ihåg? Frågesporterna visar att det inte är så mycket, Jag har också glömt en del som jag gjorde frågor på/hade "miniföreläsningar" om under förra terminen.
Är grej of the day flugan en nedåtgående trend? För mig känns det så. Bäst före tiden är ute. Läroplanen ger inte så mycket stöd för frågesportskunskap....
Men det är mycket intressant hur en företeelse kan byggas upp till något riktigt stort, med hjälp av media/sociala medier. Lika intressant är att jag går på allt nytt i ett tidgt skede.... och ganska så snabbt tröttnar. Snart kommer det ju något annat och då blir det da capo.Igen.
Hälften av klassen ville göra mer Kahoot, fler än den jag gjort, sista dagen före lovet, till ära.
Vi tog en gammal. Jag har tydligen 20 stycken. En del kunskap blir kanske lite gammal, men grej of the day grejer, de håller oftast ett tag. Iallafall några år. Så länge som Kahoot är den frågesporttillverkarsida som är i ropet.
Hälften av klassen ville göra, det som jag tänkte att de egentligen skulle göra. Programmera.
Att programmera, det är inne nu. Undrar om det också är en fluga. eller om det kommer att komma in i läroplanen, vilket en del/ många tror/förespråkar.
Jag köpte in ett programmeringsprogram från Natur och Kultur, Codemonkey. Försöker hänga med i det senaste själv, genom att göra uppgifterna. Inte helt enkelt. Inget som jag har med mig från barnsben direkt.
En del av eleverna tycker att CodeMonkey är för enkelt, och jobbar hellre i gratisprogrammet Schratch.
Det är ok för mig. Inser att en blind höna inte kan undervisa om något, som de klart seende haft mitt framför sina ögon under en lång tid.
På kommande veckans kompetensutvecklingsdagar, så ska det programmeras, både med Navet och med en av de unga kollegorna. Så de blinda hönan kanske blir lite mer seende.
De flesta eleverna gillar att programmera. Bara det att vi skulle behöva utöka skoltiden för att hinna med både det och allt annat, så det blir någorlunda kvalité i allt.
Som sagt, om livet är vänligt, och låter en hänga med några år till: Undrar om programmering kommer att vara ett ämne på det alltmer tydligt synliga barnbarnets schema?
En del lärare är lediga nästa vecka. Alla skolbarn ( tror jag) har sovmorgon och fri tid. I vår kommun jobbar vi må, ti och on. Jag tycker att det är rätt goa dagar. Äntligen får man tid att sitta ner med kollegorna och PRATA. Och göra det vi inte hunnit med. Tyvärr är inte våra förskoleklasslärare med. De är med på läslyftet, däremot. Det är verkligen toppen att kunna samla ALLA som jobbar på vår lilla skola, vid något tillfälle.
Efter lovet börjar vi med luciaövningarna. En härlig tid.
En sak kan dock uppröra mig till vansinne och ohälsosam blodtryckshöjning.
Det är när killar kommer och säger att de ska vara lucia, och att det är diskriminerande att killar inte får vara lucior. Skitsnack! Lucia är en tjej, punkt slut. ( Pratar inte om mina egna elever..... säkrast att framhålla detta...man vet inte vilka lömska figurer som letar efter inte-lämpligt-att-skriva-grejer på min blogg.)
Lite, lite sommarkänsla finns det kvar en dag som denna.
En del vill behålla sommartiden året ut. Det skulle jag också vilja. Men nu har vi inte sommartid året om, och då gör det ju inte så mycket att vi ställer om till den normala tiden. Mörka kvällar, ja visst. Det gäller att skynda sig hem när elevtiden är slut. Elevfritt jobb går bra att göra i lampans sken.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas