Jahaja! Där var ytterligare en arbetsvecka avslutad. Mer än halvvägs från jullov till sportlov.
En sverigesommarliknade, vad det gäller temperatur och badvatten, vecka kan skönjas där, två veckor fram i tiden. Teneriffa igen, på sportlovet, om livet vill oss väl.
Men nu var det denna vecka som skulle kort-sammanfattas.
Snön kom vecka 4. Än så länge i helt ok mängd.... man kan ta sig fram överallt... även om jag tog mig till the end of the Hook, fram och tillbaka via körväg, efter skolslut på mitteftermiddagen.
Hot om mer snö under morgondagen föreligger.... jag tycker ju att det räcker nu... men väderutvecklingen, den är det bara att acceptera. ( Gilla läget, däremot, det uttrycket har jag aldrig fattat... jag måste acceptera sakers tillstånd... men jag behöver aldrig gilla dem.)
Nåja, lite nytta har snön gjort, vad det gäller förljusnande av tillvaron. Det är dagsljus till efter klockan halv fem nu. Fantastiskt! Ytterligare en gång, så har vi varit nere i botten vad det gäller dagslängd, och segar oss nu så sakteliga upp mot sommarljuset igen.
I onsdags hade jag förmånen att få ta tåget ända till Göteborg, på skoltid. Så roligt!
Vår skola, min halva klass - fyran- är uttagen att vara med i TIMSS. Trends in Maths and Science Study.
Ca 60 länder, från olika kontinenter på vår glob, är med i den jämförande studien, vad det gäller matte och no-kunskaper. Även elever i åk 8 är med i projektet.
Men nu var det 4-klass-lärare/lärarrepresentanter som var kallade till information på en centralstationennärabeläget konferenshotell i vår västra huvudstad.
Två tjejkvinnor från Skolverket presenterade såväl sitt eget statliga verk, olika internationella undersökningar - som PISA, Pearls, CCIA... och förstås TIMSS.
Det var synnerligen intressant att få veta hur man går till väga under det att man producerar en internationell undersökning, såväl i vad det gäller utformning och innehåll som sammanställande av resultat.
Man har ett antal träffar, där personer, motsvarade vårt skolverksfolk + ämnesexperter deltar Man måste enas om vilka uppgifter som ska finnas med i studien, uppgifter som elever i alla länder kan förhålla sig till. Uppgifter vars innehåll förstås av elever i alla länder.
Uppgifterna sammanställs sedan i Boston och ifrån Canada gör urvalet till vilka skolor som ska var med i förstudien i varje land. I Sverige var det ca 30 skolor som testade testmaterialet i våras.Efter att man i Tyskland rättat allt- med hjälp av expertis från alla länder- fick man göra vissa redigeringar i uppgifternas utformning.
I höstas valde man från Canada ut 150 skolor i Sverige som ska vara med i den "riktiga "studien.
Den ska ske i början av april.
Alla provhäften ska tillbaka till Skolverket, packas om och skickas till Tyskland för rättning. Resultatet av TIMSS 2015 kommer att publiceras i december 2016.
En sådan massa jobb för en sådan massa människor! En sådan massa pengar som läggs ut på detta! Är det verkligen värt alla pengar? Ja, vår regering tycks tycka så, för det är de som talar om för Skolverket vilka undersökningar som svenska skolor ska delta i.
TIMSS utförs vart fjärde år. Uppgifterna från 2011 är "frisläppta" och kan hämtas på Skolverkets hemsida. Jag testade några av uppgifterna i såväl matte som i no på 4-5an i torsdags. De tyckte att det var ganska lätta uppgifter. Lärarn blir glad när eleverna förstår. Definitivt!
Något som är enormt roligt med att komma ut från Tranemo kommun och möta andra lärarmänniskor, det är att höra hur man jobbar, hur man har det och hur man tänker. Vi har det lite olika, men en sak som alla är ganska överens om, det är att försteläraruppdraget, det är något som verkligen hänger i luften.
