På dagens områdeskonferens, så medverkade tjejerna från Navet. Naurligtvis handlade det om matte. Dagens ämne var skolgårdsmatte. Nya tankar för mej - och intressanta.
Ett bra sätt att snabbt lära geometriska figurers namn är ju att göra samma lek, som då man byter träd. Alla pentagoner byter plats, alla trianglar byter plats, alla figurer med nittio graders vinklar i byter plats, alla figurer utan vinklar byter plats.... ja man kan fortsätta hur långt som helst. Kollega J kom direkt på en variant, att göra måla area på en del figurer - att märka ut omkretsen av andra. Du står på eller i en figur....
En annan användbar figur var cirkel/cirklarna med tal 1 -10. Vi gjorde en multiplikationslek. Bestäm en siffra 1 -4. Ledaren kastar en sten som hamnar på någon siffras område, multiplicera denna siffra med din egen, fortsätt sedan att multiplicera och addera de olika produkterna tills man kommer till hundra - men du måste sluta i tid, man är "UTE" om summan blir över hundra.
Tallinjen med såväl plus som minus var också uppritad. Vi fick bl.a ställa oss vid det tal som vi tyckte var lagom temperatur - och det var en uppgift som gav upphov till en del diskussion. Vad då lagom varmt ? Ute, inne, i vattnet????
Kul och utvecklande - och jag tar gärna emot fler idéer på skolgårdsmatte/utematte.
En mindre rolig information var att den databas där vi skriver omdömen och IUP i, helt ska byta skepnad. Vi har haft PODB (jag kommer inte ihåg vad förkortningen står för) i 4-5 år, och är nu inkörda i hur den fungerar. Men nu ska allt stängas ner och byggas om - och först den 18 nov får vi nästa utbildning i hur den funkar.När jag då ställde frågan om vi kunde få fram till den 20 januari på oss att lära oss databasen och skriva omdömen om eleverna, så fick jag ett rungande NEJ av den som makten besitter. DET SKA VARA KLART FÖRE JUL!!!
Jag blir så besviken på ett sån´t bemötande - och jag blir också besviken på mina kollegor - ingen annan öppnade munnen, och jag tror att det är fler än jag som är trötta och stressade när vi går mot adventstid. Varför måste lärare vara så otroligt flata - bara tiga tyst och göra som sagt är, trots att det ofta slutar i knägång och aska?
En blandad dag förstår jag. Både trevlig och mindre trevlig. Stå på er och vägra jobba övertid. Om inte redskapen fungerar kan vi inte utföra arbetet i tid.
SvaraRaderaVi hade utvecklingsgruppsmöte i vårt område idag. Har hamnat i den gruppen igen. Vi diskuterade handlingsplaner och lokal pedagogisk planering. Det verkar som de flesta har börjat använda en modell som jag jobbat fram och att det funkar bättre än vad de flesta trodde från början.
Nä men vad roligt! Tänk vad det enkla kan vara svårt att komma på. Jag snor dess idéer rakt av och ska pröva dem efter höstlovet. Du går väl på höstlov i e.m. Njut och ha det så skönt, själv ska jag på Skolforum mån och tis nästa vecka - ska bli såååå roligt!
SvaraRadera