Idag kom jag att bli delaktig i två för mig ganska obekanta skolföreteelser, årkurs ett och utomhuspedagogik. Samtidigt!
Klart imponerad blev jag över att se tjogtalet små barn, rustade i varma vinterkläder, medförande en ryggsäck, ståendes på led. Det skulle inte funka bland det större barnen....
I ett snygg rad traskade vi så 500-600 m för att komma till skolskogen. Där brukar F och 1 jobba tillsammans en gång i veckan. I ordinarie läraes frånvaro, och med enbart klass ett, så skulle barnen delas in i grupper, tre och tre. I dessa grupper skulle sedan vissa uppgifter utföras.
Uppgift 1: Ge alla i gruppen en kram! Mysigt!
Uppgift 2: Hitta föremål i skogen och bilda en kvadrat med dem. Jättebra uppgift ... det blev kottar, kubbar, pinnar i fyrkant.
Uppgift 3: Sjung en sång med en siffra i..... Svårt ... Jag undrade för mig själv varför man gjorde en så´n grej ute....
Uppgift 4: Hoppa groda tre gånger kring ett träd..... Bra!
Det blev ytterligare några matteuppgifter och någon sång innan det var dags att ta fram ryggsäckarna och den fika/frukt som fanns där i.
Efter en stunds stillasittande så var barnen frusna och ville gärna gå hem. Så även den lärare som normalt jobbar inomhus, om det inte är extremt bra väder ute.
Det är intressant att prata med 7 åringar. De är så förståndiga och vill berätta allt. De är tillgivna och tycker om alla som visar dem lite intresse.
Var med lite i klassrummet också, och förstår att det inte är så lätt att undervisa i en etta - det gör så stor skillnad om barnen kan läsa eller ej....
Men bra kompetensutveckling var det för mej..... och jag är helt övertygad om att det kommer att funka med utomhuspedagogik för dessa barn, långt upp i åren, om man ger dem tillfälle till det. De är ju redan extremt inkörda på det, efter att ha tränat i förskoleklass och i ettan.
Och jag anser nog att det är kommande lärares skyldighet att följa upp det som gjorts i lägre klasser.
Och jag anser nog att det är kommande lärares skyldighet att följa upp det som gjorts i lägre klasser.
Vi borde nog alla byta elever ibland. Det är intressant att se hur barn utvecklas under sina år i skolan. Själv har jag varit med på mina nuvarande elevers resa genom skolan, ända från trean. Det har varit fantastiskt att följa dem så länge. Mina erfarenheter av detta skulle kunna fylla många sidor, och framförallt skulle skolpolitiker/tjänstemän vara betjänta av att höra om barnens olika utvecklingsfaser, som sker vid så olika tidpunkter för olika barn.
Att få följa med till sjuan och få undervisa i ett ämne skulle vara väldigt intressant. För några skulle det vara bra att ha med fröken/mormor/mamma ( man har ju blivit det mesta under snart tre och ett halvt år) som trygghet - men framförallt skulle det vara mycket intressant att se vad som händer med dessa studiemotiverade och trevliga ungdomar under grundskolans sista tre år...... Eller åtminstone i sjuan....
Vad eleverna tycker, ja, det vet jag inte - men jag tror inte att det skulle vara något negativt för dem.....
Men tyvärr - så är det inte i vår kommun - och vad en sketen mellanstadie önskar och tycker, det struntar de styrande fullständigt i.
Men tyvärr - så är det inte i vår kommun - och vad en sketen mellanstadie önskar och tycker, det struntar de styrande fullständigt i.
Bilderna från utepedagogiken är tagna med mobilen ... jag som alltid har två vanliga kameror i skolan glömde båda två.....
Det är roligt att få lite inblick i andra lärare arbete. Hos oss ska alla under den här terminen besöka en annan enhet och följa en kollegas arbete. Har inte tagit tag i detta än.
SvaraRaderaUtomhuspedagogik är också kul. Var mycket mer ute förr när jag jobbade i en montessoriavdelning F-6.
Visst är det viktigt att få inblick i de andras arbete med eleverna. Vi har pratat om dt i något år nu, att vi vill kunna komma in på andras lektioner. Det är spännande att se hur eleverna beter sig när de har en annan lärare som undervisar. Men...tiden...den finns inte, har man inte lektion själv så har man massor av planering eller rättning som ska göras. Mn skam den som ger sig...nu får det bli av!
SvaraRaderaUtomhuspedagogik är inte så gångbart i mina ämnen, men jag hänger gärna på om någon annan vill ha min hjälp.
Bra bilder tagan av mobilen =)