Man får uppdraget, men man får varken ordentligt uppdragsinnehåll eller tid för att utföra det innehåll som man kunde ha fått, om allt hade blivit som det var tänkt.
Det var en rolig dag i onsdags, extremt energigivande för tanten. Nya människor, nya miljöer, god mat, shopping i Nordstan och att åka tåg... allt hör till ovanligheterna, allt är livsförgyllande...
Livsförgyllande är träningstillfällen under veckan. Tre gånger blev det denna vecka också. Träning både i Grimsås ( 2 ggr) och i Dalstorp. Märkligt är det, för hur uselt tanten mår innan hon går på träning, så känner hon sig tillfrisknad och föryngrad då hon kommer hem.
Träning är livsnödvändigt.... och som gott alternativ, så duger det gott med en promenad på 3-5 km... en sådan som jag företog under det att den plötsligt uppdykande solen sjönk ner under horisonten i eftermiddags.
Sade till mina elever idag: - Det är mycket som er tant-fröken drar igång. Nu senast var det retorik. Köpte boken Retorik i skolan, och tänker köra konceptet i princip fullt ut och efter bokens planering. Enormt positivt och engagerande så här inledningsvis. Mycket elevcentrerat.
Jag tror absolut på konceptet; även i den framtid som är mina elevers liv, så kommer det att vara viktigt att kunna uttrycka sig... både muntligt och skriftligt. Att våga tycka, att kunna formulera sig.
Grej of the day är också ett populärt inslag i skoldagen. Tänker köra det tre gånger i veckan.. och har lyckats bra med det. Denna vecka har vi grejat med så olika grejer som Raoul Wallenberg, katter och Almö-bron ( Tjörnbron som rasade 1980). Eleverna sitter med full mottagning på ... antecknar, frågar, har synpunkter. Och lärarn storgillar grejen.
En läsande klass har jag definitivt, även om jag använt minimalt av materialet som fanns i den bok som skickades ut till skolorna i våras. Jag hade jobbat så mycket med tänket innan, så det gick liksom av sig själv.
Funderar på vad den trendkänsliga gamla frökentanten missar att göra med sin klass, med tanke på alla innegrejer som hon håller på med. Vi skriver färre berättelser än förr... fast å andra sidan, så kompisbedömer vi dem som skrivs. Drama är det tyvärr si och så med. Övningsböcker har vi inga alls. Läroböcker... ja de används, men inte så mycket årskursläroböcker. Har använt Hans Perssons "Boken om fysik och kemi" nu när vi haft kemi under en period. Kanske eleverna, åtminstone de i femman, skulle behöva ha lite svårare texter att bita i......
Jaja, jag tror på det jag gör. Världen förändras hela tiden, skolan måste försöka hänga med också... så gott det går. Den gamla trendtanten gör så gott hon kan.., och det hon tror på.
Hej Anna-Lena!
SvaraRaderaTack för din hälsning hos mig. Det var trevligt att få titta in här i din blogg och se att du är lärare. Ett yrke som var en dröm för mig när jag var ung, men jag blev det aldrig. Livet gjorde att jag hamnade på en helt annan plats än vid en kateder.
Du skrev att jag har en omfattande blogg, men det är så att jag har haft (och fortfarande har) en hemsida och de flesta sidorna i bloggen är överflyttade från hemsidan. Det blir ju så mycket enklare att uppdatera dem då.
Ha en skön helg!
Hälsningar, Ingrid
Det lät spännande med TIMSS även om jag inte gillar alla dessa tester och undersökningar. Ibland verkar det som om skolan bara handlar om att testa, bedöma och betygssätta. Det är väl allt det andra kunskapandet som är det roligaste. Jag skulle gärna vilja köra lite GOTD, men det är svårare när man int ehar en egen klass. Just nu har vi utvecklingssamtalsveckor och då orkar jag inte med så mycket extra. Ha det så bra och kör på med allt roligt du gör.
SvaraRadera