tisdag 25 oktober 2011

Tycka till....


... det är jag ganska så bra på. Ibland ligger jag väl lite in utkanten av vad som är lämpligt i tyckandet, åtminstone här på den offentliga sidan.
Men det är ju ändå i olika tyckanden som påverkan och förändring sker.
Det finns sådana som inte tycker att folk ska tycka..... de vill skydda det de är satta att skydda eller har personligt intresse att skydda.
Personligen tycker jag att det är mycket bättre att folk tycker än att de inte gör det.

I vår nya läroplan så ha det centrala innehållet följande skrivning:
Eleverna i åk 4-6 ska utveckla sin förmåga att argumentera i olika samtalssituationer och beslutsprocesser.
En skrivning som jag verkligen tar fasta på. Vid ett tillfälle, 60 min, i veckan har jag fyran respektive femman i svenska. Guldlektioner för mig.... tror nog också att eleverna känner det så.
För ett tag sedan så kom ju förslaget från bildningschefen att man i stället för att renovera tre skolor i vårt område, skulle bygga en helt ny. Något som en del av eleverna i femman verkligen engagerat sig i.
Den ännu helt visionära skolbyggnadsplanen har givit tillfälle till argumentation för eller emot - eller både och.
Igår blev vi färdiga med fyra insändare till den lokala gratistidningen. Genast efter det jag skickat in de olika insändarna så fick jag ett positivt svar från STT, jo då, man skulle med glädje ta in insändarna när det fanns plats för dem.
Lite, lite orolig kände jag mej ändå ..... det finns de som tycker att mitt tyckande är för mycket...... och att jag påverkar mina elever att också tycka, och det är inte bra. Speciellt som de tycker annorlunda än vad de "borde"......
MEN jag har följt läroplanen och allas åsikter har fått komma fram, både för och emot....

Idag var det "finbesök" på skolan. Finbesöket passerade den öppna dörren till biblioteket, som också är min mattesal. Det var femmornas lektion, och de undrade vem det var som gick förbi. Jag bad "finbesöket" komma in och det gjorde hon gärna.
- Det är ju Mona Sahlin, sa någon av eleverna.
Nu var det inte det, men det var vår ganska nytillträdda kommunchef, en parant kvinna i mogen ålder.
Kommunchefen kom in, presenterade sig och berättade kort om sina arbetsuppgifter, varvid någon av eleverna frågade om hur det blir med skolan i Nittorp. Vi fick veta att det var en utredning på gång, men att det är en långt kvar till beslut .... så femmorna får  ha den skola de har nu.....
Vi berättade att ví skrivit insändare, och jag var klart beredd på att få en "åthutning" för detta.
Men så blev det inte, kommunchefen tyckte att detta var ett utmärkt sätt att påverka och att få fram sina åsikter. Vad glada vi alla blev!
Stötte på allas vår chef en stund senare, då "finbesöksdeligationen" var på väg att lämna skolan. Ytterligare en gång fick jag höra hur bra det var att jag låter mina elever tycka, tänka och försöka påverka.
- Alla har vi åsikts och yttrandefrihet, och den måste vi såväl visa på som ta till vara, sa hon.




Känner mig stärkt idag...

..... och ännu mer stärkt då jag tillsammans med eleverna gick igenom barnkonventionen ( som också finns som centralt innehåll i läroplanen) och kunde se att en punkt tog upp barns åsikt, yttrande, religions och föreningsfrihet.

Idag känner jag mig nästan superpedagogisk...... och tänk, jag har inte skrivit en enda liten LPP ( lokal pedagogisk planering) om detta arbetsområde.... det har bara funnits som en förändringbar plan i mitt huvud.

















2 kommentarer:

  1. Visst är det ett angeläget arbete vi har. Lärarkåren får vara beredd på en del ris från många håll. Men så befinner man sig bland rosorna och då blir man säker på varför man en gång valt det här jobbet!

    SvaraRadera
  2. Härligt med engagerade elever och lärare! Fortsätt tycka och säga vad ni tycker. Det är bra att röra om i grytan. Annars bränner det lätt vid. Har idag varit och hälsat på en annan god vän som också gillar att säga vad hon tycker. Fick höra några härliga historier om vad det lett till.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas