tisdag 16 april 2013

Otåligt, olika

Otåligt

Otåligt har jag (vi) väntat på dessa gula solar.
Idag såg jag den första.
Kameran var med i fickan på promenaden till "The stonewall of the Hook".
Känns bra att ha förevigat den första tussilagon in real life, våren 2013.
Våren kom ändå till sist.
Naturligtvis visste vi alla detta, men oj, vad vi har väntat detta år.
Satt en stund på altanen och njöt av värmande sol, då jag kom hem vid halv fyratiden.
Insåg att det också var något jag längtat efter.
Allt det vita har försvunnit från marken.
Det känns lika overkligt varje år att det går så otroligt snabbt, när bara rätt vårväderlek infinner sig.


Vårens flygande budbärare har varit på plats sedan någon vecka.
Idag höll de verkligen låda med sitt skrikande.
Sannolikt otåligt väntande på att båda parter känner för att vårdansen ska börja.

Olika
Vi har pratat en hel del nationella prov, i skolan och inom större grupper av lärare.
Tanken med de nationella proven är att vi ska få en likvärdig bedömning för alla elever inom vårt avlånga land.
Till viss del stämmer väl detta, men långt i från helt.
För det första så gör vi olika vi lärare.
Till stor del för att vi är olika och har olika tänk.
På senaste provet förklarade jag en del för mina elever.
Annars förstod de allra flesta inte vad de skulle göra.
Jag hjälpte dem inte med innehållet, men jag gav dem ramarna.

På matteprovet kom flera oroliga elever fram till mig, där jag satt och ugglade i katedern, och frågade om de var på rätt väg.
- Fortsätt så, svarade jag om det var rätt i tänket.
Om man inte fick något svar, så förstod de att de var tvungna att tänka om.

Min absoluta uppfattning är att vi ska stödja och lyfta eleverna så långt det någonsin går.
Vi är många som tänker så.
Andra tänker att proven ska sovra de goda från de sämre, och ger inget alls stöd.

Vilket medför att de som känner sig sedda och stödda, lyckas bättre på proven.

En annan sak är frågan om vad som egentligen ska bedömas.
Jag är helt inne på förmågetänket, MEN då kan man inte samtidigt bedöma ämne för ämne, utan det måste bli en mer övergripande bedömning.
Vad det gällde no-provet, så bestod kommunikationsdelen av en större del svenska än naturkunskap.,
Har man en begränsad förmåga att förstå svårare texter ( även om den finns inläst på CD, så var texten svår att förstå) eller en begränsad förmåga att uttrycka sig, ja, då får man inte många poäng på den del som är den tyngst vägande på provet.

Likvärdigt, det är nog en bra tanke, men hur vi än gör, så blir det olika.
Programmerade robotar som uttryckte sig likvärdigt, det vore en lösning.
Tyvärr känns det ibland som om vi är på väg däråt.

Kan trösta mig med att jag sannolikt avslutat  mitt yrkesliv då detta skulle kunna bli verklighet.

Fast .....kanske det ändå vore bra med robotar, om alternativet är att elever inom en inte alltför avlägsen framtid, ska undervisas av lärare som  skrev 0,1 på högskoleprovet.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas