fredag 18 november 2011

Brister, bedömning, betyg

 Började dagen med att uppvisa en stor brist hos mig själv. Reptilhjärnan ( jag vet inte om den kan prata, men det tycks som om min kan) yttrade sig tidigt på morgonkvisten. Nu var det bara en som lyssnade, och det var inte riktat mot denna person. Men jag uppvisade ändå en brist, knappast bedömningsbrist, utan enbart brist. Munnen säger något som den mest primitiva delaen av hjärnan kommunicerar. Tyvärr kan jag inte bedöma hur denna brist ska åtgärdas.


 Igår var jag på betygs och bedömningskonferens i Växjö. Skolverket inbjöd oss som ska sätta betyg nästa år samt våra skolledare. Nu har vi ju ett tjänstemannauppdrag och det är inte mycket at be för, men det finns så mycket som jag inte gillar. En ny läroplan har tagits i bruk och tänket i denna lill-lunta, det är så annorlunda att det iallafall vrider skolskutan ( den svårvända - eller kanske är det frånvända) ett kvarts varv.  ( Från min point of view åt galet håll...)
Ett helt nytt  tänk måste till, ett tänk där undervisningen tar sin utgångspunkt från kunskapskraven/bedömningskriterierna. Detta hade jag inte  alls fattat, inte förrän jag fick det hela förklarat direkt från dem som gjort läroplansskrivningarna. Skriven på uppdrag av regeringen och  ( genom mina skol- och privat- glasögon sett) på uppdrag av skolförstöraren Björklund.


 För egen del så undervisar jag i elva ämnen och har ungefär hundra olika kunskapskriterier att ta ställning till. Faktum är att jag ännu inte förstår innebörden av en stor del av dem. Ändå ska lämna omdömen till varje elev om  en månad. Det blir inte bra.... Skulle nog ha tjänat på att ha ett bedömningsfritt  år,  under det att vi sätter oss in i och lär om nya läroplanen. Tur att man har en fyr-femma, så man kan sätta OK på alla de barn som hänger med och är delaktiga i skolarbetet... Mer kan inte jag göra.
Men nästa år blir det betyg. Det tänket som finns där gör mig synnerligen förskräckt.
Man kommer att ha nationella prov i ma,sv,en och utprovningsprov i ngt av ämnena i so resp. no. Och det ska vara så hemligt att det kommer i  bruna brev som bara får öppnas av rektor och som ska delas ut till lärare för användande en viss bestämd dag.
En så´n press på alla. Man vet ingenting om vad som ska provas. Dessutom måste även de extremt svaga eleverna provas och få känna att de inte duger/klarar uppgifterna. Kanske har läraren haft helt fel undervisning - den undervisningsform som man bedrivit enligt senaste läroplan,  den passar inte in i det nya tänket. Ska då elevens misslyckade straffas med ett inte godkänt  betyg, för att läraren gjort fel.?Vi behöver ett par års övergångsperiod för att lära oss det nya tänket.

 En annan sak som gör mig ont är att alla kunskapskrav för godkänt betyget E sak vara uppfyllda för att man inte ska få underkänt F. Exempel: Elev vågar inte dyka. Alltså kan den inte få godkänt i idrott, eftersom dykning ingår i ett av kunskapskriterierna. Vilken motivation har denna elev att göra bra ifrån sig på de övriga idrottslektionerna?
För mig handlar det om att bli en förnuftsbetygsättare eller en fundamentalist. Jag kommer inte att underkänna någon som gör så gott den kan i so/no/mu/hk. Däremot behöver man vara lite mer vaksam vad det gäller sv, ma, en - tycker jag.Men här måste ju åtgärder sätts in långt före betygssättning, och då inte bara genom ett papper med rubriken åtgärdsprogram, utan  genom en god pedagog som kan hjälpa eleven/erna att förstå - och framförallt ge dem tid att förstå.

Slutbedömningen från gårdagens konferens är att den var alldeles utmärkt, jag förstod äntligen läroplanstänket, men det gav mig också en massa tankar om att man måste få tid att sätta sig in i det nya och att det inte får straffa eleverna, att man inte fått tid att göra det.
Nu är det ju inte skolverket som står bakom alla dumheter, som sagt. Det är regeringen, och för att den sitter där den sitter, det kan jag inte tillskrivas det minsta ansvar för.
Tycker f.ö. att skolan ska var opolitisk och bygga på forskning och goda exempel. Som Finland,t.ex. Mycket goda skolresultat - har ett starkt kreativitetstänk och inga kontrollerande ( elevkränkande) prov.
Kolla den här filmen, gjord av en artonårig kille, som jag tror, kommer från våra trakter och som jag tror mig veta vara barnbarn till Tora, som var speciallärare på min allra första skola i vår kommun. Hon tillrättavisade mig när jag skrev med rött i barnens böcker. Bra, Tora, det har jag aldrig mer gjort. Dessutom är jag ganska säker på att pojken och jag härstammar från samma anfader på mödernet. Bra är det iallafall, och jag blev så glad när icke lärare hyllade den på FB.


Lycka till i framtiden, David Widfeldt Lomås. Vi behöver en uppsjö av sådana som dej, för att försvara vår ställning som ett ledande land vad det gäller kreativ utveckling!


Var hos doktorn idag. Inget allvarligt, bara den gamla dumma ryggen. Röntgade den förra sommaren i juni. Fick aldrig något svar och gjorde bedömningen att då såg man väl inget genom att göra en vanlig gammal hederlig röntgen. Nu har inte ryggen blivit bättre, den gör ont vid ansträngning, så jag ville gärna göra en magnetröntgen för att få veta vad det onda beror på och om jag eller läkarna kan göra något åt det. Så på lovet hittade jag en tidslucka och hann ringa vårdcentralen för att få tala med en läkare.
Döm om min förvåning när jag fick höra att orsaken till det onda stod skrivet på ädlaste latin, på det papper som läkaren  visade sig. Jag, som är livrädd för fåglar och deras näbb, har en massa fågelnäbbsliknande utväxter i de tre nedersta ländkotorna. Enkelt uttryckt förkalkning. Näbben pickar på nerverna om ländryggen blir för ansträngd, och då gör det ont i rygg och rumpa och ben.
Snacka om brist i kommunikation med patienter. Man hade tydligen ringt till mig två gånger förra sommaren, men när jag inte svarat, så struntade man i vidare kontakt. Min bedömning är att man borde skickat ett brev. Förhoppningsvis gör man inte på samma sätt vad det gäller patienter med livshotande sjukdomar...!
Nu tycks jag ha såväl staklatiter som staglamiter i ryggslutet och det bästa sättet att hålla dessa i bästa möjliga schack, det är träning. Ska ta förnyad kontakt med sjukgymnast - och smärtstillande medel när jag går på zumba. Min bedömning är att smärtstillande tabletter även ger möjlighet för att sätt igång med step-up igen. Ett klart gillande från överviktig tant!

Helgledigt, men inte riktigt ledigt. Ska ta mig an femmornas bedömningar i de ämnen som vi inte ska läsa mer under året. Min bedömning är att många av oss lärare kommer att använda de närmast stundande helgerna till detta. Tur att det inte är betyg som ska sättas, känner redan ångest inför tanken på att jag ska göra det redan nästa höst!


Tog en promenad idag vid halv fem tiden. Mörkret ödelade alla goda möjligheter till fotografering, så jag får ta till lite skåpmat. Regents Park den 16 okt. 







1 kommentar:

  1. Underbar film! Helt i min smak. Delar din oro inför bedömning och betygssättning. Ibland känns det som om skolan backar i stället för att gå framåt. Och inte kan man göra så mycket åt det som vanlig liten lärare i ett litet samhälle långt från maktens boningar. Jag valde inte heller JB & co. Men jag får leva med dem och deras påhitt. Det är jag som ska förverkliga hans drömmar. Känns mest som en mardröm. Men nu tar vi helg och ledigt från skola och jobb. Trevlig helg!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas